انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش قیمت لب‌سوز چای قندپهلو!

  • کد خبر: ۵۹۹۹۵
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
افزایش قیمت لب‌سوز چای قندپهلو!
هزینه محبوب‌ترین نوشیدنی ایرانی‌ها برای یک خانواده ۴ نفری در مقایسه با پارسال، ۲ برابر افزایش یافته است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ شاید ندانید که هزینه نوشیدن چای قندپهلو برای یک خانواده چهارنفره حدود ۱۴۵ هزار تومان آب می‌خورد که نسبت به سال گذشته، نزدیک به دوبرابر شده است. در این گزارش می‌خواهیم به بررسی قیمت و وضعیت دو کالای مکمل و پرطرفدار در سبد ایرانی‌ها که در یک سال اخیر با افزایش نرخ چشمگیری مواجه بوده اند، بپردازیم.

ابتدا می‌خواهیم وضعیت قیمت و مصرف چای، این نوشیدنی پرطرفدار خانواده‌های ایرانی، را بررسی کنیم. طبق آخرین آمار، سرانه مصرف سالانه چای برای هر نفر ۱/۵ کیلوگرم است که این یعنی هر فرد در ماه ۱۲۵ گرم چای مصرف می‌کند، بنابراین یک خانواده چهارنفره ماهانه به ۵۰۰ گرم چای نیاز دارد.
 
بررسی‌های میدانی ما، از دونرخی شدن قیمت چای خارجی در بازار حکایت دارد، زیرا برخی سوپرمارکت‌ها هنوز از خرید قبلی خود چای با قیمت مصرف کننده کمتر را در انبار دارند، اما قیمت مصرف کننده جدید چای افزایش یافته است. همچنین وزن برخی بسته‌ها آب رفته و از ۵۰۰ گرم به ۴۵۰ گرم رسیده است. اما درمجموع می‌توان گفت که اکنون میانگین قیمت جدید یک بسته چای خارجی ۵۰۰ گرمی با کیفیت مناسب، ۱۱۰ هزار تومان است. همچنین میانگین قیمت جدید یک کیلو چای فله ممتاز داخلی ۷۵ هزار تومان است. البته بر اساس آمار‌های رسمی چای خارجی ۸۰ درصد بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

آقای هاشم زاده، یکی از فروشندگان چای در بازار مصلی، با تایید دریافت‌های ما از بازار می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل دوبرابر شده و فروش ما نیز به نصف رسیده است. باتوجه به افزایش قیمت چای‌های بسته بندی شده، برخی اقشار ضعیف جامعه رو به خرید چای فله آورده اند که البته آن هم ارزان نیست، فقط می‌توانند این کالا را با وزن کمتری بخرند.
 
او ادامه می‌دهد: اکنون قیمت یک کیلو چای فله از ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و چای خوب و خالص آن به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان نیز می‌رسد. حالا باتوجه به اینکه یک خانواده چهارنفره در ماه به ۵۰۰ گرم چای نیاز دارند، درصورت خرید یک بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی، میانگین هزینه آن‌ها ۱۱۰ هزار تومان و درصورت خرید چای فله با کیفیت متوسط، این هزینه ۹۵ هزار تومان خواهد شد.
همچنین طبق گزارش‌های پیشین مرکز آمار، میانگین قیمت یک بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در اسفند سال گذشته ۵۸ هزار تومان و در اسفند سال ۹۷ حدود ۳۲ هزار تومان بوده است.


قند پهلوی چای چند؟

حالا به سراغ کالای رایج شیرین کننده این نوشیدنی دربین ایرانی‌ها یعنی قند می‌رویم. مدتی است که با گران شدن شکر و به هم ریختن بازار این کالا، قیمت قند نیز دچار نوسان شده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هرچند ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب برای یک کیلوگرم قند بسته بندی را در بازار ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان اعلام کرده است، خبری از این نوع کالا در بازار نیست یا اگر باشد، خیلی کم است.
 
اکنون قیمت هرکیلو قند در بازار بسته به کیفیت آن، بین ۱۴ تا ۱۹ هزار تومان است. آقای بخشایی که یکی از تولیدکنندگان و بنکداران فروش قند در بازار مصلی است، درباره وضعیت بازار قند به ما می‌گوید: با گران شدن جنس ها، بازار فروش ما نیز سنگین می‌شود. همین حالا تولید قند ما نسبت به سال گذشته نصف شده است. اکنون ما هرکیلوگرم قند را ۱۳ هزارو ۹۰۰ تومان به کلی فروش‌ها و واسطه‌ها می‌فروشیم. آن‌ها نیز دست کم با ۱۰ درصد سود این کالا را به سوپرمارکت‌ها می‌دهند و احتمالا تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، هر کیلو ۱۷ هزار تومان خواهد شد.

حالا تصور کنید اگر هر فرد روزانه ۳ استکان چای بنوشد و هر بار حدود ۲ حبه قند مصرف کند، در یک خانواده چهارنفره روزانه ۲۴ حبه قند مصرف خواهد شد. ازسوی دیگر میانگین وزن هر حبه قند ۲/۵ گرم است که با یک حساب وکتاب سرانگشتی مشخص می‌شود در هرکیلو ۴۰۰ حبه قند وجود دارد. این یعنی یک کیلوگرم قند، کفاف مصرف ۲ هفته یک خانوار چهارنفره را خواهد داد.

با این حال این خانواده در ماه حدودا به ۲ کیلوگرم قند نیاز خواهند داشت و اگر متوسط قیمت هرکیلو قند را ۱۷ هزار تومان درنظر بگیریم، هزینه این خانواده در ماه برای تهیه ۲ کیلو قند، ۳۴ هزارتومان خواهد شد. همچنین طبق گزارش‌های پیشین مرکز آمار، میانگین قیمت یک کیلو قند در اسفند سال گذشته ۸۰۰۰ تومان و در اسفند سال ۹۷ حدود ۶۷۰۰ تومان بوده است. همه این حساب وکتاب‌ها یعنی درمجموع میانگین هزینه نوشیدن چای در ماه برای یک خانواده چهارنفره حدود ۱۴۵ هزار تومان خواهد شد، درحالی که هزینه این نوشیدنی قندپهلو در اسفند سال ۹۸ حدود ۷۴ هزار تومان و در اسفند سال ۹۷ حدود ۴۵ هزار تومان بوده است. این یعنی هزینه این دو قلم کالا نسبت به سال قبل، دوبرابر و در مقایسه با ۲ سال قبل، بیش از سه برابر شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->