نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

«ظریف» در انتخابات ۱۴۰۰؛ نامزد اصلی یا گزینه پوششی؟

  • کد خبر: ۶۰۴۷۲
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
«ظریف» در انتخابات ۱۴۰۰؛ نامزد اصلی یا گزینه پوششی؟
جبهه اصلاحات و اعتدال اقبال ویژه‌ای به نامزدی ظریف در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارند و این موضوع را بار‌ها در رسانه‌های مختلف به‌طور علنی مطرح کرده‌اند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ این روز‌ها صحبت از نامزد‌های احتمالی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ داغ است و برخی بالقوه و در حد سخن باقی خواهند ماند و برخی هم در حال حذف‌شدن از این کارزار هستند، اما برخی گمانه‌زنی‌ها در حال جان‌گرفتن هستند که تا چندی پیش بعید به نظر می‌رسیدند؛ ازجمله محمدجواد ظریف، مرد شماره یک دیپلماسی ایران.
 
جبهه اصلاحات و اعتدال اقبال ویژه‌ای به نامزدی ظریف در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارند و این موضوع را بار‌ها در رسانه‌های مختلف به‌طور علنی مطرح کرده‌اند. حتی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با اصرار بر این موضوع، مذاکرات فشرده‌ای را با ظریف برای جلب رضایت او به این موضوع آغاز کرده‌اند. با این حال، برخی چهره‌های اصول‌گرا این موضوع را چندان جدی نمی‌پندارند. زیرا معتقدند کاندیدای اصلی جریان اصلاحات و اعتدال، علی لاریجانی است و مطرح‌شدن افرادی، چون ظریف فقط برای تحریک افکار عمومی است. در ادامه مروری خواهیم کرد آخرین اظهارنظر‌ها در این رابطه را.


اقبال جبهه اصلاحات به کاندیداتوری ظریف

فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز به «اعتمادآنلاین» گفت: مشخصا درباره برنامه حزب کارگزاران باید بگویم آقایان اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی‌رفسنجانی چهره‌های موردنظر حزب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، اما از آنجا که جبهه اصلاحات روی آقای ظریف نظر دارد، ایشان اگر ورود به انتخابات را بپذیرند، کارگزاران هم از آقای ظریف حمایت خواهد کرد. به‌همین دلیل منتظر نتیجه تعیین صلاحیت‌ها هستیم تا تکلیف مشخص شود».

هدایت‌ا... آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در رابطه با رایزنی‌های برخی احزاب اصلاح‌طلب ازجمله حزب کارگزاران و اعضای آن برای کاندیداتوری ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به «برنا» گفت: هنوز درباره ظریف هیچ تصمیمی گرفته نشده و پاسخ قاطعی از جانب افرادی که نام برده می‌شوند، اعلام نشده است. هرچه هست، موضع حزب نیست و موضع شخصی افراد است. شاید هاشمی و جهانگیری تماس‌هایی با ظریف داشته باشند، اما در قالب کار تشکیلاتی اتفاقی رخ نداده است. وی افزود: با شناختی که من دارم، رابطه خوبی بین هاشمی و جهانگیری با ظریف برقرار است و اگر اصلاح‌طلبان تمایلی داشته باشند، کارگزاران در این‌خصوص پیشرو خواهد بود و بیشترین تلاش را برای دعوت خواهد داشت.
 
صحبت‌ها همیشه هست، بوده و خواهد بود، ولی اینکه موضع رسمی حزب در این صحبت‌ها باشد، هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. نظر شخصی من این است که با وجود مناسب‌بودن ظریف برای نامزدی، به دلایل متعددی او حاضر نخواهد شد در صحنه حضور پیدا کند. حتی در صورت حضور او هم فکر نمی‌کنم تغییر چندانی در میزان مشارکت و آرای جبهه اصلاحات و اعتدال‌گرایان ایجاد شود و رأی بیشتری جمع نخواهد شد. این موضوع کمی دور از ذهن است و با واقعیت فاصله دارد.


مطرح‌کردن ظریف، پوششی برای لاریجانی است

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصول‌گرا، به «فردا» گفت: تردیدی وجود ندارد که آقایان جهانگیری، هاشمی و ظریف نامزد‌های نهایی اصلاح‌طلبان نیستند و آن‌ها از اردیبهشت نام نامزد اصلی خود را ابراز می‌کنند. اصلاح طلبان تا اردیبهشت نامزد‌های رنگارنگی را مطرح می‌کنند تا بدنه اجتماعی شان تحریک شود و بتوانند این بدنه را بسیج کنند تا در انتخابات شرکت کند. سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان سست و بی‌رمق شده است و تمایلی به شرکت در انتخابات ندارد.
 
نیرو‌های اصلاح‌طلب می‌کوشند تا با نام‌بردن از شخصیت‌های مختلف، توجه مخاطبان خود را به انتخابات معطوف کنند. ممکن است در این میان حزب کارگزاران، مجمع روحانیون یا باقی‌مانده‌های حزب مشارکت با عنوان اتحاد ملت شوک‌های مختلف به جامعه هدف خود وارد کنند و سعی کنند با فضاسازی رسانه‌ای سرمایه اجتماعی اصلاحات را به انتخابات دل‌گرم کنند. وی افزود: نامزد اصلی اصلاح‌طلبان علی لاریجانی است و مطرح‌شدن جهانگیری، هاشمی و ظریف پوششی برای اوست. اصلاح‌طلبان به لاریجانی به‌شدت تمایل دارند. زیرا برای آن‌ها مطلوب‌ترین دولت، شبیه به دولت روحانی است. زیرا هرقدر می‌خواهند آن را می‌دوشند و هیچ مسئولیتی هم نمی‌پذیرند و چنین خواسته‌ای برای آن‌ها فقط با لاریجانی محقق می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->