رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد رئیس جمهور: تلاش در تمام کشور باید در مسیر افزایش تولید باشد رسانه‌ها از حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان خبردادند از آغاز جنگ غزه تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار  کودک کشته شده‌اند رئیسی در سمنان: گام‌های خوبی برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برداشته شده است رعایت اخلاق در پاسخ به دشمن خبیث حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه‌قضائیه شد امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تاکید وزیر خارجه عراق به اهمیت گفت‌وگوی مستقیم میان کشورهای منطقه

  • کد خبر: ۵۹۷۳۲
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
تاکید وزیر خارجه عراق به اهمیت گفت‌وگوی مستقیم میان کشورهای منطقه
وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که کشورهای منطقه برای کاستن از تنش ها نیازمند گفت‌وگوی مستقیم و مطرح کردن صریح مسائل هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «فواد حسین» در گفت‌وگوی خود با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در پاسخ به این سوال که "امنیت و ثبات منطقه یکی از مهمترین محورهای مشترک بین عراق و عربستان است چرا که دو کشور از اهمیت در منطقه برخوردار هستند، بنابراین چگونه برای دور کردن منطقه از تنش ها و پایه ریزی امنیت پایدار تلاش می کنید"؟، گفت: تنش های موجود در منطقه خواه اختلاف بین برخی کشورها یا اختلافات منطقه ای باشد، بر وضعیت داخلی عراق، عربستان و سایر کشورها تاثیر دارد.

 

به گفته وی برای دور کردن تنش، نیاز به بحث و طرح صریح مسائل داریم. نمی توان بدون وجود امنیت در محیط منطقه ای، امنیت ملی را تامین کرد زیرا اگر منطقه در وضعیت تنش باشد، این امر بر همه کشورها در سطح داخلی تاثیر می گذارد و اگر یک کشور معینی تنش ها و یا اختلافات یا درگیریهایی داشته باشد، این امر بر پیرامون منطقه ای آن تاثیر می گذارد.

 

فواد حسین اضافه کرد : آنچه در سوریه اتفاق افتاد، روی عراق تاثیر گذاشت و آنچه در عراق اتفاق افتاد، روی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سایر کشورها اثر گذار بود بنابراین وضعیت امنیتی، بسیار با یکدیگر پیونده خورده و مرتبط است. ممکن است ریشه های مشکل در یک فضای جغرافیایی معین باشد اما شاخه های آن در کشورهای دیگری گسترش یابد. لذا ما نیاز به یک گفت وگوی مستقیم بین کشورها در منطقه برای حل و فصل این مشکل داریم و علاوه بر آن نیز، چگونگی بنا نهادن سازوکار گفت وگو را بشناسیم.

 

وزیر خارجه عراق با طرح این پرسش که آیا می توان درحالی که برخی کشورها در وضعیت تنش با کشورهای دیگری به سرمی برند، گفت وگویی انجام داد؟ پاسخ داد : تشدید تنش ها به سمت وضعیت خشونت آمیز، به درگیری و جنگ منجر می شود و نتیجه آن، ویرانی است. ما در عراق قربانی ویرانی - خواه در ساختار زیربنایی یا اجتماعی یا فرهنگی و یا اقتصادی- هستیم. همه اینها نتیجه درگیری های مسلحانه است. لذا برای رسیدن به یک وضعیت درست، به امنیت و ایمنی نیاز داریم. برای رسیدن به آن نیز، نیاز به یک گفت وگو و ایجاد فضای لازم داریم.

 

دیدار با همتای سعودی

فواد حسین درباره جزئیات دیدارش با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در ریاض گفت: نخستین محور گفت وگو با وزیر خارجه عربستان درباره روابط دو جانبه در زمینه های مختلف بین عراق و عربستان و چگونگی توسعه آن بود. ما دهها یادداشت تفاهم و توافقنامه داریم که برخی از آنها از قدیم بوده است. فعالیت مشترک در زمینه های مختلف خواه در زمینه اقتصادی یا انرژی یا بانکی یا سرمایه گذاری را مورد بحث قرار دادیم. محورهای دیگر درباره بررسی وضعیت منطقه ای و تاثیر آن بر وضعیت داخلی عراق یا عربستان یا محیط منطقه ای بود. تنش های منطقه ای و چگونگی برخورد با آن و پایه ریزی گام های اولیه برای مدیریت این بحران بر اساس ظرفیت هر کشور و سیاست آن نیز از همین دست محورها بود. ما نیاز به همکاری و تعامل داریم. تعامل برای اداره این بحران ها و دور کردن تنش ها از منطقه ادامه خواهد یافت.

 

وی درباره سفرش به ریاض تصریح کرد: این سفرها بیانگر توسعه روابط است. چیزهای محسوسی وجود دارد. این روابط به نفع دو کشور و دو ملت و منطقه است و ارزیابی ما از روابط این است که درحال توسعه و پیشرفت می باشد.

 

فواد حسین در پاسخ به سوالی درباره تامین امنیت مرز عربستان با عراق گفت: یکی از محورهای سفر اخیر «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق به عربستان همین موضوع بود که با هدف هماهنگی در مسائل مرزی و نظارت بر مرزها در قالب فعالیت مشترک صورت گرفت چرا که گذرگاه «عرعر» بعد از سالها بسته بودن، باز شده است.

 

به گفته فواد حسین، عراق به آشتی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در اجلاس سران «العلا» کمک و از آن ابراز خرسندی کرد. این اجلاس موفقیت آمیز بود و آثار و نتایج مثبت آن بر کشورهای خلیج فارس و منطقه از جمله عراق تاثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت. بغداد روابط خوبی با همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارد.

 

وی درباره همکاری اقتصادی بین عراق و عربستان گفت: پروژه های سرمایه گذاری در بخش انرژی، برق، پتروشیمی، کشاورزی، مسکن، پیمانکاری و نظایر آن وجود دارد اما این پروژه های سرمایه گذاری با وضعیت سیاسی و روابط سیاسی و نیز وضعیت امنیتی در ارتباط است. وقتی در یک منطقه معین، تهدید وضعیت امنیتی وجود داشته باشد، سرمایه گذارها وارد نمی شود و سرمایه گذار تامل می کند. وضعیت امنیتی در عراق در مقایسه با سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی بهبود یافته است اما در برهه اخیر، برخی حملات در مناطق مختلف آغاز شد که این امر بر وضعیت اقتصادی داخلی و ورود پول از خارج تاثیر منفی می گذارد. یک سری یادداشت تفاهم وجود دارد اما در مقابل، باید این مسائل را نیز در نظر گرفت. همکاری با کشورهای پیرامونی با هدف تاثیر مثبت برای رهایی از این حملات و گروههایی است که اوضاع داخلی را برهم می زنند.

 

سرمایه‌گذاری در عراق

وزیر خارجه عراق زمینه های سرمایه گذاری در کشورش را متعدد و فراوان دانست و گفت که فکر می کند سرمایه گذاران بویژه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منتظر ثبات کامل در عراق برای سرمایه گذاری و آوردن سرمایه هستند و شرکت های این کشورها می توانند نقش بزرگی در ساختن اقتصاد عراق ایفا کنند.

 

وی درباره انرژی نیز از هماهنگی بالا در سیاست نفتی عراق با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه عربستان خواه در سطح هماهنگی دوجانبه یا در چارچوب اوپک سخن گفت و تصریح کرد: این هماهنگی در همه زمینه های مربوط به انرژی ادامه دارد.

 

وزیر خارجه عراق درباره واردات برق از شبکه برق کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفت که یک یادداشت تفاهم برای واردات 400 مگاوات برق از این شبکه وجود دارد. گفت وگو به سطح بالایی رسیده است. ما همچنان نیازمند انرژی برق هستیم و مذاکراتی بین کارشناسان عراق و این کشورها برای چگونگی پشتیبانی از نیروگاههای برق عراق و نه فقط خرید برق، وجود دارد. در کنار مشکل تولید برق در عراق، مشکل شبکه های توزیع برق نیز هست، زیرا ما به ایجاد یک ساختار زیربنایی برای شبکه های توزیع نیاز داریم و شرکت های این کشورها می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->