خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

نخستین زن عکاس در مشهد | نگاهی به تاریخچه ورود دوربین عکاسی به ایران و مشهد

  • کد خبر: ۶۰۱۳۸
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
نخستین زن عکاس در مشهد | نگاهی به تاریخچه ورود دوربین عکاسی به ایران و مشهد
براساس پژوهش‌های انجام‌شده، نخستین عکاسی که تصاویری از ایرانیان تهیه کرد ژول ریشار بود که اولین عکس‌ها را به شیوه داگرئوتیپ در اواسط دوره پادشاهی محمدشاه قاجار و حدود سال ۱۲۶۰ قمری/ ۱۸۴۴ میلادی، در کاخ سلطنتی تهران از شاه و درباریان تهیه کرده است.
غلامرضا آذری خاکستر | شهرآرانیوز؛ با پیدایش و اختراع عکاسی، این صنعت همراه با هنر آن وارد ایران شد. براساس پژوهش‌های انجام‌شده، نخستین عکاسی که تصاویری از ایرانیان تهیه کرد ژول ریشار بود که اولین عکس‌ها را به شیوه داگرئوتیپ در اواسط دوره پادشاهی محمدشاه قاجار و حدود سال ۱۲۶۰ قمری/ ۱۸۴۴ میلادی، در کاخ سلطنتی تهران از شاه و درباریان تهیه کرده است. خانم آتابای ولف در کتاب «فهرست آلبوم‌های سلطنتی»، ناصرالدین‌شاه را به صدر این فهرست آورده و از او به‌عنوان نخستین عکاس ایران نام برده است. در سال ۱۲۷۵ قمری/ ۱۸۵۸ میلادی، آنتونیو جانوتسی، افسر ایتالیایی، نخستین عکس‌برداری را از شهر مشهد و بنا‌های مقدسه آن و شهر‌ها و روستا‌های مسیر تهران انجام داد. پس از آن، در سال ۱۲۸۳ قمری، مقارن سفر اول ناصرالدین‌شاه به مشهد، آقارضا عکاس‌باشی که یکی از ملتزمان رکاب شاه بود، عکس‌هایی از مشهد تهیه کرد.
 
در دومین سفر ناصرالدین‌شاه به مشهد در سال ۱۳۰۰ قمری نیز منوچهرخان عکاس‌باشی در زمره همراهان شاه بود. در واقع، سفر‌های ناصرالدین‌شاه به خراسان موجب آشنایی مردم مشهد با صنعت عکاسی شد. پس از آن، عکاسانی از مشهد عکس گرفتند که در این میان، عکس‌های عبدا... قاجار در سال ۱۳۰۸ قمری بیش از همه شهرت یافتند و محور توجه قرار گرفتند.
 
می‌توان گفت ۶۰ سال پس از اختراع عکاسی، سرانجام در سال ۱۳۱۹ قمری، میرزا عبدالجبارف و میرزا فرج‌ا... اف که به نظر می‌رسد پدر و پسر یا برادر بودند و عکاسی را در عشق‌آباد روسیه فراگرفته‌بودند، در محله سراب اولین عکاس‌خانه را دایر می‌کنند و نیز میرزا علی‌اصغر نامی در روز‌های آغاز انقلاب مشروطه به سال ۱۳۲۳ قمری، در مشهد عکاسخانه داشت. ایرج افشار در کتاب «گنجینه عکس‌های ایران» از ۲ عکاس به نام‌های میرزا فرج‌ا... عباداف (۱۳۱۹ قمری) و میرزا عکاس‌باشی آستان قدس (۱۳۲۰ قمری) به عنوان نخستین عکاسان مشهدی نام برده است؛ بنابراین از میرزا فرج‌ا... می‌توان به‌عنوان نخستین عکاس بومی ساکن مشهد نام برد. آنچه در تاریخ عکاسی مشهد مبهم است موضوع عکاسان زن و نخستین بانوان عکاس در این شهر است.
 
هرچند اسناد تاریخی در این زمینه سکوت کرده‌اند محتوای برخی منابع تاریخی حاکی از آن است بعضی از بانوانی که با فن عکاسی آشنا بوده‌اند در مشهد سکونت داشته‌اند از جمله عزت‌ملک‌خانم دختر امامقلی میرزای عمادالدوله دولتشاهی. وی در سال ۱۲۸۸ قمری به عقد محمدحسن‌خان صنیع‌الدوله (اعتمادالسلطنه) درآمد و از سال ۱۳۰۶ ملقب به اشرف‌السلطنه شد.
 
اعتمادالسلطنه درباره هنر همسرش نوشته است: «شاهزاده عزت‌ملک‌خانم ملقبه به اشرف‌السلطنه صبیه عمادالدوله امام‌قلی‌میرزا دولتشاه بن فتحعلی‌شاه قاجار است. عکس‌های قشنگ برمی‌داشت. عکاسی را نزد شاهزاده سلطان محمد میرزا والد کمترین آموخته بودند.» اشرف‌السلطنه در سال ۱۳۱۳ قمری به علت فوت شوهرش از تهران به مشهد مهاجرت و کتاب‌های خطی اعتمادالسلطنه را به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا کرد.
 
سپس به عقد حاج سید حسین نایب‌التولیه آستان قدس رضوی درآمد. چندی نیز با او زندگی کرد. درباره اینکه وی در مشهد عکاسی کرده یا در این زمینه فعالیت داشته است گزارشی وجود ندارد. سرانجام اشرف‌السلطنه در سال ۱۳۳۳ قمری در پنجاه‌وسه‌سالگی در مشهد درگذشت و در حرم مطهر در رواق دارالسیاده به خاک سپرده شد. در اواخر دوره قاجار شاهد مهاجرت ایرانیان مقیم روسیه هستیم. برخی از آن‌ها در خراسان و مشهد ساکن می‌شوند. روایت‌های شفاهی حاکی از آن است در بین مهاجران، زنان عکاس نیز حضور داشته‌اند که عکاسی را به عنوان شغل انتخاب کرده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->