سرخط خبرها

وقتی نوجوانان، فرماندهی می‌کنند

  • کد خبر: ۵۹۳۴۶
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
وقتی نوجوانان، فرماندهی می‌کنند
پایگاه بسیج شهید همت با بهره‌مندی از حضور بچه‌های محله عباس‌آباد افتخارات زیادی به دست آورده است
زهرا شریعتی | شهرآرانیوز؛ جوانی و جوانان از کلیدواژه‌های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هستند که به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب منتشر شد؛ ایشان در این بیانیه جوانان را بار‌ها مخاطب قرار داده و حضور فعال آنان در میدان‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و بین‌المللی را از ارکان مهم ادامه مسیر انقلاب به‌سوی آرمان‌های بلند و تمدن‌سازی دانسته‌اند. در این میان آنچه مسلم است اینکه آغاز روند جوان‌گرایی باید از کوچک‌ترین واحد‌های جامعه یعنی خانواده و محلات باشد و به‌مرور به سطوح بالا تسری یابد. پایگاه بسیج شهید همت (حوزه یک حضرت رقیه ناحیه حر) واقع در طبرسی شمالی ۴ یکی از مراکز پیشتاز در این عرصه است.

این پایگاه که بیش از ۱۰۰ عضو نوجوان و جوان دارد، با بهره‌مندی از ایده‌های ابتکاری آنان، تاکنون رتبه‌های متعدد استانی و کشوری را از آن خودکرده است؛ از جمله رتبه دوم کشوری جودو، مقام ممتاز ایده پردازی و تجربه نگاری دهه فجر در کشور، منتخب پایگاه‌های الگویی کشور که به جشنواره اسوه راه می‌یابند، ۶ رتبه برتر در جشنواره شب یاس، رتبه سوم تئاتر و نیز مجری نوجوان در استان و....

فاطمه دادمحمدی، فرمانده پایگاه بسیج مسجد امام رضا (ع) که حدود دو دهه ساکن محله طبرسی شمالی ۴ است، دراین‌باره می‌گوید: «رویکرد ما در پایگاه، بیانیه گام دوم انقلاب و جوان‌گرایی است. از این‌رو تأکید بر جذب جوانان و نوجوانان داریم و پایگاه بر محور آنان اداره می‌شود. طرح فعالیت بر مبنای گام دوم انقلاب را نیز مانند دیگر طرح‌هایمان، پس از اجرا و آسیب‌شناسی به رده‌های بالا و بسیج برادران ارائه دادیم که با استقبال مواجه شد و اکنون در استان اجرایی شده است؛ طرح‌های مثبت سلیمانی‌ها و همیار محله نیز همین‌طور.»

 

استقبال خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در مسجد و برکات آن

او که جانشین و چند معاونش نیز نوجوان هستند، به استقبال خوب خانواده‌ها از رفت‌وآمد فرزندانشان به مسجد و آثار و برکات آن اشاره و تصریح می‌کند: «برخلاف روال معمول که افراد بزرگ‌سال به مسجد می‌روند یا عضو بسیج می‌شوند، سازمان‌دهی این پایگاه در دو بخش نوجوان و بزرگ‌سال است که هر یک کارگروه‌ها و اعضای خود را دارد و نوجوانان در شورای نخبگانی پایگاه نیز حضور دارند. از صبح تا آخر شب معمولا در اینجا باز است و بچه‌ها همه کارشان را در مسجد انجام می‌دهند؛ از درس خواندن گرفته تا بازی، آشپزی، صرف غذا و انجام فعالیت‌های پایگاه که بسیار مشتاق هستند و یک‌لحظه دوست ندارند بیکار بمانند. اگر حتی یک روز در اینجا بسته باشد، شاکی می‌شوند.

این حضور فعال نوجوانان در مسجد هم برای خودشان، هم‌خانواده‌ها و هم بسیج آثار و برکات خاصی داشته و مشکلات مختلف را حل کرده است؛ وقتی وارد پایگاه می‌شوند، می‌گویم خود شهید همت برایتان دعوت‌نامه فرستاده و از همان لحظه اول ارتباطشان را با شهدا برقرار می‌کنم؛ یکی از نوجوانان با وضع ظاهری بسیار زننده به پایگاه می‌آمد و بزرگ‌تر‌ها مدام اصرار داشتند که به او تذکر دهم، ولی این کار را نمی‌کردم و می‌گفتم او خودش باید از روی آگاهی متوجه اشکال کارش بشود، حالا به عنایت شهدا به‌جایی رسیده که چادر از سرش نمی‌افتد. یکی دیگر از نوجوانان کلاس سوم درحالی‌که بسیار منزوی و گوشه‌گیر بود، عضو پایگاه شد؛ اما اکنون ارتباطات خوبی دارد و مسئولیت نیروی انسانی را بر عهده دارد. حتی تحقیقات خانواده‌های نیازمند محله را نوجوانان به سرپرستی یک بزرگ‌تر انجام می‌دهند و، چون از نزدیک مشکلات را لمس می‌کنند، خودشان دلسوزانه شروع می‌کنند به ارائه راهکار و حتی از پول‌توجیبی‌شان برای کمک به فقرا می‌دهند.»

 

اولین پایگاه شبکه فرهنگیان بسیج

دادمحمدی شروع نوجوان محوری و برخی از طرح‌ها و برنامه‌های پایگاه شهید همت را این‌گونه شرح می‌دهد: «طرح شهید بهنام محمدی که بر ارتباط‌گیری مساجد با مدارس و دانش‌آموزان تأکید دارد، چند سالی هست که ابلاغ‌شده است؛ اما پایگاه ما پیش از این به استقبال این طرح رفته بود و به همت کارگروه فرهنگی، مراسم‌های مختلفی را در مدارس اجرا می‌کردیم که این امر سبب جذب هرچه بیشتر نوجوانان و افزایش بازدهی و رتبه‌های برتر پایگاه شد. از جمله برپایی نمایشگاه «دو زیست» با محوریت سبک زندگی در سیره سردار سلیمانی و فرهنگ غربی که از سوی مردم و مسئولان بسیار با استقبال مواجه شد و معاون فرهنگی سپاه استان پس از بازدید از آن ما را به‌عنوان تنها پایگاه خواهران پایلوت در شبکه فرهنگیان بسیج انتخاب کرد؛ در این شبکه، از هر ناحیه بسیج یعنی میان حدود ۳۰۰ پایگاه، یک پایگاه به‌عنوان پایگاه فعال و مؤثر در راستای فرهنگ‌سازی انتخاب می‌شود که تاکنون همگی پایگاه‌های برادران بوده‌اند.»

 

ابتکارات هنری و ورزشی

او تشکیل گروه‌های موفق نماهنگ، استندآپ کمدی و ورزش با مربی‌گری یک نوجوان را از جمله ابتکارات این پایگاه در پایگاه‌های بسیج استان معرفی می‌کند و می‌گوید: «این گروه‌ها آن‌قدر موفق عمل کرده‌اند که رتبه‌های متعدد شهری و استانی داشته و از مناطق مختلف مشهد درخواست اجرا دارند. یکی از برنامه‌هایمان، طرح نامه‌ای از حاج قاسم بود که از طرف حاج قاسم نامه‌ای خطاب به کادر درمان نوشتیم مبنی بر اینکه کارشان کمتر از کار رزمندگان جنگ نیست و جایگاه والایی دارد. آن را روی شاسی چاپ کرده و به بیمارستان‌های امام حسین (ع) و هاشمی‌نژاد و یکی از مراکز بهداشت بردیم. در کنار آن، نشان و لوح ایثار و جانماز‌هایی را که خود بچه‌ها طراحی کرده بودند نیز به کارکنان اهدا کردیم که بازخورد‌های خیلی خوبی داشت و اشک از چشمانشان جاری‌شده بود و می‌گفتند باورمان نمی‌شود کار ما در حد کار شهدا باشد.»

 

از جشن تکلیف دختران شهدا تا پذیرایی از کسبه محل

فرمانده پایگاه بسیج شهید همت، برگزاری جشن تکلیف برای دختران شهدای مدافع حرم در کنار مزار پدر، طرح «بهترین آرزو در شب دلدادگی» با محوریت ظهور منجی بشریت در شب لیلة الرغائب، طرح میدانی «شکوه غدیر» در خانه سالمندان و منازل شهدا، تقدیر از آتش‌نشانان، طرح توزیع ناهار برای کسبه محل برای تقویت ارتباط آنان با مسجد، طرح گلابتون با محوریت قرائت دعای عهد، ورزش و آشنایی با زندگی شهدا، رسیدگی به ناتوانان، بیماران، ایتام و خانواده‌های شهدا یا دارای فرزند معلول یا جانباز را از دیگر برنامه‌های این پایگاه معرفی می‌کند که از سوی نوجوانان طراحی و اجرا می‌شود.

 

توجه به پرورش استعداد‌ها و پاسخ به شبهات نوجوانان

پایگاه بسیج شهید همت به پرورش استعداد‌ها و مصون‌سازی نوجوانان نسبت به آسیب‌های رایج نیز توجه ویژه‌ای دارد؛ «سعی می‌کنیم برنامه‌هایمان متناسب با مسائل روز و مبتلا به جامعه باشد و همه زمینه‌های موردنیاز مردم را پوشش دهد مثلاً در این روز‌ها که به دلیل شیوع کرونا، خانواده‌ها به‌ویژه مادران سرپرست خانواده کمتر تفریح می‌روند، اردوی تفریحی آموزشی برایشان در باغ خاتون برگزار کردیم که ضمن آن بازی‌های خانگی را آموزش دیدند. همچنین بسته به استعداد‌هایی که در بچه‌ها می‌بینیم، آن‌ها را در همان حوزه هدایت و تقویت می‌کنیم، مثلاً آن‌ها که اهل درس و نخبه هستند تشویق می‌شوند، آن‌ها که به آشپزی علاقه دارند، در مسجد غذا می‌پزند و برای فقرا می‌برند، نوجوانان بالای ۱۵ سال که علاقه‌مند به تشکیل خانواده هستند، در قالب طرح ازدواج آسان و بهنگام آموزش می‌بینند. همچنین با توجه به تبلیغات بسیار مسیحیت یا فرقه‌های مختلف در فضای مجازی، شب عید کریسمس، بچه‌ها را به کلیسای ارامنه بردیم و از نزدیک توضیحات کشیش درباره دینشان را شنیدند بعد بلافاصله به حرم رفتیم که خودشان شروع کردند به بیان حس و حال خوبشان از حرم.

از طرفی در راستای آگاه‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به تبعات آموزش‌های سند ۲۰۳۰، طرح پاتک ۲۰۳۰ را برای بچه‌های چهارپنج‌ساله همراه مادران اجرا می‌کنیم که در آن شناخت بچه‌ها از شخصیت‌های کارتونی غربی و شخصیت‌های ملی مذهبی باهم مقایسه می‌شود و خود مادران تلنگر می‌خورند و برای کسب اطلاعات بیشتر به حلقه نونهالان پایگاه که عقاید و آموزه‌های دینی را به‌صورت بازی یا نمایش آموزش می‌دهد، می‌پیوندند.»

 

هیچ‌گاه برایشان بزرگ‌تری نکرده‌ام

به گفته دادمحمدی، بیشتر این طرح‌ها نه‌تن‌ها در محله عباس‌آباد بلکه در دیگر مناطق حاشیه شهر نیز اجرا می‌شود. همچنین با همکاری یکی از معلمان طرح شهید بهنام محمدی، گروهی در شبکه شاد ایجاد کرده‌اند و در فضای مجازی نیز حضور فعال دارند. به‌عنوان آخرین سؤال می‌پرسم از سروکله زدن با این همه نوجوان خسته نمی‌شوید؟ خنده‌اش می‌گیرد و می‌گوید: «بااینکه حدود ۴۰ سال دارم، ولی بچه‌ها می‌گویند شما ۱۸ سالت است و برایمان مثل یک دوست هستی تا مادر یا فرمانده! من هیچ‌گاه برایشان بزرگ‌تری نکرده‌ام و از بودن در جمعشان لذت می‌برم و از رشد، تحول و موفقیتشان خوش‌حال می‌شوم و انرژی می‌گیرم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->