زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تله‌فیلم «عکس پاییزی» با بازیگران مشهدی پیامد‌های جنگ تحمیلی را روایت می‌کند

  • کد خبر: ۶۱۰۸۹
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
تله‌فیلم «عکس پاییزی» با بازیگران مشهدی پیامد‌های جنگ تحمیلی را روایت می‌کند
تله فیلم نوددقیقه‌ای «عکس پاییزی» به نویسندگی علی رضا سوزنچی، بازیگر پیشکسوت تئاتر مشهد و کارگردانی مصطفی احمدی فر و تهیه کنندگی غلام حسین حیدری به زودی برای پخش در رسانه ملی آماده می‌شود. در ادامه گفت وگوی ما با کارگردان و نویسنده «عکس پاییزی» درباره روند ساخت آن پیش روی شماست.
لیلا کوچک‌زاده | شهرآرانیوز - تله فیلم نوددقیقه‌ای «عکس پاییزی» به نویسندگی علی رضا سوزنچی، بازیگر پیشکسوت تئاتر مشهد و کارگردانی مصطفی احمدی فر و تهیه کنندگی غلام حسین حیدری به زودی برای پخش در رسانه ملی آماده می‌شود. آن طور که کارگردان این اثر می‌گوید، «عکس پاییزی»، روایتی از پیامد‌های پس از جنگ تحمیلی است که کمتر به آن پرداخته شده است. احمدی فر همچنین یکی از ویژگی‌های این فیلم پر بازیگر را بهره از هنرمندان تئاتر و رسانه ملی بیان می‌کند. اما بخشی از این فیلم در مشهد و بخشی در شهرستان گلمکان فیلم برداری شده است. در ادامه گفت وگوی ما با کارگردان و نویسنده «عکس پاییزی» درباره روند ساخت آن پیش روی شماست.


بهره از بازیگران مشهدی

آن طور که مصطفی احمدی فر، کارگردان این فیلم می‌گوید، «عکس پاییزی»، اثری در ژانر دفاع مقدس است. با این تفاوت که در این کار هیچ توپ و تانک و خاکریزی دیده نمی‌شود. بلکه پیامد‌های پس از جنگ، روایت شده است. او درباره داستان این تله فیلم نوددقیقه‌ای می‌گوید: «عکس پاییزی»، درباره شخصیتی به نام مهدی با بازی محمود کریمی است. او ۳۰ سال پیش با شناسنامه یکی از هم محلی‌های خود روانه جنگ می‌شود، اما ظاهرا باز نمی‌گردد. مادر مهدی سال‌ها در انتظار بازگشت پسرش است، اما همین که با هویت فرد دیگری رفته است، نام او در هیچ نهادی ثبت نشده و معلوم نیست شهید شده یا مفقودالاثر یا اسیر، اما با حضور یک گروه دانشجوی عکاسی و هنر به روستای محل زندگی مادر مهدی، داستان طور دیگری رقم می‌خورد و...

او می‌گوید: در زمان جنگ، افراد بسیاری با شناسنامه‌های جعلی یا شناسنامه افرادی که فوت شده بودند، به جبهه می‌رفتند و لذا برای به تصویر کشیدن این موضوع از بنیاد شهید تحقیق کرده  و اجازه گرفته‌اند.

این کارگردان جوان مشهدی درباره روند نگارش فیلم نامه نیز بیان می‌کند: تابستان امسال آقای سوزنچی که در فیلم هم نقش آفرینی کرده، فیلم نامه را به پایان رساندکه بعد از بازنویسی کوچکی، آماده شد و از دی مراحل پیش تولید را شروع کردیم و بهمن، پروژه را به پایان رساندیم. این روز‌ها هم در حال تدوین و آهنگ سازی هستیم. او پیش بینی می‌کند پیش از نوروز، تمام مراحل ساخت «عکس پاییزی» به پایان می‌رسد و برای پخش در رسانه ملی یا شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود.

احمدی فر درباره نمایش این تله فیلم به رایزنی با صداوسیما اشاره می‌کند و اینکه چند نسخه از فیلم را نیز برای پخش در شبکه نمایش خانگی ارسال کرده‌اند که این شبکه برای پخش فیلم اعلام آمادگی کرده است. اما اولویت را نمایش از رسانه ملی قرار داده اند و اگر این اتفاق نیفتد، در شبکه خانگی پخش خواهد شد.

او همچنین بهره از بازیگران خراسانی و مشهدی را از امتیاز‌های این فیلم می‌داند و می‌گوید: با اینکه بستر برای بازی بازیگران مطرح کشوری مهیا بود، اما ترجیح دادیم از توان و ظرفیت هنرمندان خراسان و مشهد استفاده کنیم. بدین ترتیب بازیگران تئاتر و تلویزیون مشهد که برخی بالغ بر ۳۰ سال، فعالیت هنری داشته اند، مانند علی رضا سوزنچی، علی جوانمرد، زهره مرادی، محمود کریمی، منیره آلاداغی، و ... نقش آفرینی کرده اند.


بهره از کوتاه قامتان

تنها بازیگر پایتخت نشین «عکس پاییزی»، اسدا... یکتا، بازیگر پیشکسوت است که احمدی فر این موضوع را به دلیل حمایت شخصی خود از کوتاه قامتان می‌داند و می‌گوید: در «عکس پاییزی»، پنج کوتاه قامت نقش آفرینی می‌کنند. در فیلم هم آقای یکتا به همراه فرزندان خود، نقش رستوران داری بین جاده‌ای را بازی می‌کند. او هم رزم شخصیت اصلی داستان است و حضورشان فضای داستان را صمیمانه می‌کند.

احمدی فر، درباره انتخاب روستای گلمکان که منزل مادر مهدی آنجاست، نیز می‌گوید: در پیش تولید فیلم، از بین گلمکان، اخلمد و کلات، تصمیم گرفتیم گلمکان را انتخاب کنیم و بعد از همکاری صمیمانه مردم این شهرستان و شهردارش روی انتخابمان مصمم شدیم. او می‌گوید: برای خانه مادر مهدی به دنبال خانه‌ای با بافت قدیمی و کاهگلی و سنتی بودیم که این خانه را در گلمکان یافتیم و جالب اینجا بود که پیرزن ساکن در این خانه، تنها بود و مادر شهید. با روی باز از ما استقبال کرد و دو روز کامل منزلش را در اختیارمان گذاشت.

اما آن طور که این کارگردان جوان می‌گوید، سعی کرده اند از بهترین و حرفه ای‌ترین تجهیزات و امکانات روز برای فیلم برداری بهره ببرند و کیفیت تصاویر و نورپردازی شان مناسب باشد.


همکاری با جوانان باعث افتخار است

این اولین نوشته علی رضا سوزنچی در زمینه دفاع مقدس است و پیش از این به عنوان بازیگر، در تئاتر‌های آیینه دل، فانوس حیات، پوتین و ... و با موضوع جنگ تحمیلی، نقش آفرینی کرده است. او داستان «عکس پاییزی» را به نوعی ادای دین خود به جنگ تحمیلی می‌داند و می‌گوید: ما به هرحال هشت سال، در جنگ زندگی و آن را با پوست و استخوانمان لمس کرده ایم و امیدوارم با این نوشته، بتوانم دین خود را ادا کنم.

او به این هم اشاره می‌کند که در زمان جنگ تحمیلی، یک ماه از طرف نهاد خود برای اجرای نمایشی کمدی با عنوان «دری که کوبه ندارد»، به جبهه رفته اند که با بازخورد خوبی بین رزمنده‌ها روبه رو شده اند. او می‌گوید: سه تا چهارسال بعد از جنگ تحمیلی به جبهه رفتیم و ۳۰ شب و در ۳۰ مکان مختلف با اجرای این نمایش کمدی، می‌خواستیم برای یک ساعت هم که شده خستگی را از تن رزمندگان به در کنیم.

بازیگر پیشکسوت تئاتر مشهد به این هم اشاره می‌کند که معمولا سوژه داستان هایش را در تعامل‌های روزانه با مردم در شهر می‌یابد. او می‌گوید: معمولا سعی می‌کنم، با اتوبوس و مترو رفت و آمد کنم و مردم را بیشتر ببینم. خوب آدم توی این فضاها، حرف‌های کناردستی‌ها را ناخودآگاه می‌شنود و نشانه‌هایی برای تبدیل این حرف‌ها به قصه هایش پیدا می‌کند و این طور نیست که ناگهان قصه‌ای به ذهن نویسنده برسد. داستان «عکس پاییزی» هم همین گونه گسترش پیدا کرد و از متنی دوصفحه‌ای به فیلم نامه‌ای نوددقیقه‌ای تبدیل شد.

همکاری بین کارگردانی جوان و پیشکسوتان تئاتر و تلویزیون مشهد، موضوع دیگری است که سوزنچی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه همکاری صمیمانه بین تیم سازنده جوان «عکس پاییزی» با بازیگران قدیمی اتفاق افتاد که درخور توجه بود. او می‌گوید: ما روی صحنه، بازیگر هستیم و این کارگردان است که باید با فکر خوب و آماده بیاید و بازیگران را هدایت و مشخص کند که در اجرای نمایش چه اتفاقی بیفتد و نکته‌ها را بگوید. درهرصورت همکاری با جوانان باعث افتخار ماست.

سوزنچی همچنین به این اشاره می‌کند که سومین کار مشترک خود را با احمدی فر به زودی شروع خواهد کرد. فیلمی سینمایی به نام «دعوت» که در حرم مطهر رضوی اتفاق می‌افتد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->