مشکلات ریزودرشت سامانه بازارگاه که قرار بود کمک‌حال دامداران و مرغداران باشد

  • کد خبر: ۵۹۳۷۷
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
مشکلات ریزودرشت سامانه بازارگاه که قرار بود کمک‌حال دامداران و مرغداران باشد
سامانه بازارگاه که قرار بود به بازار نهاده دامی و دانی نظم بدهد و تسهیل‌کننده خدمات به دامدار و مرغدار باشد، اینک خود به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، بعد از مشکلات فراوانی که واسطه‌گری نهاده برای دامدار و مرغدار به وجود آورد، سامانه بازارگاه، سامانه اصلی توزیع خوراک دام و طیور کشور، با همه کم‌وکاستی‌هایش یگانه مرجع دامداران و مرغداران برای ثبت سفارش نهاده قرار گرفت. این سامانه که در یک‌سال گذشته در بازار نهاده نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده، نتوانسته است رضایت این صنف را برای ثبت سفارش آنلاین از مبدأ تا مقصد فراهم کند، به‌طوری‌که همه صنوف فعال در بخش دام‌پروری از مشکلات زیرساختی این سامانه گله می‌کنند.

 

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی هم پیش از این به قطعی متعدد این سامانه که ضرر جبران‌ناپذیری برای دامدار در پی داشت، اشاره کرده بود. هراتی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا نیوز یادآور شد: متأسفانه این سامانه زیرساخت‌های ضعیفی دارد. سامانه‌ای کشوری که حجم معاملات سنگینی در آن انجام می‌شود، باید سروری قوی داشته باشد. ۲ سامانه به صنعت دام‌پروری اختصاص داده شده است که هر ۲ سامانه بازارگاه در حوزه خرید نهاده‌ها و سامانه هویت‌گذاری با مشکل مواجه‌اند. فقط ۲ ساعت از ۲۴ساعت فعالیت سامانه هویت‌گذاری بدون قطعی است.

 

سودجویی واردکنندگان نهاده دامی همچنان ادامه دارد

رئیس انجمن گاوداران خراسان رضوی هم دراین‌باره می‌گوید: کمبود نقدینگی و نهاده دامی در بازار آن‌چنان دامداران را تحت فشار قرار داده که ادامه فعالیت این صنف را در آینده مشکل‌ساز کرده است.

به‌گفته فرشید صراف، افزایش قیمت نهاده‌هایی مثل جو، سویا و ذرت از زمان قیمت‌گذاری ۴۵۰۰تومانی شیر خام، به‌طور میانگین با احتساب میزان تحویلی نهاده امور دام، ۵۰درصد افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که قیمت شیر خام هر روز کم می‌شود که دلیل آن نبود نظارت مداوم بر بازار است و اینکه هنوز سودجویی واردکنندگان نهاده دامی ادامه دارد که مشکلات زیرساختی سامانه بازارگاه نیز به سردرگمی و واماندگی دامدار افزوده است.

 

وی تأکید کرد: متأسفانه سامانه بازارگاه مشکلات ریزودرشت زیادی دارد، از جمله اینکه دامدار پس از ثبت سفارش و واریز وجه هیچ امکانی برای پیگیری بار ندارد. متأسفانه پشتیبانی سامانه بسیار ضعیف است، به‌طوری‌که مرتب مختل می‌شود و در مواقع لزوم پاسخگوی مشکلات نیست. برای مثال درحالی‌که قرار بود نهاده دامی خریداری‌شده از سامانه طی ۷ تا ۱۰روز بعد از بارگیری حمل شود، این زمان به بیش از یک ماه رسیده است.

شرکت‌های بازرگانی نیز اعلام می‌کنند حداقل زمان بارگیری در صورت تخصیص ارز از یک ماه آینده به بعد خواهد بود، درحالی‌که دامداران از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و بعد از چندین ماه خرید نهاده از سامانه بازارگاه و ارسال‌نشدن آن، فروشنده اعلام می‌کند امکان تحویل نهاده وجود ندارد و وجهی که برای خرید چندین ماه در حساب بانکی فروشنده قرار داشته است، بازگشت داده می‌شود.

 

وی با اشاره به مشکلات دیگر این سامانه یادآور شد: چنان‌چه فروشنده از دامدار وجه طلب داشته باشد، امکان غیرفعال‌کردن بازارگاه برای دامدار وجود دارد و برعکس، در صورتی که دامدار به‌دلیل ارسال کمتر نهاده بستانکار شود، هیچ تضمینی برای دریافت بموقع وجه نیست.

 

دبیر اتحادیه مرغداران خراسان رضوی هم با تأیید کم‌وکاستی‌های این سامانه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز یادآور شد: طول پرورش جوجه گوشتی ۴۵روز است، اما مراحل اداری و ثبت آن در سامانه بازارگاه برای دریافت نهاده دانی بیش از این مدت است. حال اینکه فقط ۲۵درصد این نهاده مصرفی هم در اختیار دامدار و مرغدار قرار می‌گیرد و باقی را باید از بازار سیاه تهیه کنند. من به‌عنوان فعال این بخش اعلام می‌کنم که دولت باید بازار نهاده را آزاد کند.

 

سلطان محمدی ادامه داد: بازارگاه بسیار ضعیف عمل می‌کند، به‌طوری‌که به‌هیچ‌وجه به‌موقع جوابگوی نیاز دامدار و مرغدار نیست. اگر سامانه‌های نظارتی دستشان را از سر عرضه و تقاضا بردارند، قطعا مشکل ما حل خواهد شد و به‌عبارتی عرضه، تقاضای خود را پیدا می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->