اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیش‌بینی اثر تصمیم دولت درباره معامله رمزارزها

  • کد خبر: ۶۰۲۰۷
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
پیش‌بینی اثر تصمیم دولت درباره معامله رمزارزها
توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در مورد محدودیت‌های خرید و فروش رمزارزها، باعث ایجاد نگرانی در میان فعالان این حوزه شده‌است. آیا این تصمیمات می‌تواند تاثیر مثبت بر بازار رمزارز‌های کشور داشته‌باشد و با آزاد سازی معاملات همراه شود؟
به گزارش شهرآرانیوز، عبدالناصر همتی، سکاندار بانک مرکزی شب گذشته از مصوبه‌ای در هیات وزیران در مورد رمزرز‌ها خبر داد؛ بر اساس این مصوبه افرادی که به طور قانونی و رسمی رمزارز تولید می‌کنند، می‌توانند برای واردات از آن بهره بگیرند.

همتی افزود که به زودی صرافی‌هایی مشخص می‌شوند و افراد می‌توانند از بیت‌کوین فقط برای مبادلات تجاری استفاده کنند.

به گفته او، خرید و فروش بیت‌کوین آزاد نمی‌شود و فقط آن‌هایی که به طور رسمی رمزارز استخراج کرده‌اند، برای واردات کالا می‌توانند از آن استفاده کنند.

آزادسازی گام به گام معامله با رمزارز‌ها

این تصمیمات در شبکه‌های اجتماعی با اعتراضاتی مواجه شد و برخی کاربران در مورد سرنوشت بیت‌کوین‌هایی که افراد خریداری کرده‌اند و تکلیف اشخاصی که در این حوزه فعال هستند، ابراز نگرانی کردند.

با وجود این، امیر‌حسین نام‌آور، کارشناس بازار‌های مالی معتقد است تصمیمات جدید هیات دولت، تاثیر مثبتی بر بازار رمزارز‌های کشور دارد.

او می‌گوید: فرایند‌های اداری در کشور به گونه‌ای است که مدیران نمی‌توانند مسائل را در حد وسیع طرح و مدیریت کنند. اگر قرار باشد موضوعی آزاد شود، این اتفاق باید گام به گام رخ دهد تا مدیران هم مخالفان را با موضوع همراه کرده و هم کلیت آن را نهادینه کنند.

نام‌آور می‌افزاید: زمانی که استخراج رمزارز آزاد شد، عده‌ای گلایه کردند چرا فقط ماینینگ، اکنون بانک مرکزی مصارف تجاری رمزارز‌ها را پذیرفته است. در آینده نیز ناچار است که معامله رمزارز‌ها از سوی افراد عادی را نیز بپذیرد.

زمانی که استخراج رمزارز آزاد شد، عده‌ای گلایه کردند چرا فقط ماینینگ، اکنون بانک مرکزی مصارف تجاری رمزارز‌ها را پذیرفته است، در آینده نیز ناچار است که معامله رمزارز‌ها از سوی افراد عادی را نیز بپذیرد

دولت ناچار به قانون‌گذاری است

این کارشناس بازار‌های مالی تاکید می‌کند: فعالیت در حوزه رمزارز‌ها را نمی‌توان به صورت کامل مسدود کرد. حتی در آمریکا هم که رگولاتوری از ابتدا نگاه منفی به این حوزه داشته و دارد، به تداریج برای معاله رمزارز‌ها قانونگذاری انجام شده است.


امین‌حسین نام‌آور، کارشناس بازار‌های مالی معتقد است تصمیمات جدید هیات دولت، تاثیر مثبتی بر بازار رمزارز‌های کشور دارد

به گفته او، اکنون شرایط به گونه‌ای است که مالکان صرافی‌های بزرگ فعال در این کشور، در فهرست ۲۰۰ ثروتمند نخست دنیا قرار دارند.

نام‌آور می‌افزود: بازار رمزارز‌ها ثروت‌آفرین است و ایران نیز ناچار است از ظرفیت‌های آن استفاده کند. در واقع دولت می‌تواند از این راهکار بین‌المللی، برای مقابله با تحریم‌ها و بازپس‌گیری منابع مسدود شده در کشور‌های دیگر استفاده کند.

افراد عادی می‌توانند کیف‌پول خود را در اختیار واردکنندگان قرار دهند و نمی‌توان جلوی چنین فرایندی را گرفت. به عبارت دیگر، باز هم در این میان معامله صورت می‌گیرد

استفاده از رمزارز‌ها برای مقابله با تحریم‌ها

اما همه افرادی که استخراج رمزارز‌ها را انجام می‌دهند، لزوما نه واردکننده هستند و نه با ملزومات واردات آشنایی دارند. تکلیف آن‌ها چه می‌شود.

نا‌م‌آور در پاسخ توضیح می‌دهد: افراد عادی می‌توانند کیف‌پول خود را در اختیار واردکنندگان قرار دهند و نمی‌توان جلوی چنین فرایندی را گرفت. به عبارت دیگر، باز هم در این میان معامله انجام می‌شود.

او می‌گوید: در واقع بانک مرکزی نمی‌تواند به صورت شفاف اعلام کند می‌خواهد از رمزارز‌ها برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کند و به ناچار موضوع را به این شیوه مطرح کرده است.

گام بعدی؛ پذیرش معامله مردم عادی

تکلیف کسانی که اکنون بیت‌کوین‌هایی را خریداری کرده‌اند و در این حوزه فعالیت می‌کنند با تصمیمات جدید بانک مرکزی چه می‌شود؟

نام آور معتقد است، شرایط برای مردم عادی تغییر نمی‌کند: «زمانی که بانک مرکزی به صورت کلی رمزارز‌ها را قبول نداشت مردم معامله‌ها را انجام می‌دادند، بنابراین اکنون که بخشی از آن را پذیرفته است، آن‌ها باز به کار خود ادامه می‌دهند و این موضوع قابل رصد هم نیست.»

بانک مرکزی نمی‌تواند به صورت شفاف اعلام کند می‌خواهد از رمزارز‌ها برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کند و به ناچار موضوع را به این شیوه مطرح کرده است

او تاکید می‌کند: نهاد رگولاتور ناچار است به سمت قانونگذاری برود. این موضوع به نفع دولت هم هست چرا که درآمدزایی دارد.

به گفته این کارشناس بازار‌های مالی، زمانی دولت به طور کلی با رمزارز مخالف بود، در گام بعد ماینینگ را پذیرفت، اکنون با معامله برای واردات موافقت کرده است و بدون شک گام بعدی، پذیرش ترید از سوی افراد عادی است.
 
منبع: تجارت نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->