تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

زیارت سخی در شهر مزارشریف افغانستان | ارادت افغانستانی‌ها به حضرت علی(ع) + عکس

  • کد خبر: ۵۹۷۹۹
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
زیارت سخی در شهر مزارشریف افغانستان | ارادت افغانستانی‌ها به حضرت علی(ع) + عکس
مردم افغانستان چه شیعیان چه اهل تسنن ارادت زیادی به حضرت علی(ع) دارند. همبستگی شیعه و سنی در طول تاریخ در افغانستان مثال زدنی بوده است، زیارت سخی در شهر مزارشریف شاهدی است بر این ادعا.

به گزارش شهرآرانیوز؛ افغانستان جدای از جنگ، انفجار و درگیری، روی دیگری هم دارد که آن تمدن و آثار تاریخی با معماری بی نظیر است و از جمله آنها، می‌توان به زیارت سخی یا مسجد «کبود» در شهر مزار شریف اشاره کرد که یکی از آثار ارزشمند این کشور به شمار می‌رود.

به اعتقاد برخی از مردم افغانستان زیارت سخی محل دفن حضرت علی (ع) می‌باشد که دلیل نام‌گذاری شهر مزار شریف هم وجود همین مسجد در این شهر است.

این مسجد بارها بازسازی شده هر چند تاریخ ساخت آن مشخص نیست.


بیشتر بخوانید: نصرت فتح‌علی خان و قوالی‌های او در مدح حضرت علی(ع) + صوت


با این حال گفته می‌شود که برای نخستین بار این مسجد زمان «سلطان احمد» بازسازی شده است. این مسجد به دست «چنگیزخان» در سال ۱۲۲۰ میلادی در جنگی حوالی این منطقه تخریب شده است و «سلطان حسین میرزا» در قرن پانزدهم آن را بازسازی کرده است.

علت نامگذاری این مسجد به کبود، آبی بودن رنگ دیوارها و کاشی های صحن و ضریح آن است.

بر روی دروازه جنوبی این مزار شعری از عبدالرحمن جامی شاعر قرن نهم هجری حک شده است که چنین است:

گویند که مرتضی علی در نجف است                    در بلخ بیا ببین چه بیت الشرف است

جامی نه عدن گوی و نه بین الجبلین                     خورشید یکی و نور او هر طرف است

 

در این مسجد، موزه ای وجود دارد که بخشی از مجموعه‌های آن مربوط به آثار باقی مانده از پیامبر اکرم (ص) است و از جمله آن ها ظرفی است که می گویند پیامبر اکرم (ص) در آن غذا می خوردند و کفشی است که می پوشیدند.

در این موزه همچنین، کتابی است که پیامبر اکرم (ص) برای «مقوقس» که در تاریخ اسلام به عنوان یکی از حاکمان مصر به شمار می‌رفته، فرستاده است.

همچنین، شمشیر «ابوبکر» نیز در این موزه قرار دارد و  ظرف‌هایی سفالی که نام پیامبر اکرم (ص) روی آن نوشته شده و نسخه‌های خطی از آثار اسلامی در آن قرار دارد.

برای تماشای عکس‌ها در سایز بزرگتر و کیفیت بیشتر برروی آنها کلیک کنید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->