جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

مهم‌ترین نکات از متن و حاشیه هفتاد و هشتمین دوره مراسم گلدن گلوب | تاج بر سر بی خانمان‌ها

  • کد خبر: ۶۰۳۷۵
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
مهم‌ترین نکات از متن و حاشیه هفتاد و هشتمین دوره مراسم گلدن گلوب | تاج بر سر بی خانمان‌ها
گلدن گلوب از نظر اختصاص دادن یک بخش مجزا به تولیدات تلویزیونی، برای مخاطبان سریال‌های تلویزیونی جذاب است و از این روی که تا حد زیادی ترکیب برندگان، یا دست کم مدعیان کسب مجسمه‌های طلایی اسکار را مشخص می‌کند، برای هواداران سینما اهمیت دارد. در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین نکات از متن و حاشیه هفتاد و هشتمین دوره مراسم گلدن گلوب.
محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - یکی از دو رویداد بزرگ سینمایی آمریکا که در پایان سال برگزار می‌شود، گلدن گلوب است؛ رویدادی که مقدمه‌ای بر مراسم معتبر اسکار است و ما ایرانی‌ها آن را با جایزه اصغر فرهادی برای فیلم موفق «جدایی نادر از سیمین» به خاطر می‌آوریم.
 
گلدن گلوب از نظر اختصاص دادن یک بخش مجزا به تولیدات تلویزیونی، برای مخاطبان سریال‌های تلویزیونی جذاب است و از این روی که تا حد زیادی ترکیب برندگان، یا دست کم مدعیان کسب مجسمه‌های طلایی اسکار را مشخص می‌کند، برای هواداران سینما اهمیت دارد. در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین نکات از متن و حاشیه هفتاد و هشتمین دوره مراسم گلدن گلوب.


سایه شوم کرونا

چنان‌که انتظار می‌رفت، گلدن گلوب هم از شیوع ویروس کرونا در امان نماند و این رویداد سینمایی علاوه بر اینکه با تأخیر چند ماهه برگزار شد، به واسطه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری سفت و سختی که از سوی برگزار کنندگانش لحاظ شده بود، با سال‌های قبل کاملا تفاوت داشت. هفتادو هشتمین دوره گلدن گلوب در حالی بامداد دوشنبه به کار خود پایان داد که این مراسم تقریبا به صورت مجازی برگزار شد و به جز اعلام کنندگان برندگان که در چند هتل با کلیومتر‌ها فاصله از یکدیگر مستقر بودند، مابقی نقش آفرینانش، وقایع را از خانه تماشا می‌کردند.


نامزدی‌های عجیب

اعلام برندگان نهایی گلدن گلوب ۲۰۲۱ چندان نکته عجیب و خاصی نداشت و بیش و کم اوضاع مطابق انتظار پیش رفت. با این حال، بیشتر انتقاد‌ها به شیوه انتخاب نامزد‌ها مربوط می‌شد که این موضوع حتی از گزند طعنه مجریان مراسم نیز مصون نماند. گلدن گلوب در چند سال گذشته، به تبعیت از دیگر سیاست‌های افراطی رویداد‌های سینمایی هالیوود، شدیدا تمایل داشته تا از فیلم‌هایی با مضامین نژادپرستانه و مرتبط با رنگین پوست‌ها تجلیل کند.
 
این رویکرد، با اتفاقات اخیر، رفتار‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ و ماجرای غم انگیز جورج فلوید، شکل افراطی تری هم به خود گرفته بود و ترکیب آثار برگزیده در گلدن گلوب کاملا نشان می‌داد که این رویداد سینمایی به وضوح از فیلم‌هایی با محوریت سیاه پوستان حمایت می‌کند.
 
دیگر نکته عجیب گلدن گلوب اخیر، کوتاه ماندن دست عوامل فیلم «منک»، ساخته تحسین شده دیوید فینچر، از جوایز بود؛ در حالی که این فیلم در شش رشته نامزد جایزه شده بود. به این‌ها مورد عجیب جایزه فیلم «میناری»، محصول کشور آمریکا، را هم اضافه کنید که در کمال تعجب برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شد و انتقاد‌های زیادی را برانگیخت؛ زیرا حتی لی ایزاک چانگ، کارگردان فیلم، هم متولد کشور آمریکاست. با این حال، به نظر می‌رسد که «میناری» به دلیل زبان غالب کره‌ای در این بخش شرکت داده شده و ملاک انتخاب زبان فیلم بوده است.


سرزمین بی خانمان‌ها

بی تردید موفق‌ترین فیلم گلدن گلوب هفتادو هشتم «سرزمین بی خانمان ها» اثر کلویی ژائو بود؛ فیلم تأثیرگذاری که با استاندارد‌های چشمگیر جشنواره‌ای ساخته شده و برخی عنوانش را به «عشایر» یا «حاشیه نشین ها» هم ترجمه کرده اند. این فیلم که در جشنواره معتبر ونیز هم جایزه شیر طلایی را به خود اختصاص داده بود، توانست در دو رشته بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی برنده گلدن گلوب شود تا رسما در قامت مهم‌ترین مدعی کسب عنوان بهترین فیلم سال جهان ظاهر شود.
 
با این حال، بازی تحسین شده فرنسیس مک درموند که برای فیلم «سه بیلبورد بیرون از ابینگ میزوری» هم موفق به دریافت مجسمه اسکار شده بود، نتوانست نظر مثبت رأی دهندگان گلدن گلوب را به خودش جلب کند و این جایزه نهایتا به آندرا دی برای فیلم «ایالات متحده علیه بیلی هالیدی» رسید. جایزه بهترین فیلم نامه را هم آرون سورکین، برای نگارش متن فیلم «دادگاه شیکاگو هفت»، به خودش اختصاص داد. انیمیشن موفق «روح» محصول شرکت پیکسار به کارگردانی پیتر داکتر، علاوه بر کسب مقتدرانه جایزه بهترین انیمیشن سال، جایزه بهترین موسیقی متن را هم به خودش اختصاص داد تا از هم اکنون جدی‌ترین مدعی کسب مجسمه اسکار باشد.


مردان سیاه پوست

در بخش بازیگری فیلم درام، جودی فاستر برای فیلم «موریتانی» به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن انتخاب شد؛ اما دو جایزه بازیگری مرد، به بازیگران سیاه پوست رسید. چادویک بوزمن، بازیگر فقید فیلم «ریشه سیاه ما رینی» برای ایفای نقش تأثیرگذار در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در فیلم درام شد؛ انتخابی که پس از مرگ این بازیگر فضایی احساسی و غم انگیز به گلدن گلوب داد و مخاطبان سینما را به یاد جایزه هیث لجر برای نقش آفرینی جاودانه اش در «شوالیه تاریکی» انداخت. در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد فیلم درام نیز جایزه به دنیل کالویا، بازیگر جوان سیاه پوست، برای بازی در فیلم «یهودا و مسیح سیاه» اعطا شد.


تاج گذاری «تاج»

عنوان موفق‌ترین محصول تلویزیونی سال گذشته ایالات متحده به سریال «تاج» ساخته پیتر مورگان اختصاص یافت. این سریال خوش ساخت و جذاب که قصه زندگی خاندان سلطنتی بریتانیا را با محور ملکه الیزابت روایت می‌کند، در سال گذشته فصل چهارم خود را به مخاطبان عرضه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

«تاج» با به دست آوردن جایزه بهترین سریال درام و کسب سه تندیس بازیگری، در عمل به عنوان موفق‌ترین محصول تلویزیونی سال گذشته معرفی شد.
 
اما کورین برای ایفای پیچیده و باورپذیر نقش پرنسس دایانا موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن در سریال درام را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که همین جایزه در بخش بازیگری مرد به جاش اوکانر برای ایفای نقش پرنس چارلز رسید. جیلین اندرسون نیز برای بازی بسیار خوبش در نقش مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق انگلستان، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سریال تلویزیونی شد.

چنانکه انتظارمی‌رفت، سریال کوتاه «گامبی وزیر» هم با دو جایزه بهترین سریال کوتاه و بهترین بازیگر نقش اصلی زن در سریال کوتاه برای آنیا تیلور جوی، از موفق‌های این رویداد بود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->