اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

بررسی آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد

  • کد خبر: ۶۱۶۵۰
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
بررسی آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد
در شرایطی که امروز آخرین فرصت باقی مانده برای ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد است، سراغ سیدمحسن بنی هاشمی و مرتضی کرامت دو تن از چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب شهر مشهد رفته ایم تا وضعیت هر کدام از این دو جریان را در آستانه انتخابات بررسی کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز؛ برگزاری توأمان انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا، تلاشی از جانب قانون گذار در جهت آن بوده است که اهمیت انتخابات نخست سبب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات دوم شود. با این حال همواره اهمیت انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سایه انتخابات ریاست جمهوری مغفول مانده است. این در شرایطی است که به همان میزان که انتخابات ریاست جمهوری بر سرنوشت شهروندان در سطح ملی اثر می‌گذارد، انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز بر سرنوشت شهروندان در سطح محلی حائز اهمیت است.
 
به همین دلیل، در شرایطی که امروز آخرین فرصت باقی مانده برای ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد است، سراغ دو تن از چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب شهر مشهد رفته ایم تا وضعیت هر کدام از این دو جریان را در آستانه انتخابات بررسی کنیم؛ سیدمحسن بنی هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی و مرتضی کرامت، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان خراسان رضوی.


اصولگرایان با لیست واحد وارد انتخابات می‌شوند

بنی هاشمی در پاسخ به این پرسش شهرآرا که روند ثبت نام داوطلبان شرکت در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد در میان اصولگرایان به چه صورتی است و تا چه میزان از آن استقبال شده است، آیا ثبت نام‌ها هدفمند و برنامه ریزی شده است یا افراد مستقل و بدون هماهنگی ثبت نام می‌کنند، گفت: «نامزد‌های محترم اصولگرا اکنون با استقبال فراوان در حال ثبت نام برای انتخابات شورای شهر هستند و در این ثبت نام افراد اصولگرا با تشخیص خودشان اقدام به ثبت نام می‌کنند. ولی پس از ثبت نام اکثرا وارد مراحل گزینشی شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان می‌شوند.»
 
وی درباره احتمال چالش میان نسل جوان اصولگرا با ریش سفیدان این جریان هنگام تشکیل لیست انتخاباتی گفت: «جوانان اصولگرا اکنون در حال ثبت نام هستند و فعلا اختلافی مشاهده نمی‌شود. ولی احتمالا تعدادی از جوانان خارج از لیست ائتلاف اقدام به تهیه لیست کنند.» این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه درباره چشم انداز اصولگرایان در ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد گفت: «در انتخابات شورای شهر، عوامل مختلفی مؤثر است و پیروزی هیچ جناحی قطعی نیست.»
 
بنی هاشمی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان در مشهد برای انتخابات شورای شهر به یک لیست واحد برای اجماع حداکثری خواهند رسید یا نه، گفت: «در انتخابات شورای شهر، اصولگرایان با یک لیست اصلی وارد می‌شوند. ولی در کنار لیست اصلی احتمالا دو لیست فرعی هم به میدان می‌آیند که به لحاظ شور انتخاباتی و تشویق مردم به شرکت در انتخابات مفید به نظر می‌رسد.»


اصلاح طلبان عزم جدی برای انتخابات دارند

کرامت هم در پاسخ به این پرسش شهرآرا که ارزیابی اصلاح طلبان از وضعیت خود در آستانه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد چیست و بر آن مبنا روند ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات در این جریان چگونه است، گفت: «اصلاح طلبان پس از مدتی طولانی، سرانجام در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد در سال ۹۶ توانستند این اعتماد را در مردم ایجاد کنند تا لیست کاملشان رأی بیاورد و در شورا مستقر شوند. اکنون نیز پس از گذشت چهارسال با یک کارنامه قابل دفاع، به مقطع انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در سال ۱۴۰۰ رسیده اند. طبیعتا این نیت در میان اصلاح طلبان وجود دارد که مسیری را که آغاز کرده اند و تا جای خوبی هم پیش برده اند و منافع خوبی هم به شهر و شهروندان رسیده است، بتوانند در دوره‌های بعدی ادامه دهند. در نتیجه، در کلیت جریان اصلاح طلب یک عزم جدی برای حضور فعال در انتخابات پیش رو وجود دارد.»
 
وی افزود: «اما در این میان نکات مهمی مطرح است. یکی بحث رد صلاحیت‌های گسترده از نامزد‌های انتخاباتی به سیاق دوره‌های گذشته است که بدل به یکی از عوامل ناامیدی در بخش‌هایی از جریان اصلاح طلب و البته مردم شده است.
 
دوم ایده آل‌هایی است که ما اصلاح طلبان در چهار سال گذشته دنبال می‌کردیم، اما در اثر موانعی که پیش رو بود، به صورت صد درصدی عملی نشد. این دو عامل، حدی از دلسردی را در میان فعالان سیاسی اصلاح طلب و مردم ایجاد کرده است و در نتیجه بر کنش انتخاباتی اثر می‌گذارد. اما در کلیت امر، با وجود همه مصائب و مشکلات موجود، عزمی جدی برای ادامه مسیری که پیش‌تر آغاز شده است، درراستای نتایج خیلی بیشتر و بهتر برای شهروندان در میان اصلاح طلبان وجود دارد. تا کنون نیز برخی دوستان برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند و امیدواریم پس از بررسی صلاحیت‌ها به صورت منطقی و با توجه به ساختار تصمیم گیری درمیان اصلاح طلبان بر اساس ملاک‌هایی که وجود دارد، یک لیست خوب و مفید برای شهروندان مشهدی انتخاب شود.»
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا برخی اختلاف نظر‌ها در میان جریان اصلاحات سبب می‌شود اصلاح طلبان چندین لیست انتخاباتی ارائه کنند، گفت: «در عالم سیاست نمی‌توان یک پیشگویی صد درصدی ارائه کرد، اما بر مبنای شواهد و قرائن موجود، آنچه در شرایط کنونی بر کلیت جریان اصلاح طلب حکمفرماست و البته از تجربه‌های گذشته وجود دارد، عزم همه فعالان سیاسی اصلاح طلب این است که وفاق داشته باشند و لیست واحدی را ارائه کنند. با شکل گیری یک نهاد اجماع ساز که در سطح ملی و متناظر آن نهاد‌هایی که در میان احزاب اصلاح طلب در سطح استانی و شهر مشهد تشکیل شده است، این امیدواری وجود دارد که ما با وضعیت چندلیستی مواجه نشویم.»


کارنامه قابل دفاعی در مدیریت شهری داریم

وی در پایان درباره چشم انداز اصلاح طلبان نسبت به انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد با توجه به دلسردی حاکم بر گروهی از شهروندان در مواجهه با انتخابات پیش رو گفت: «نمی توان انکار کرد که فضای عمومیِ کنونی که در اثر عوامل مختلفی در ماه‌های اخیر به سمت یک دلسردی نسبی میل کرده است، بر شور و نشاط لازم بر فضای سیاسی و در نتیجه انتخابات پیش رو اثر می‌گذارد. اما فاکتور مؤثر دیگر در انتخابات پیش رو برای اصلاح طلبان، عملکرد چهار سال گذشته آنان است. به طور قطع، عملکرد ما در حوزه‌های مختلفی چشمگیر بوده است و مردم هم ناظر بر تمایز عملکرد مدیریت شهری نسبت به دوره‌های گذشته به ویژه دوره قبلی هستند.
 
در حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری و... ما دستاورد‌های خوبی داشته ایم. حتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی با اینکه از نگاه ایده آل گرایانه ما انتقاداتی وجود دارد، معتقدم کار‌های مهمی انجام گرفته است. در نتیجه برآیند کارنامه مدیریت شهری اصلاح طلب، کارنامه‌ای قابل دفاع و دارای یک تفاوت معنادار با دوره‌های پیش از خود بوده است. این مهم با وجود وضعیت حاکم بر فضای سیاسی عمومی کشور، ما را امیدوار می‌کند تا با پیروزی در انتخابات پیش رو بتوانیم مسیری را که از پیش آغاز کرده ایم، ادامه دهیم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->