رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

دیپلماسی اقتصادی در ایستگاه اوراسیا

  • کد خبر: ۶۱۵۳
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
دیپلماسی اقتصادی در ایستگاه اوراسیا
رئیس جمهور که به ارمنستان سفر کرده است ضمن سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا با همتایان شرقی خود دیدار کرد

رئیس جمهور کشورمان چند روز پس از روزهای پر کار دیپلماسی سیاسی در غرب، به منظور دیپلماسی اقتصادی راهی ارمنستان شد تا ضمن حضور در اجلاس اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، با سران کشورهای شرقی دیدار کند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی خود در این اجلاس با استقبال از هرگونه ‌همکاری‌ با ‌کشورهای ‌عضو اتحادیه ‌اوراسیا در حوزه‌های مالی ‌و بانکی و سرمایه‌گذاری به‌ویژه از طریق سازوکارهای جدید و مؤثر، پیشنهاد کرد کارگروه ویژه‌ای برای اجرایی‌ کردن ایده فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اوراسیایی از سوی نمایندگان‌ دولت‌های عضو اتحادیه ‌و جمهوری‌ اسلامی ایران تشکیل شود. وی با اشاره به مواجهه کشورمان با تحریم‌های غیرانسانی تصریح کرد: آمریکا در سال‌های اخیر با اعمال رویکردی یک‌جانبه و بی‌توجهی به تعهدات، و توافقات بین‌المللی و زیر پا گذاشتن موافقت‌نامه‌های دوجانبه، بسیاری از کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه و همچنین تعدادی از متحدان خود را هدف قرار داده است. به اعتقاد ما، جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی مؤثر، با رویکرد خصمانه و یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا مقابله کند.
روحانی افزود: متأسفانه در نتیجه اقدامات مخرب آمریکا، امروزه شاهد ایجاد مشکلات فراوان در روابط اقتصادی کشورها، رشد روزافزون فقر، ناامنی، مهاجرت و کاهش رشد اقتصادی در جهان هستیم و استمرار این فضای تنش‌آلود، لطمات جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت. در چنین فضای توأم با بیم و ناامیدی در نظام بین‌الملل، لاجرم نیازمند همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و منطقه‌ای به موازات چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌‌الملل هستیم. بنابراین همکاری جمعی و منطقه‌ای در قالب اتحادیه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی ‌مانند اتحادیه ‌اقتصادی‌ اوراسیا، سازمان ‌همکاری‌های اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری شانگهای و مجمع گفت‌وگوی آسیایی (ACD) به عنوان مهم‌ترین ابزارها در هم‌گرایی اقتصادی-سیاسی منطقه‌ای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و لازم‌الاجرا کردن یکی از جامع‌ترین قوانین تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی دارد میزبان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برگزاری نشست‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک باشد. در این‌ راستا از هر گونه ‌همکاری‌ با ‌کشورهای ‌عضو اتحادیه ‌اوراسیا در حوزه‌های مالی ‌و بانکی و سرمایه‌گذاری به‌ویژه از طریق سازوکارهای جدید و مؤثر استقبال، و پیشنهاد می‌کنیم کارگروه ویژه‌ای برای اجرایی‌ نمودن ایده فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اوراسیایی از سوی نمایندگان‌ محترم دولت‌های عضو اتحادیه ‌و جمهوری‌ اسلامی ایران تشکیل شود.
رئیس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سران تعدادی از کشورهای عضو این اجلاس دیدار کرد.
روحانی در دیداربا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برجام را ‌الگوی کارآمدی از موفقیت دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل مسائل بین‌‌المللی دانست و تأکید کرد: موفقیت این توافق مستلزم اجرای کامل تعهدات متقابل از سوی همه امضاکنندگان آن و حمایت همه کشورها از اجرای مفاد آن است. وی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه ‌از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر‌شمرد و گفت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز در این دیدار بار دیگر با حمایت از برجام و توافق هسته‌‌ای، تأکید کرد که مسکو همه تلاش خود را برای اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرف‌های امضا‌کننده این توافق به کار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار آرمن سر‌کیسیان، رئیس جمهور ارمنستان، با بیان اینکه تهران و ایروان همواره از روابط دوستانه و صمیمی برخوردار بوده‌اند و سطح مناسبات 2 کشور در مسیر رشد و توسعه قرار دارد اظهار کرد: توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
روحانی در دیدار قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان، با تأکید بر اینکه تهران از گسترش همه‌جانبه روابط با نورسلطان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استقبال می‌کند اظهار کرد: آغاز همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا زمینه بسیار مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی اعضای اتحادیه با یکدیگر به‌ویژه قزاقستان و ایران است. رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و قزاقستان همواره از روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای با یکدیگر برخوردار بوده‌اند افزود: 2 کشور ظرفیت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی برای افزایش سطح مناسبات و همکاری‌های دوجانبه دارند که باید این ظرفیت‌ها را در راستای منافع ملت‌های خود هرچه بیشتر فعال سازیم.
وی علاوه بر این، در دیدار لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور، روابط 2 کشور را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: روابط اقتصادی 2 کشور متناسب با ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد نیست. باید تلاش کنیم حجم مناسبات تجاری را به نقطه مطلوب برسانیم. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران خواستار صلح، امنیت و همکاری در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است افزود: در این راستا طرح صلح هرمز را در سازمان ملل ارائه دادیم و امیدواریم کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر در مسیر برقراری صلح و امنیت گام بردارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->