سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی»
سرخط خبرها

نگاهی به چرایی کاشت درخت توت در مسیر‌های منتهی به حرم رضوی

  • کد خبر: ۶۰۴۸۳
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
نگاهی به چرایی کاشت درخت توت در مسیر‌های منتهی به حرم رضوی
در مشهد درخت توت را وقف عام می‌دانند و معتقدند این درخت از ازل متعلق به عموم مردم بوده است و تا ابد از آن همه مردم خواهد بود.
حسین بیات | شهرآرانیوز؛ خراسانیان و به‌تبع آن ایرانیان رسم و باوری بسیار زیبا دارند که برپایه دوستی انسان و محیط‌زیست استوار است؛ رسمی که درخت توت را بسیار عزیز و حتی مقدس می‌شمارد. طبق این باور، کسی نمی‌تواند مالک درخت توت باشد، اما عجیب که این منع مالکیت سبب نشده است کاشت آن به فراموشی سپرده شود. برعکس، پدران ما با همین دیدگاه و باورداشت انسانی، در گذرها، کوچه‌باغ‌ها، کنار نهر‌ها و دوسوی جاده‌ها یا هرجای دیگر که توانسته‌اند، درخت توتی کاشته‌اند تا مسافران و عابران از میوه آن بهره‌مند شوند و «خیر کثیر» شود.

درواقع هرکسی می‌خواست وقفی کند، ساده‌ترین این وقف‌ها که عمومیت هم داشت، کاشت یک یا چند درخت توت بود، سال‌ها برای بانیان آن و مردم. در همین مشهد درخت توت را وقف عام می‌دانند و معتقدند این درخت از ازل متعلق به عموم مردم بوده است و تا ابد از آن همه مردم خواهد بود. مردم معتقدند که میوه توت مال همه است و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از توت‌خوردن دیگری شود. همچنین اعتقاد دارند که کسی حق ندارد به درخت توت آسیبی برساند، اگر برساند یا گره‌ای در زندگی‌اش می‌افتد یا داغی می‌بیند.
 
اگر از قدیمی‌های مشهد بپرسید، بی‌گمان سخنانی از این دست را فراوان می‌شنوید: «درخت توت برای ما مثل امامزاده بود. شکستن شاخه‌ها و قطع‌کردن این درخت گناه کبیره بود.»، «فروش توت یا شیره توت سبب بیماری و بدبختی خواهد شد.» بیشتر سن‌وسال‌دار‌های این شهر جرئت نداشتند درخت توتی را قطع کنند، چون باور داشتند علاوه‌بر عقوبتی که در انتظارشان است، با انتقاد شدید اهالی و همسایه‌ها روبه‌رو خواهند شد. درصورتی‌که دیگر چاره‌ای نبود و باید درخت را قطع می‌کردند، چند نفر از اهالی در فصل زمستان که درخت خواب بود، درخت را با ریشه‌هایش بیرون می‌آوردند و در جای مناسبی که قبل‌تر تعیین شده بود، می‌کاشتند. به‌دلیل همین باورهاست که وقتی درخت توتی خشک می‌شود، تنه آن را به داخل حیاط مسجد می‌برند و از آن برای روشن‌کردن دیگ عزای امام‌حسین (ع) استفاده می‌کنند.

چنین اعتقادی سبب شده بود که پدران ما بیشتر در مسیر‌های کاروان‌رو منتهی به حرم درخت توت بکارند تا زائران نیازمند در مسیر زیارت، هم از سایه آن بهره‌مند شوند و هم با تناول میوه آن خود را سیر کنند. این‌گونه بود که زائران زیادی با توشه کم در اواسط اردیبهشت‌ماه از کنار درختان تنومند توت مسیر‌های منتهی به حرم رد می‌شدند و دانه سفید شیرینی به دهان می‌گذاشتند و صلواتی می‌فرستادند برای نذر بانی کاشت این درخت.

درواقع فروانی توتستان‌ها در اطراف مشهد و کاشته‌شدن درخت توت‌ها در بسیاری از مسیر‌ها و نهر‌های قدیمی منتهی به حرم، از همین باور عبادی مایه می‌گیرد تا هم خدابیامرزی و برکت زندگی کسی باشد که آن را کاشته است و هم سیرکننده و سایه‌بخش مسافری که قصد زیارت دارد. جالب اینجاست که بیعاری درخت توت در مقابل اقلیم خشک مشهد نیز سبب شده است چنین سنت زیبایی تا امروز دوام بیاورد و ما در کنار درختان تنومندی که هر بهار مردم را میهمان شیرینی خود می‌کنند، نهال‌های جوان زیادی را هم ببینیم که در سال‌های بعدی سفره‌دار مردم و مسافران این شهر خواهند بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->