قیمت لبنیات در آستانه افزایش قیمت!

  • کد خبر: ۶۰۴۷۰
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
قیمت لبنیات در آستانه افزایش قیمت!
هرچند نرخ مصوب ۱۰ قلم لبنیات پرمصرف طی دو ماه ثابت مانده‌است، اما افزایش قیمت آن‌ها دور از ذهن نیست
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ چندروزی است خبر‌هایی درباره افزایش دوباره قیمت شیرخام و به‌دنبال آن محصولات لبنی به گوش می‌رسد؛ خبری که سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی ایران و دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان آن را رد می‌کنند. بازهم به بازار می‌رویم تا قیمت محصولات مختلف و متنوع لبنی را از نزدیک بررسی کنیم. از آخرین‌بار در اواخر دی که شهرآرا در گزارشی با تیتر «شیر در شیشه گرانی» به بررسی قیمت این محصولات پرداخت، ۵۳ روز می‌گذرد.
 
قیمت ۱۰ کالای با نرخ مصوب فعلا سرجای خود مانده است و دیگر اجناس نیز اگر از تولیدات جدید کارخانه‌ها باشند، بین ۲ تا ۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این موضوع را گزارش مرکز آمار از قیمت لبنیات در بهمن سال جاری نیز تایید می‌کند. بر این اساس، میانگین قیمت شیر پاستوریزه یک‌لیتری تا پایان بهمن نسبت‌به دی ۴/۹ درصد، خامه ۲۰۰ گرمی ۳/۸ درصد، ماست پاستوریزه یک‌کیلویی ۲/۱ درصد، دوغ پاستوریزه ۱/۵ لیتری ۳/۷ درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه ۵۰۰ گرمی، ۵/۳ درصد افزایش داشته است.

ماندگاری ۲ ماهه قیمت لبنیات!

لبنیات، بازیچه انتخابات می‌شود

«من فکر می‌کنم این ماجرا‌ها و انتشار اخبار اشتباه در رسانه‌ها بیشتر از اینکه برای دفاع از مصرف‌کننده و تولیدکننده باشد، آن‌ها را قربانی مسائل روز و انتخابات پیش‌رو می‌کند.» این برشی از حرف‌های سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی ایران است؛ با تاکید فراوان بر اینکه قیمت مصوب لبنیات تغییری نداشته است. البته محمدرضابنی‌طبا در پاسخ به شهرآرا، درباره وضعیت قیمت اقلام لبنی غیرمصوب می‌گوید: نمی‌توانیم ادعا کنیم که قیمت آن‌ها هیچ تغییری نداشته است، اما در این دو ماه از ثبات نسبی برخوردار بوده‌اند.
 
وی در پاسخ به اینکه این ثبات در قیمت مصوب لبنیات تا کی ادامه خواهد داشت، اظهار می‌کند: به‌طور طبیعی با گرم شدن هوا قیمت شیر افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق از نیمه‌های فروردین آغاز می‌شود. ازسوی دیگر، افزایش میزان دستمزد کارگران و دیگر هزینه‌ها از همان زمان بر قیمت تمام‌شده لبنیات تأثیر می‌گذارد که به‌دنبال آن باید قیمت لبنیات نیز افزایش یابد.

اما سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی ایران، سال آینده را متفاوت می‌داند و می‌گوید: احتمالا به‌دلیل فرارسیدن ماه رمضان از یک‌سو و نزدیک بودن به انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی دیگر این افزایش قیمت رخ نخواهد داد و بازهم تولیدکننده ضرر خواهد کرد. بنی‌طبا ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد دولت با نزدیک شدن به انتخابات، قصد دارد قیمت‌ها را ثابت نگه دارد. دولت جدید هم که پا به میدان بگذارد، حاضر نخواهد بود در همان اول کار افزایش قیمتی را صورت دهد، بنابراین درواقع بازهم از جیب تولیدکننده به مصرف‌کننده یارانه می‌دهند تا قیمت‌ها ثابت بماند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان نیز می‌گوید: فعلا مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت لبنیات صادر نشده است. مهدی هدایت‌نیا می‌افزاید: ما شیر را گران می‌خریم، با این حال مجبوریم قیمت برخی اقلام را که نرخ مصوب دارند، ثابت نگه داریم، اما دلیلی ندارد که قیمت محصولات دیگر باتوجه‌به گران شدن محصولات پتروشیمی، کرایه و شیر افزایش نیابد.

به گفته او تاکنون بیشترین قیمتی که شیرخام را در داخل استان براساس آن تهیه کرده‌ایم، ۵۲۰۰ تومان بوده است، اما متوسط قیمت شیر خام در استان ۴۸۰۰ تومان است. همان‌طور که می‌دانید، قیمت مصوب شیرخام ۴۵۰۰ تومان اعلام شده، اما قیمت مصوب لبنیات براساس نرخ قدیم شیر ۴۱۵۰ تومان محاسبه شده است.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان با تاکید بر اینکه تولیدکننده‌ها از صادرات محصولات خود راضی نیستند، می‌افزاید: مصرف لبنیات در داخل، بسیار کاهش یافته است و تولیدکننده‌ها مجبور به صادرات هستند. اکنون سرانه مصرف لبنیات در ایران به نصف رقم میانگین مصرف جهانی رسیده است.
موضوع گرانی لبنیات، بار‌ها در شهرآرا بررسی شده است.
 
اگر گزارش‌های پیشین را خوانده باشید، سرنخ گرانی این گروه کالایی به گرانی و مشکلات در تامین و توزیع نهاده‌های دامی بازمی‌گردد. آن‌طور که امین هراتی، مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان‌رضوی، به شهرآرا می‌گوید: اگر بخواهیم باتوجه‌به وضعیت نهاده‌های دامی و هزینه‌های دامداری، قیمت شیرخام را با سود برای دامداران حساب کنیم، حدودا بیشتر از ۷ هزار تومان خواهد شد که این تفاوت نرخ، باعث ضرر و زیان دامداران و اجبار به فروش یا حذف دام‌هایشان شده است.

همان‌طور که مشخص است، نارضایتی در صنعت لبنیات از همان سر خط یعنی تولیدکنندگان شیرخام آغاز می‌شود و بعد از تولیدکننده محصولات لبنی به مصرف‌کننده می‌رسد که کاهش سرانه مصرف لبنیات، نشان‌دهنده همین موضوع است.
حالا که حرف از لبنیات شد، بد نیست بار دیگر نگاهی به جدول نرخ مصوب ۱۰ قلم پرمصرف از این محصولات بیندازید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->