آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

گفتگو با سیدجواد رحیم‌زاده، کارگردان «یازده چمدان» | نمایشی درباره مهاجرت مغز‌های نوجوان

  • کد خبر: ۶۰۰۷۲
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
گفتگو با سیدجواد رحیم‌زاده، کارگردان «یازده چمدان» | نمایشی درباره مهاجرت مغز‌های نوجوان
«یازده چمدان» نمایشی به‌نویسندگی و کارگردانی سیدجواد رحیم‌زاده است که از فردا (۱۱ اسفندماه) روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد خواهد رفت.
امیری | شهرآرانیوز - «یازده چمدان» نمایشی است درباره عده‌ای نوجوان که به یک ایستگاه قطار می‌روند و در آنجا متوجه می‌شوند قرار است اتفاقاتی برای آن‌ها بیفتد.
 
گفتگو با کارگردان «یازده چمدان» | نمایشی درباره مهاجرت مغز‌های نوجوان
 
سیدجواد رحیم‌زاده در توضیح محتوای این نمایش می‌گوید: «یازده چمدان» نگاهی دارد به نخبه‌های علمی، فرهنگی و هنری که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند یا از آن‌ها برای مهاجرت دعوت می‌شود. در اصل این نمایش به پدیده مهاجرت مغز‌ها (نوجوان‌ها) می‌پردازد.
 
رحیم‌زاده این اثر را در کارگاه آموزشی پردیس تئاتر مستقل تولید کرده است. به‌گفته او این اثر پیش از کرونا تمرین شده است، اما از زمان شیوع کرونا با یک‌سال وقفه بار دیگر تمرین شده و حالا قرار است اجرا شود.
 
 

تیزر نمایش

 

سختی تمرین در شرایط کرونا

رحیم‌زاده از مشکلات فراوان تمرین تئاتر در وضعیت کرونا می‌گوید: پس از یک‌سال، جمع‌کردن بچه‌ها دور هم آن‌هم در وضعیتی که همچنان نگرانی وجود دارد، کار سختی بود. ما کار را تقریبا از اول شروع کردیم. چند بازیگر عوض شدند و بخش‌هایی از کار هم تغییر کرد، اما کلیت این مجموعه همان چیزی است که همان یک‌سال گذشته جمع‌بندی کرده بودیم.

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که همین امسال هم که کار را دوباره آغاز کرده‌اند، به بچه‌های گروه وعده اجرا نداده، زیرا شرایط پیش‌بینی‌پذیر نبوده است و بچه‌ها قبول کرد‌ه‌اند که کار را حتی اگر اجرا نشد، انجام دهند تا دست‌کم تمرینی باشد برای فعالیت تئاتری آن‌ها.

 

گفتگو با کارگردان «یازده چمدان» | نمایشی درباره مهاجرت مغز‌های نوجوان


باید با نوجوانان دوست شد

رحیم‌زاده که سال‌هاست به‌عنوان نویسنده و کارگردان در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از سختی کار با نوجوانان می‌گوید: قطعا کار با خردسال و نوجوان سختی‌های خودش را دارد. یک سختی آن این است که ما باید فارغ از دورانی که خودمان گذراندیم با نوجوان‌های امروزی ارتباط برقرار کنیم. باید سعی کنیم بدون اصرار بر معیار‌های خودمان حرف آن‌ها را بفهمیم و نباید آن‌ها را باتوجه‌به بایدونباید‌های خودمان بسنجیم و نیز باید بتوانیم باهم دوست باشیم.

او همچنین از شیرینی و خوبی‌های کار با نوجوانان هم حرف‌هایی دارد: کمک و هم‌فکری بچه‌ها در کار بی‌نظیر است. آن‌ها با نظرهایشان به روند صعودی کار کمک می‌کنند، به‌گونه‌ای که اگر من یک جلسه نباشم، خودشان روند تمرین را ادامه می‌دهند. با وجود اینکه در برخی کار‌ها درباره محتوای کار اختلاف سلیقه‌هایی هست و گاه نوجوانان نظر‌های مختلفی دارند، به روند کلی کار ما ضربه نمی‌زند.

رحیم‌زاده می‌گوید در زمان تمرین همین نمایش «یازده چمدان» از این دست اختلاف‌نظر‌ها وجود داشته است و در بین بازیگران نمایشی که درباره فرار مغز‌ها بازی می‌کنند، افرادی درحال برنامه‌ریزی برای رفتن به خارج از کشور هستند، اما این باعث نمی‌شود کار ضربه بخورد، زیرا اتفاقا فضایی برای بحث و تبادل نظر هم به وجود می‌آید و چه‌بسا تأثیرات این بحث‌ها بعد‌ها نمایان شود.

او توضیح می‌دهد: در میان همه بحث‌ها و اختلاف‌نظر‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، روی خط تعادل حرکت و بدون جانب‌داری عمل می‌کنیم و گاهی می‌گذاریم تا تماشاگر به نتیجه کار فکر کند. در همین اثر خود من، نمایشنامه‌ای کارگاهی را جمع‌بندی کردم و با تکیه بر هویت، ریشه‌ها، ماندن و کمک‌کردن به پایان رساندم.
 
 

بیشتر بخوانید:
 

 

حمایت‌مان کنید

رحیم‌زاده در پایان می‌گوید: توقع داریم شهرداری، ارشاد و همه ارگان‌هایی که متولی‌اند یا می‌توانند به تئاتر مشهد کمک کنند، از این اثر حمایت و آن را تبلیغ کنند. امیدوارم مسئولان درک کنند که رسیدن به اجرای نمایش خیلی سخت بود.
 
تمرین با ماسک‌‎های چندلایه واقعا کار سختی است و امیدوارم مرحله اجرا هم به‌نحوی باشد که بچه‌ها انگیزه ادامه کار داشته باشند و ما این گروه خلاق را از دست ندهیم.
 


یاسمین احمدزاده، ویدا اسماعیل‌زاده، پرستش بنی اسدی مقدم، پانیذ پهلوانلی، سوگند جمیلی، نیکی خدیوی، عسل عباسی، کیانا عسکرخانی، رها فانی پاکدل، سارا محمد زاده، مریم مقدس، روژان نیازی بازیگران نمایش «یازده چمدان» هستند. 

طراح صحنه و مشاور کارگردان، عادل توکلی و موسیقی نمایش بر عهده میلاد قنبری است. 

 

فاطمه اکرمی، شیدا ملاصفا، امیر حسین غفاری، ستایش آراسته، فاطمه حجازی و محسن عنایتی دیگر عوامل این نمایش هستند. 


نمایش «یازده چمدان» تا ۲۵ اسفندماه در سالن صدنفری انوشیروان ارجمند پردیس مستقل تئاتر مشهد و با ظرفیت ۵۰ نفر اجرا می‌شود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->