پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

دیاگ خودرو چیست و چگونه باید دیاگ بزنیم؟

  • کد خبر: ۶۱۶۶۸
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
دیاگ خودرو چیست و چگونه باید دیاگ بزنیم؟
دیاگ عملیات خطایابی از کامپیوتر موتور با استفاده از دستگاه مخصوص است. در گذشته تعمیرکاران برای یافتن عیب خودرو کل موتور را باز می‌کردند در دهه ۸۰ شرکت‌های خودروسازی به این فکر افتادند تا راهی را پیدا کنند که یافت عیب خودرو بدون باز کردن کل سیستم آن امکانپذیر باشد بر همین اساس کامپیوتر خودرو به وجود آمد،

به گزارش شهرآرانیوز، دیاگ عملیات خطایابی از کامپیوتر موتور با استفاده از دستگاه مخصوص است. در گذشته تعمیرکاران برای یافتن عیب خودرو کل موتور را باز می‌کردند در دهه ۸۰ شرکت‌های خودروسازی به این فکر افتادند تا راهی را پیدا کنند که یافت عیب خودرو بدون باز کردن کل سیستم آن امکانپذیر باشد بر همین اساس کامپیوتر خودرو به وجود آمد، این دستگاه به سیستم‌های مختلف خودرو متصل شد و هر نوع مشکل در سنسور‌ها، قطعات موتور و … را شناسایی می‌کرد و به حافظه سپرده می‌شد از سویی دیگر به وجود آمدن این کامپیوتر‌ها کمک به بررسی وضعیت آلایندگی در خودرو‌ها بود. با این تفاسیر دیاگ چیست و دیاگ زدن چه معنایی دارد؟

 

دیاگ چیست؟

«دیاگ زدن» کلمه‌ای است که به وفور در خیابان‌ها و کنار مکانیکی‌ها و تعمیرگاه‌ها دیده می‌شود. عملیات خطایابی با دستگاه دیاگ امکان پذیر است. این دستگاه با اتصال به کامپیوتر خودرو ایرادات کلی و جزئی آن را آنالیز می‌کند.

 

این دستگاه‌ها در واقع نوعی کدخوان هستند و به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول اسکنر‌های حرفه‌ای است و دستگاه‌های دیگر ساده و ارزان است.

 

دستگاه دیاگ چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های دیاگ برای یافتن مشکلات خودرو باید به درگاهی به نام او بی دی متصل شوند که این درگاه‌ها در جا‌های مختلفی مانند زیر کاپوت و زیر داشبورد قرار دارند. او بی دی‌ها در سال‌های قبل از ۱۹۹۶ پورت مخصوص خود را داشتند و تنها با استفاده از پورت مخصوص خود قابل اتصال بود، اما با گذشت زمان بیشتر خودرو‌ها به نسخه ۲ او بی دی‌ها مجهز شدند که به هر دستگاهی قابل اتصال بود. دستگاه‌های دیاگ پس از اتصال به پورت او بی دی شروع به خواندن کد‌های کامپیوتر خودرو می‌کنند و اطلاعات را با استفاده از وای فای یا بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل می‌فرستند برای اینکه بتوان کد‌ها را قابل خواندن کرد باید نرم افزار‌های مخصوص به آن را روی گوشی موبایل و یا کامپیوتر نصب کرد با استفاده از این نرم افزار‌ها کد‌های دریافتی از خودرو قابل خواندن و شناسایی است.

 

نحوه کار با دستگاه دیاگ

چه اشکالاتی در خودرو با دیاگ قابل شناسایی است؟
دستگاه‌های دیاگ می‌توانند هر نوع اشکال در مشکلات برق خودرو، سنسورها، گیربکس و… را شناسایی کند البته هر چقدر خودرو مدرن‌تر باشد با توجه به امکانات و سنسور‌های بیشتر اشکالات بیشتری را قابل شناسایی می‌کند. اسکنر‌های حرفه‌ای راحت‌تر می‌توانند ایرادات خودرو را بیابند و کد‌ها را بخوانند.

 

همچنین برخی خطا‌ها در سیستم کامپیوتر خودرو هستند که با حذف آن مشکل و اخطاری که وجود دارد حل می‌شود بدون اینکه قطعه‌ای تعمیر و یا تعویض شود. با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان هرنوع دستکاری در کیلومتر خودرو را شناسایی کرد در واقع برای خرید خودرو‌های دست دوم یکی از موارد مهم میزان کارکرد خودرو است که اگر غیر طبیعی باشد با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان فهمید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است یا خیر به همین دلیل کارشناسان برای کارشناسی خودرو از دستگاه دیاگ استفاده می‌کنند.

 

مواردی که با دیاگ قابل شناسایی است:

سرعت خودرو
دور موتور
گشتاور موتور
استپر موتور
سرعت فن موتور
دمای آب رادیاتور
ولتاژ باتری
ولتاژ و زاویه دریچه کولر
ولتار سنسور اکسیژن
درصد شیر برقی کنیستر
زمان شارژ کویل‌ها
وضعیت جعبه دنده
وضعیت سیستم تهویه
وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا
زمان و وضعیت پاشیدن سوخت از انژکتور‌ها
فشار و دمای هوای ورود به منیفولد
وضعیت ترموستات ورودی کولر

مواردی که در بالا گفته شد از پارامتر‌های دیاگ است که در بیشتر خودرو‌ها یکسان است.

 

هزینه دیاگ زدن خودرو چقدر است؟

دیاگ زدن هزینه زیادی ندارد و برخی از تعمیرکار‌ها آن را به صورت رایگان انجام می‌دهند تا با یافتن ایرادات و حل آن اجرت دریافت کنند. همچنین دستگاه‌های دیاگ قابل خریداری است و هر راننده‌ای می‌تواند یک دستگاه دیاگ برای اتومیبل خود داشته باشد.

 

خودرو چه زمانی به دیاگ زدن نیاز دارد؟

اگر خودرو شما به صورت طبیعی کار نمی‌کند، بدنه آن می‌لرزد و … نیاز به تنظیم موتور دارد و با دستگاه دیاگ می‌توان به ایرادات آن پی برد. مواردی که در ادامه می‌آید نشانه‌های تنظیم موتور است و باید آن‌ها را جدی بگیرید.

 

روشن شدن چراغ‌های هشدار خودرو
استارت خوردن ناقص
ریپ زدن ماشین
سوخت غیر عادی
وجود صدا در هنگام ترمزگیری
اشکال در تعویض دنده
پایین آمدن توان و کشش خودرو
لرزش


مواردی که در بالا گفته شد نشان دهنده نیاز خودرو به تنظیم موتور است و باید نسبت به آن اقدام کرد چراکه موتور قلب خودرو است و آسیب رسیدن به آن باعث آسیب به کل مجموعه خودرو می‌شود.

 

آموزش مقدماتی کار با دستگاه دیاگ خودرو

ابتدا دستگاه دیاگ را به کابل خودرو متصل کنید و سپس سوئیچ خودرو را باز کنید.


اگر اتصال برقرار شد نام و مشخصات خودرو را در صفحه نمایش خودرو انتخاب کنید.


در این مرحله باید نوع دیاگ خودرو مشخص شود که نوع آن می‌توان دیاگ برق خودرو و… باشد.


دستگاه شروع به خواندن کامپیوتر خودرو می‌کند و آن را با اعداد و نمودار نمایش می‌دهد.


اگر در کامپیوتر خودرو اخطار باشد باید آن را پاک کنید و اگر با پاک کردن خطا برطرف شد یعنی کامپیوتر خودرو درست عمل کرده در غیر این صورت مشکل جدی تری وجود دارد و لازم است که به تعمیرکار مراجعه کنید.


اگر در عملکرد خودرو اختلال ایجاد شده و نشانه‌های بالا را دارد بهتر است نبست به دیاگ زدن آن اقدام کنید تا بهتر ایرادات خودرو را بفهمید و آن‌ها را رفع کنید.

منبع: خودرو45

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->