سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هزینه این بلاتکلیفی با کیست؟

  • کد خبر: ۶۰۷۰۸
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
هزینه این بلاتکلیفی با کیست؟
مهدی عسکری - روزنامه‌نگار
دوم اسفند بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: «جزئیات سفر‌های نوروزی و شیوه نامه‌های لازم برای برگزاری مناسب این تعطیلات تا هفته آینده در ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود.» این امیدواری، اما باز هم به فرجام نرسید و نهم اسفند نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: «طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا، کمیته‌های تخصصی با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز اصناف و دیگر متولیان این حوزه موظف اند شیوه نامه‌های ویژه برگزاری تعطیلات نوروز را تهیه کنند تا این شیوه نامه‌ها در هفته آینده به صورت رسمی از ستاد ملی کرونا اعلام شود.» این انتظار این هفته نیز بی پاسخ ماند و مسئولان ستاد کرونای استان، این بار برای تعیین تکلیف سفر‌های نوروزی وعده به بیست وپنجم اسفند دادند.

بلاتکلیفی شهری همانند مشهد در میزبانی از سفر‌های نوروزی، مسئله کمی نیست. کافی است پای صحبت هتل‌داران، اداره‌کنندگان مراکز اقامتی مشهد و کسانی که چرخ تولیدشان بر پایه حضور زائران در مشهد می‌چرخد، بنشینیم تا ببینیم این بیم وامید چقدر برای این جماعت سخت و عذاب آور است. در شرایطی که هزینه تعیین‌تکلیف زودهنگام سفر به مشهد در روز‌های نخست اسفند (با علم به اینکه وضعیت زرد مشهد شکننده است و ممکن است با حضور انبوه مسافران نوروزی به نارنجی و حتی قرمز تبدیل شود) خیلی کمتر بود، حالا به فرض اینکه در بیست وپنجم اسفند سفر به مشهد ممنوع اعلام شود، تکلیف مسافرانی که بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس تهیه کرده اند، هتل‌ها و مراکزی که رزرو شده اند و کسبه‌ای که به امید حضور زائر، در همین روز‌های بلاتکلیفی، توشه و انبار خود را پر از کالا کرده اند، چه می‌شود؟

قطعا همه مسئولان ستاد استانی و ملی کرونا می‌دانند مشهد ویژه‌ترین شهر ایران است. آیا قرار است با علم به همه اقدامات انجام شده از سوی کسبه و شاغلان در صنعت گردشگری مشهد، در آخرین روز‌های اسفند، هزینه سلامت مردم مشهد را افزایش بدهند و با توجیه حمایت از شاغلان در این صنعت، ممنوعیت سفر‌های نوروزی به مشهد را بی خیال شوند؟

بیست وپنجم بهمن بود که مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه «در استان هرمزگان شرط ورود به مناطق تفرجگاهی ارائه تست پی سی آر منفی اعلام شده است»، از پیشنهاد ارائه همین شرط برای پذیرش مهمان در هتل‌ها و واحد‌های اقامتی مشهد سخن به میان آورد. متأسفانه در شرایطی که هرمزگان با حجم بسیار کمتری از مسافر در مقایسه با مشهد و خراسان رضوی، این اقدام پیشگیرانه را عملیاتی کرده است، در مشهد تکلیف همین مسئله هم روشن نشده است!

بیست وپنجم اسفند اگر سفر‌ها لغو شود، مسافران و کسبه امیدوار به روز‌های رونق نوروزی، شاکی می‌شوند و اگر لغو نشود، نمی‌توان با خیال راحت برای مردم مشهد تداوم وضعیت زرد را پیش بینی کرد؛ حالا مسئولان هرچقدر هم که بخواهند بر رعایت شیوه نامه‌ها تأکید کنند یا از بیم انتقاد یا رودربایستی با فلان و بهمان مجوز سفر به مشهد را صادر کنند، اختیار با خودشان است.

در شرایطی که دیروز ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور اعلام کرد که سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است، در میان این بلاتکلیفی طولانی، تعیین تکلیف مشهد که تغییر رنگ کرونایی اش بسیار محتمل است، معادله پیچیده‌ای نیست. انگار خاص بودن مشهد دارد فراموش می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->