گفتگو با مدیرعامل پدیده شاندیز که این روز‌ها وضعیت خوبی در بورس ندارد

  • کد خبر: ۵۹۲۰۸
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
گفتگو با مدیرعامل پدیده شاندیز که این روز‌ها وضعیت خوبی در بورس ندارد
کمتر از یک سال است که نیما ملائی روی صندلی مدیرعاملی شرکت پدیده نشسته است. تخصص او در زمینه امورمالی است و در همین رشته مدرک دکتری دارد. پیش از این نیز در شرکت‌های مختلف، مسئولیت‌های مهمی‌در این زمینه داشته است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ کمتر از یک سال است که نیما ملائی روی صندلی مدیرعاملی شرکت پدیده نشسته است. تخصص او در زمینه امورمالی است و در همین رشته مدرک دکتری دارد. پیش از این نیز در شرکت‌های مختلف، مسئولیت‌های مهمی‌در این زمینه داشته است؛ از مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری سامان تا مدیریت امورمالی سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی.
 
اما هیچ‌کدام از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که او تجربه مدیریتشان را دارد، تاکنون شرایطی مشابه شرکت پدیده نداشته‌اند. شرکت پدیده در خیلی از زمینه‌ها وضعیت منحصر‌به‌فردی دارد؛ چه از نظر چالش‌ها و مشکلات بی شماری که شرح آن‌ها مثنوی هفتادمن کاغذ می‌شود و چه از نظر ظرفیت‌ها و امکاناتش.

در این گفتگو نه درباره گذشته بلکه درباره آینده این شرکت با مدیرعامل آن صحبت کرده‌ایم. سهام‌داران پدیده از ۲۰ اردیبهشت امسال که نماد گشان وارد بورس شد، انتظار داشتند روی خوش سهام‌داری را ببینند، اما روند قیمت این سهم از مرداد تاکنون، نزولی بوده و همین موضوع انتقاد‌ها و پرسش‌های جدی را در ذهن آن‎‌ها ایجاد کرده است.



خیلی از فعالان بازار سرمایه معتقدند روند قیمت سهم گشان در بازار سرمایه، منطقی نبوده است و چارت قیمتی آن نیز منطقی نیست. اکنون قیمت سهم در چارت تعدیل شده است و حتی از روز نخست گشایش گشان در بازار سرمایه یعنی ۲۰ اردیبهشت ۹۹ کمتر شده است.

چارت گذشته نشان می‌دهد که قیمت از ۱۴ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان رسید و بعد از مجمع با قیمت تئوریک ۷۸۰۰ تومان باز شد و ادامه روند گشان تاکنون ریزشی بوده است. اینکه چارت طبیعی است یا نه، سوالی نقد‌شدنی است. البته به نظر من هم الان سهم باید قیمت بیشتری می‌داشت. اما دلیل اینکه قیمت به اینجا رسیده است، ناشی از عوامل مختلف است.

شرکت ما در بازار نارنجی با دامنه نوسان ۲ درصدی است و در زمان‌های رشد بازار نمی‌تواند همچون سایر شرکت‌ها رشد کند و از سوی دیگر در زمان ریزش بازار، چون دامنه نوسان محدود است، می‌بینیم که به‌صورت ممتد، صف فروش در گشان ایجاد می‌شود و روند‌ها درمقایسه‌با نماد‌هایی که دامنه نوسان بیشتری دارند، هیجانی‌تر و مخرب‌تر است.


بیشتر تحلیلگران، شناوری زیاد سهم را مشکل اصلی آن می‌دانند. آیا برنامه‌ای برای تغییر میزان سهام شناور شرکت دارید؟ موسسه ملل یا بانک صادرات چطور؟ آن‌ها برای افزایش سهم خود در شرکت، برنامه‌ای ندارند؟

من نمی‌توانم چنین برنامه‌ای داشته باشم. از سمتی من کارمند بانک صادرات یا موسسه مالی‌اعتباری ملل نیستم، حتی نماینده آن‌ها نیز در شرکت الزاما نمی‌داند برنامه این دو سهام‌دار عمده چیست. بدون تردید هرقدر میزان سهام‌داران حقوقی با درصد سهم فراوان در پدیده افزایش یابد و سهام شناور کاهش یابد، بهتر است. اما این وظیفه بنده نیست که در این مسیر تلاش کنم و حق چنین کاری را هم ندارم. اگر بنده میانجی شوم که یک یا چندین سهام‌دار حقیقی سهم خود را به یک شخص حقوقی بفروشند، بعد از آن قیمت سهم یا رشد می‌کند یا ریزش. یعنی در هر دو صورت یک طرف متضرر می‌شود، پس اساسا ورود مدیرعامل به چنین حوزه‌هایی جرم است.


برخی معتقدند ریزش قیمت گشان، عمدی است و عامل آن سهام‌داران بزرگ هستند؟

ما هر روز این حالت بدبینانه را فرض و بررسی می‌کنیم. تا الان که باهم صحبت می‌کنیم، مدرک و سندی مبنی‌بر اینکه عده‌ای برای روندسازی سهم تلاش می‌کنند، مشاهده نکرده‌ایم.
البته موارد مشکوکی دیده و به بورس گزارش کرده‌ام؛ گرچه این وظیفه بنده نیست، زیرا اگر من روی قیمت سهم حساس باشم، نوعی تخلف است. اما به‌دلیل تجربه بورسی، این کار را انجام می‌دهم تا از حق سهام‌داران حفاظت کنم.


حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سود انباشته در شرکت وجود دارد. افزایش سرمایه از محل سود انباشته نسبت‌به سایر انواع آن طبق قانون با سهولت بیشتری باید انجام شود، چرا این اتفاق نمی‌افتد؟

این سود انباشته برای شرکت اصلی است. بورس می‌گوید بخشی از سود که در تلفیق گروه است، قابل استفاده است. این مسئله شفاف گفته نشده، اما به‌نوعی تبدیل به عرف شده است. الان سود انباشته در شرکت اصلی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و در تلفیق شرکت‌ها بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است که این مقدار کمتر قابل استفاده است. ازسوی دیگر تعدادی بند حسابرسی وجود دارد که نگرانی ایجاد کرده است. مثلا یک بند درباره شهرداری شاندیز بود که رفع شد، از این‌رو سازمان بورس تنها با ورود بخشی از سود به سرمایه شرکت، موافقت می‌کند که متوجه هیچ ایرادی نیست. به همین دلیل در مرحله قبل هم تنها با افزایش سرمایه ۱۸۰ درصدی از محل سود انباشته شرکت موافقت شد.

اکنون نیز در صورت‌حساب ۶ ماهه بعد از بررسی‌های انجام‌شده، تعداد زیادی از آن بند‌هایی که نگرانی ایجاد می‌کرد، برطرف شده است و می‌توان از سود برای افزایش سرمایه استفاده کرد. این گزارش هم به تایید هیئت‌مدیره رسیده و روی کدال منتشر شده است. بعد از آن، بورس بررسی و بخشی از آن یا کلش را تایید می‌کند.


بعد از افزایش ۱۸۵ درصدی چرا سهام جایزه بلافاصله قابلیت معامله پیدا کرد؟ این درصورتی است که سایر نماد‌ها در بازار سرمایه بعد از افزایش سرمایه تا چند ماه، سهام جایزه را در سبد سهام‌داران بلوکه می‌کنند تا فشار فروش در سهم افزایش نیابد. چرا این اتفاق در «گشان» نیفتاد؟

نکته اول این است که این موضوع دست شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار است. هیچ سوالی هم در این زمینه از ما نشد. نکته دوم این است که در گذشته فرایند سپرده شدن سهام فرق می‌کرد. آن زمان سامانه سجام وجود نداشت و رفت‌وبرگشت اطلاعات میان شرکت سهامی و شرکت سپرده‌گذاری زمان‌بر بود، لذا سهام جایزه دیرتر وارد پرتفوی سهام‌داران می‌شد. اما اکنون با لمس یک دکمه، اطلاعات به‌روز می‌شود و در پرتفوی سهام‌داران می‌نشیند.


اما همین امسال شرکت‌هایی، سرمایه خود را از محل سود انباشته افزایش دادند و سهام‌دارانشان تا مدتی امکان معامله سهام جایزه را نداشتند؟

اگر بعد از افزایش سرمایه «گشان» چنین اتفاقی افتاده است، مستند آن را ارائه کنید، از سازمان بورس پیگیری می‌کنم؛ چون سیستم آن‌ها هر روز به‌روزرسانی می‌شود.


در شبکه‌های اجتماعی بار‌ها نقل شده است که در مجمع عمومی فوق‌العاده گشان، اعلام شده است سهام شرکت ابنیه پس از ۳ ماه وارد بورس می‌شود، چرا این اتفاق نیفتاد؟

من در مجمع عمومی بودم. هیچ‌وقت چنین مسئله‌ای اعلام نشده است. اگر مستندی در این‌باره پیدا کردید، به ما ارائه کنید تا موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنیم و بابت ادعای کذب، طرح شکایت کنیم.
البته ما خیلی هم خوشحال می‌شویم اگر این کار یک هفته‌ای انجام شود. ما میراث‌دار یک شرکت پرچالش هستیم که در گزارش‌های حسابرسی آن، بند‌های مختلفی وجود دارد و پشت هر بندش، دنیایی از نکته‌های حقوقی و پرونده‌های قضایی است.

با وجود این چالش‌ها شرکت ابنیه اکنون مجوز تبدیل از سهامی خاص به عام را از سازمان بورس گرفته است و همچنان درحال پیگیری برای ورود ابنیه به بورس و درج نماد این شرکت در تابلوی بازار فرابورس هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->