صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«اف‌ای تی اف»؛ از اصرار موافقان تا هشدار مخالفان

  • کد خبر: ۶۰۲۳۳
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
«اف‌ای تی اف»؛ از اصرار موافقان تا هشدار مخالفان
نگاهی به آخرین وضعیت بررسی لوایح گروه ویژه اقدام مالی در مجمع و آرای متمایز درباره آن
به گزارش شهرآرانیوز؛ چندی پیش، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، پس از جلسه مشترک دولت با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره لوایح اف‌ای تی اف گفت: «فضای مجمع را منفی ندیدم.» به گفته همتی، فضای مجمع منفی نیست و با استدلال‌هایی که تاکنون ارائه شده است، هنوز امکان تصویب آن وجود دارد. این جملات اگرچه امیدواری‌هایی درمیان موافقان تصویب لوایح اف‌ای تی اف ایجاد کرده، اظهارات محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علامت سؤال بزرگ دیگری را ایجاد کرده است.
 
او در سخنانی، خبر از ارسال پیشنهاد‌های مجلس یازدهم درباره لوایح اف‌ای تی اف به مجمع داده و گفته است: «فعلا سه چهار پیشنهاد درباره اف‌ای تی اف توسط مجلس به مجمع تشخیص ارسال شده است که پس از بررسی درنهایت مشخص خواهد شد کدام پیشنهاد رأی خواهد آورد.» پیشنهاد‌های اعضای بهارستان به مجمع در شرایطی مطرح شده است که چندی پیش، بنا به روایت‌های بیان شده یکی از درخواست‌های آنان، بازگرداندن این لوایح به مجلس برای بررسی مجدد بوده که با مخالفت اعضای مجمع رو به رو شده است. حال به جرئت می‌توان گفت که پرونده لوایح اف‌ای تی اف به یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاسی چند سال اخیر بدل شده است که همچنان موافقان و مخالفانی جدی دارد.


افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های کشور

سیدمحمد صدر، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از موافقان تصویب لوایح اف‌ای تی اف، در گفتگو با «خبرآنلاین»، درباره آخرین وضعیت بررسی این لوایح در مجمع گفت: «در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد، وزرای دولت، دکتر دژپسند، دکتر ظریف، آقای زنگنه، دکتر همتی و خانم دکتر جنیدی حضور داشتند. همه آن‌ها گزارش بسیار مفید و جالبی در این باره ارائه کرده اند که درواقع از نظر بنده قانع کننده بود، مبنی بر اینکه ما باید به لوایح اف‌ای تی اف بپیوندیم و اگر نپیوندیم، چه عوارضی برای کشور به دنبال دارد که مهم‌ترین آن، حداقل افزایش ۲۰درصد از هزینه‌های کل کشور است. ازاین رو برای اینکه این هزینه به کشور وارد نشود، حتما ما باید عضو کنوانسیون سی اف تی و پالرمو شویم.
 
حال احساس می‌شود تاحدودی تردیدی در برخی مخالفان ایجاد شده است، اما در واقع به همه دلایل مخالفت‌های آن‌ها و آن چیز‌هایی که مطرح می‌کنند، پاسخ داده شد.» وی در ادامه درباره احتمال بازگشت لوایح اف‌ای تی اف یا بررسی پیشنهاد‌های نمایندگان مجلس در مجمع در این باره نیز گفت: «مجلس هیچ گونه نظری ندارد به ویژه اینکه این قضیه از سوی رهبری به مجمع ارجاع شده است. حال اینکه مجلس بیاید درباره این لوایح به بررسی بپردازد، غیرعادی بوده و به نوعی توهین به نظر رهبری است؛ بنابراین مجمع باید در این باره تصمیم بگیرد. مجلس هم در این مورد خاص به لحاظ حقوقی نقشی ندارد.»


مغایرت با راهبرد مقاومت فعال

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در گفت وگویی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین خطر یا نقطه آسیب در قبال یک پدیده سیاسی یا بین المللی، ساده انگاری یا تحریف آن پدیده و در نتیجه، اعمال محاسبات و رفتار‌های نادرست در قبال آن است، گفت: «در شرایط فعلی از یک سو شاهد فشار اروپایی‌ها برای انعقاد یک توافق موقت بازدارنده درباره برجام و از سوی دیگر، شاهد اعمال فشار گروه مالی ویژه، برای تصویب لوایح چهارگانه هستیم. بدون شک میان فشار‌های پشت پرده و آشکار آمریکا و تروئیکای اروپایی بر سر پذیرش یک توافق جدیدتر و گسترده‌تر از برجام و اقدامات ضدایرانی گروه ویژه اقدام مالی، ارتباطی کاملا مستقیم وجود دارد.»
 
وی در ادامه افزود: «باید از حامیان اف‌ای تی اف پرسید تصویب پالرمو و سی اف تی چه تأثیر مثبت یا گشایشی در عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران ایجاد می‌کند. نکته قابل تأملی که مقامات غربی خود نیز برآن تأکید دارند، این است که تصویب لوایح چهارگانه از سوی ایران، صرفا یکی از پیش شرط‌های عادی سازی احتمالی روابط تجاری با ایران محسوب می‌شود؛ بنابراین در اینجا بحث احتمالات و پیش شرط‌ها مطرح است، نه گزاره‌های قطعی و قابل استناد. این در حالی است که درمقابل، ستانده‌های مبهمی که اساسا مشخص نیست ما آن‌ها را در قبال تصویب لوایح چهارگانه به دست بیاوریم، بسیاری از داشته‌های عینی خود را از دست خواهیم داد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->