شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

کورسوی امید برای خدمه سانچی

  • کد خبر: ۶۰۰۰۹
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کورسوی امید برای خدمه سانچی
پیگیری خانواده دریانوردان سبب شد گواهی فوت ۹ نفر از اعضای نفت‌کش ایرانی باطل شود
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ بعد از حضور همسر یکی از سرمهندسان در برنامه حالا خورشید بود که داستان همراه با بیم‌وامید نفت‌کش سانچی، بیش از پیش سر زبان‌ها افتاد، وقتی که الیا محتشمی، همسر سرمهندس وحید محبی، از مشهد آمده بود تهران تا مقابل دوربین صداوسیما بنشیند و صدایی را که در هفته جان‌فرسای بعد از حادثه به گوش خیلی‌ها نرسیده بود، فریاد بزند و از این بگوید که روز‌های سختی به خانواده دریانوردان گذشته است، از این بگوید که صداوسیما تلاشی برای رسانه‌ای‌کردن ماجرا انجام نداده است تا راه کمک به دریانوردان درگیر حادثه کمی هموارتر شود، از این بگوید که چینی‌ها همکاری لازم را برای نجات جان سرنشینان کشتی انجام نداده‌اند و اینکه با وجود همه این لحظه‌های تلخ، هنوز برای کمک به آن‌ها دیر نشده و امید است که آن‌ها زنده باشند. حالا بعد از گذشت حدود ۳ سال، دوباره صحبت از سانچی، سرنشینان و سرنوشتشان است، زمانی که برای خیلی از ما گرد فراموشی رویش نشسته است، اما برای خانواده‌هایشان نه. خانواده‌هایی که شکایات و پیگیری‌هایشان حالا باعث شده است گواهی‌های فوت ۹نفر از خدمه کشتی سانچی از سوی دادگاه باطل اعلام شود.


۱۲۰۰ تماس، کلی امید

۱۶ دی ۱۳۹۶، نفت‌کش سانچی که قرار بود میعانات گازی را به کره‌جنوبی برساند، در نزدیکی سواحل چین با کشتی کریستال چینی برخورد کرد. این نفت‌کش ۳۲ خدمه داشت که از این میان ۳۰ تن ایرانی بودند و ۲ تن بنگلادشی و درنهایت فقط پیکر ۳ تن از آن‌ها پیدا شد. سرنوشت خدمه کشتی از همان روز‌های ابتدایی حادثه مبهم بود. دود غلیظی که از دل آب‌ها به آسمان می‌رفت، سرنوشت قایق‌ها و جلیقه‌های نجات که حرف‌های متناقضی درباره آن‌ها زده می‌شد و تماس‌هایی که به اذعان خانواده‌ها با آن‌ها برقرار می‌شده است، همه و همه داستان پررمزورازی برای سرنشینان این کشتی پدید آورد.
 
علی هریسچی، وکیل خانواده‌های شاکی، همان زمان اعلام کرد که شاکیان این پرونده می‌گویند اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد تا ساعت‌ها بعد از این حادثه، خدمه کشتی تماس‌هایی با شرکت ملی نفت‌کش داشته‌اند که به باور آن‌ها این موضوع احتمال کشته‌شدن همه سرنشینان در ساعت نخست حادثه را از بین می‌برد. علاوه بر این برخی اعضای خانواده خدمه کشتی سانچی هم از تماس‌های بسیاری گفتند که از کشور‌هایی در حوزه جنوب شرق آسیا با آن‌ها برقرار شده است و مدعی شده‌اند که فرزندانشان زنده‌اند. حالا همین بیشتر از ۱۲۰۰ تماسی که با خانواده‌ها ردوبدل شده، دلیل محکمی شده است برای به‌کرسی‌نشستن حرف و ادعای خانواده‌ها مبنی بر رساندن این پیغام به دست آن‌ها که: «ما زنده‌ایم.»

روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرده است که رأی به ابطال گواهی‌های فوت ۹نفر از خدمه کشتی سانچی صادر شد و، چون با گذشت ۲۰روز از زمان صدور رأی، اعتراضی صورت نگرفته، این رأی قطعی و لازم‌الاجرا شناخته شده است. در قسمتی از رأی نهایی دادگاه چنین آمده است: «آنچه مسلم و مورد یقین است، زنده‌بودن اشخاص موضوع گواهی فوت قبل از حادثه نفت‌کش است و با بروز حادثه هیچ دلیل یقین‌آور مبنی بر فوت آنان در دست نیست و صرفا گزارش‌هایی مبنی بر فوت احتمالی است.»


هزار سؤال و یک کورسوی امید

دراین‌میان، ادعای ربوده‌شدن خدمه کشتی هم مطرح شد که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به‌طور رسمی و قطعی آن را رد کرد و گفت: «همه دستگاه‌های دولتی و متولی در کشور به اضافه ۵ کشور دیگر در بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیدند که همه دریانوردان و ملوانان سانچی در زمان وقوع این سانحه جان خود را از دست داده‌اند.» با وجود این اعلام رسمی و قطعی اما، حالا بعد از گذشت حدود ۳ سال، دوباره فرضیه زنده‌بودن برخی اعضای این نفت‌کش مطرح شده است.
 
فرضیه‌ای سخت و پیچیده، اما با کورسو‌های امیدی که در دل ۹ خانواده خدمه سانچی و خیلی از ما زنده شده است. حالا، صدور رأی دادگاه تا حدودی واکنش‌هایی را هم از سوی کاربران شبکه‌های مجازی به‌دنبال داشته است: «هزار سؤال و یک کورسوی امید در دلم زبانه می‌کشد.»، «یعنی اگه زنده باشن توی این چند سال کجان و چه اتفاقایی براشون افتاده؟»، «این اتفاق شاید بتونه آغاز راه شفافیت برخی حرف‌های عجیب و باورنکردنی باشه.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->