تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود
سرخط خبرها

ائتلاف جدید در برابر اکثریت مجلس | احتمال بازگشت پزشکیان به هیأت رئیسه

  • کد خبر: ۶۰۸۴۵
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
ائتلاف جدید در برابر اکثریت مجلس | احتمال بازگشت پزشکیان به هیأت رئیسه
سکوت اصلاح طلبان و مستقل‌ها در مجلس شکست. این در حالی است که فضای مجلس باعث شده است که کرسی ریاست برای قالیباف ناپایدارتر از همیشه باشد و «مسعود پزشکیان» به هیئت  رئیسه مجلس بازگشته است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ روز‌های اول روی کارآمدن پارلمان، نمایندگانی در مدح و تملق قالیباف شب شعر راه می‌انداختند، اما بعد از مدتی کم کم کاستی‌ها در اداره جلسات عیان‌تر شد و دیگر نه تنها خبری از مدیحه سرایی نبود، بلکه انتقادات تند و تیز اهالی خانه ملت گریبان رئیس و هیئت رئیسه مجلس را گرفت.
 
به گزارش خبرآنلاین اعتراضات نمایندگان به نحوه اداره جلسات مجلس، موضوعی است که این روز‌ها چنددستگی و تردید درباره انتخاب محمدباقر قالیباف برای انتخابات سال آینده هیئت رئیسه را بیشتر کرده است. همین یک عامل کفایت می‌کند تا دز جناح بندی در مجلس بیشتر شود و به دنبال آن طیف‌های مختلف اصول گرایی در پی جایگزین کردن خود روی کرسی ریاست بیفتند.
 

پایان یک سکوت سنگین

فقط چندنفری از آن فهرست نه چندان بلندبالای اصلاح طلبان در کل کشور توانستند از دروازه شورای نگهبان خانه ملت عبور کنند. پایشان که به مجلس یازدهم رسید، مانند افرادی که تازه به یک جزیره غریب رسیده اند، فقط اطراف را نگاه می‌کردند. نه حرفی، نه نقدی و نه تحرکی. سکوت مطلق مستقلین و اصلاح طلبان مشهود و محسوس بود، اما حالا با گذشت چندین ماه از شروع مجلس یازدهم، دیگر این جزیره چندان هم برایشان غریب نیست و در این مدت آن قدر مجال داشته اند تا با چند و، چون و سلیقه نمایندگانش آشنا شوند.
 

پیوند اصلاح طلبان و مستقلین پارلمان

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، از همان اصلاح طلبان به جامانده از مجلس دهم است. او نیز بر این گمانه که اصلاح طلبان و مستقلین می‌خواهند عزلت نشینی در مجلس را کنار بگذارند و از لاک دفاعی خارج شوند، مهر تأیید می‌زند. او درباره سکوت این چندماهه به «خبرآنلاین» می‌گوید: اصلاح طلبان موضع انفعالی در پیش نگرفتند. همه آن لیست امیدی که توانستند به مجلس راه پیدا کنند، ۱۸نفر بودند که یک نفر آن هم حذف شد و حالا بعد از چندماه با ارتباطی که با مستقلین پیدا کرده اند، تعدادشان به چهل پنجاه نفر رسیده است، اما باز اکثریت مطلق در دست اصول گرایان است.
 
او ادامه می‌دهد: نمی‌توان گفت اصلاح طلبان یا مستقلین تحرکی ندارند، بلکه به عکس، تحرکات زیادی دارند، اما، چون در اقلیت مطلق هستند، آرای آن‌ها نمودی ندارد و قدرتشان به آن اندازه نیست که تصمیمات را تغییر بدهند. البته می‌توانند در انتخابات هیئت رئیسه کفه ترازو را به نفع یک گروه دیگر سنگین کنند.
 

ائتلاف برای رقیب

جلال محمودزاده درباره ایفای نقش اصلاح طلبان برای اجلاسیه دوم و تبدیل شدن به یک اقلیت پرنفوذ و احتمال تغییر قالیباف، می‌گوید: احتمال این موضوع هم وجود دارد. یعنی با وجود آنکه قالیباف طرف داران زیادی دارد، اما نمی‌توان گفت صددرصد قالیباف رئیس مجلس در سال آینده خواهد بود؛ بنابراین اگر نامزد درخور توجهی ثبت نام کند، اصلاح طلبان و مستقلین با ائتلاف و حمایت از او می‌توانند ریاست مجلس را هم تغییر دهند. مثلا اگر حاجی بابایی و افراد دیگری وارد میدان شوند، این افراد هم حامیانی دارند که می‌توانند تغییر عمده‌ای در هیئت رئیسه ایجاد کنند.
 

خیز برای سکونشینی

اصلاح طلبان در اجلاسیه اول هیچ نامزدی معرفی نکردند و حتی مسعود پزشکیان را که در مجلس قبل با بیشترین رأی نایب رئیس اول شده بود و گمان آن می‌رفت که بتواند رأی مناطق ترک نشین را هم به دست بیاورد، وارد میدان نکردند، اما این روز‌ها بار دیگر اسم پزشکیان به عنوان یکی از گزینه‌های قرارگرفتن بر کرسی نواب رئیس به گوش می‌رسد. موضوعی که محمودزاده آن را رد می‌کند و می‌گوید: اصلاح طلبان آن قدر نیرو ندارند که بتوانند نایب رئیس عوض کنند و شخصی مانند پزشکیان بتواند به عنوان نایب رئیس انتخاب شود، اما در دیگر کرسی‌ها مانند ناظران و دبیران می‌توانیم گزینه‌هایی را معرفی کنیم.
 

صندلی‌های هیئت رئیسه لرزان است

عملکرد چندماهه هیئت رئیسه مجلس از ریاست تا نواب رئیسی و... حالا آن قدر لرزان شده است که باید منتظر ماند و دید در خرداد۱۴۰۰ چهره‌ها و ترکیب سیاسی در صندلی‌های هیئت رئیسه چقدر تغییر و تحول به خود خواهد دید.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->