فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توامان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است
سرخط خبرها

جنگ تن به تن با کرونا در خوزستان

  • کد خبر: ۶۰۸۵۶
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
جنگ تن به تن با کرونا در خوزستان
جنوبی‌های خون‌گرم کشورمان در اوج گیری چندباره کرونا چشم انتظار واکسیناسیون همگانی مانده اند
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ «فقط از ۲۰بهمن تا ۱۵ اسفندماه، ۲۴۴فوت ناشی از کرونا داشته ایم. نیمه اول بهمن ماه ویروس جهش یافته انگلیسی از کشور همسایه و از مرز‌های شلمچه و چذابه وارد خوزستان شد. اکنون ۱۱شهرستان در کل کشور قرمز هستند که همگی در خوزستان قرار دارند. ۸ شهرستان دیگر نیز در وضعیت نارنجی هستند. تعداد آزمایش‌ها در خوزستان از روزانه ۴۰۰۰ به ۱۵هزار و ۵۰۰ آزمایش رسیده است.» این جمله‌ها بخش کوتاهی از صحبت‌های قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، است که وخامت حال خوزستان را به وضوح بیان می‌کند. آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه شهر‌هایی هستند که روز‌های زیادی است درگیر جنگ تن به تن با کرونا هستند، وضعیت قرمز دارند و آژیر خطر از جای جای آن به گوش می‌رسد.
 
بااین حال، فقط چند روز است که تصمیم گرفته شده تا محدودیت‌های رفت و آمد برای مسافران ایجاد شود. اگر مسافری همراه بلیت خود گواهی آزمایش منفی کرونا نداشته باشد، اجازه سوار‌شدن به قطار، هواپیما و اتوبوس به او داده نمی‌شود. حالا تقریبا هر روز خبر‌های ناخوشایندی از این استان کشورمان به گوش می‌رسد، یک روز کمبود پرستار در مراکز پزشکی، روزی دیگر درگیری فزاینده کودکان با این بیماری و یک مرتبه دیگر واکسنی که از راه نمی‌رسد و به ظاهر کشف آن راحت‌تر از دسترسی و توزیع آن بوده است.


استان‌های دیگر هم وضعیت خوبی ندارند

داستان خوزستان فقط داستان یک استان نیست. اگر ویروس انگلیسی توانست از آن سر دنیا به کشورمان راه پیدا کند، خیلی راحت می‌تواند از خوزستان به شهر‌ها و استان‌های دیگر هم برسد و اوضاع کل کشور را سخت‌تر از اکنون کند. نکته‌ای که درباره استان‌های دیگری مثل چهارمحال وبختیاری هم وجود دارد و به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: «هنوز خیلی موارد بیماری در این استان افزایش نیافته است، اما نشانه‌هایی می‌بینیم که نیاز است دقت بسیار بیشتری درباره این استان انجام شود.» علاوه بر این استان ها، قزوین و البرز هم وضعیت مطلوبی ندارند.
 
برپایه اعلام وزارت بهداشت در هفته گذشته، بیشترین بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و چهارمحال وبختیاری و بیشترین میزان بروز مرگ ومیر ناشی از کووید۱۹ به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و سمنان گزارش شده است. در این اوضاع، نزدیک شدن به تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و احتمال افزایش سفر‌های نوروزی هم عامل دیگری است که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.
 
مسئله‌ای که بعد از بالاوپایین‌های زیاد و بعد از صرف زمان بسیار، درنهایت در جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا تکلیف آن مشخص شد و سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی به طور کامل ممنوع اعلام شد. در شهر‌های دیگر ازجمله زرد و آبی هم با رعایت شیوه نامه‌های بسیار سخت گیرانه انجام می‌شود. شیوه نامه‌هایی که البته به اذعان برخی مردم در اعمال آن‌ها سخت گیری لازم وجود ندارد. کاربری در یکی از شبکه‌های مجازی صادقانه اعتراف کرده بود: «ما از مشهد شب راه افتادیم به سمت ساری. بی دردسر رسیدیم و بی دردسر برگشتیم. تنها کاری که کردیم خودرو رو اونجا بیرون نیاوردیم. جریمه هم نشدیم!»


دولت و وزارت بهداشت برنامه دقیقی نداشتند

موج جدید کرونا درحالی در خوزستان فرا رسیده است که هم زمان بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون عمومی و جدی خود را آغاز کرده اند. گزینه مهمی که حالا به رعایت نکات بهداشتی و ماسک زدن اضافه شده و یک سؤال، دغدغه و مطالبه جدی تری را به وجود آورده است. حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای تهران، در مصاحبه‌ای که با «همشهری» داشت، به این نکته اذعان کرد و گفت: «دولت و مسئولان وزارت بهداشت برای تأمین واکسن مورد نیاز، برنامه ریزی دقیقی نداشتند.» او همچنین از این گفت که تهیه نکردن واکسن، از نشانه‌های ضعف در مدیریت بحران کروناست و برای خروج از این بحران باید زودتر واکسن خریداری شود و فقط منتظر تولید واکسن داخلی نماند.
 
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، هم گفت: «اگر ما قبلا در گام تحقیقاتی تولید واکسن شرکت‌های مختلف شرکت کرده بودیم و واکسن‌ها در ایران هم آزمایش شده بود، حالا سهمیه درخورتوجهی برای خرید واکسن داشتیم، اما ایران حاضر نشد در این مطالعات شریک شود و خرید واکسن را منوط به پایان گام‌های تحقیقاتی آن کرد.» بد نیست بدانید درحالی که مسئولان اعلام کرده اند نزدیک‌ترین زمان برای واکسن ایرانی و شروع واکسیناسیون عمومی خرداد۱۴۰۰ است، از میان کشور‌های همسایه، امارات با واکسیناسیون ۶۵درصد جمعیت خود در صدر جدول قرار دارد و پس از آن کشور‌های بحرین و ترکیه هستند. ترکیه در ۲ ماه توانسته است به ۱۰درصد از جمعیت ۸۴میلیونی اش واکسن تزریق کند.


نیاز به فرهنگ سازی بیشتر

حالا مدتی است که خوزستان تنهاست و یکی از هشتگ‌های پررنگ توئیتر است. کاربر‌های زیادی از این هشتگ استفاده کردند و از این نوشتند که: «خوزستان به واکسیناسیون عمومی نیاز دارد. وضع خوزستان اصلا خوب نیست.» و «خوزستان باید به صورت جدی و اجباری قرنطینه شود.» کاربر دیگری نوشته بود: «اینا هشتگ نیست ها، اینا فریاد ما مردمه که به گوش کسی نمی‌رسه.» شخص دیگری گفته بود: «بیشتر از بی تفاوتی مردیم تا از کرونا.»
 
دراین میان، بودند افرادی هم می‌گفتند از سر ناچاری و برای درآوردن یک لقمه نان است که از خانه خارج می‌شویم: «بیشتر قشر کارگرن که دارن تردد می‌کنن. دولت واقعا نمی‌تونه یه ماه به این افراد مبلغی پرداخت کنه تا اوضاع کمی بهتر بشه؟» با وجود همه این انتقادها، کسانی هم بودند که از تلاش برای فرهنگ سازی می‌گفتند، برای جلوگیری از برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی و از این گله می‌کردند که بخش چشمگیری از مردم همچنان به ماسک و قرنطینه اعتقادی ندارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->