وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

  • کد خبر: ۶۲۰۱۷
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس
افغانستان در کنار ایران و تاجیکستان از جمله مهمترین کشورهای فارسی زبان است که همه ساله نوروز را جشن می‌گیرد.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ جغرافیای نوروز هرچند پهنه‌ی کمتری از جغرافیای زمین را در بر می‌گیرد، اما سابقه تاریخی این جشن و دلیل گرامی داشت آن که آغاز بهار است، باعث شده نوروز نه تنها در جغرافیای خود بلکه در سرزمین‌های دورتر نیز تأثیر خود را بگذارد. نوروز علاوه بر ایران در افغانستان و تاجیکستان هم گرامی داشته می‌شود، البته با تفاوت‌هایی که به آداب و رسوم مردم آن سرزمین باز می‌گردد. علاوه بر این کشور‌ها مردم ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، عراق، ترکیه، پاکستان، هندوستان، روسیه، آلبانی، چین و آذربایجان هم نوروز را گرامی می‌دارند. گفته می‌شود که همه ساله بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا نوروز را جشن می‌گیرند.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

سابقه تاریخی نوروز در افغانستان

گرامی داشت از نوروز در افغانستان سابقه‌ای طولانی دارد، این جشن از هزاران سال بدین سو در افغانستان تجلیل می‌شود، در مورد چگونگی و زمان پیدایش نوروز در این کشور اسناد موثقی در دست نیست، اما عده‌ای عمر آن را هم اندازه‌ی پیشینه اقوام آریایی می‌دانند.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

جشن گل سرخ

جشن «میله گل سرخ» از مهمترین جشن‌های مردم افغانستان بخصوص شهروندان شهر مزارشریف در شمال این کشور است که چهل روز را در بر می‌گیرد. میله گل سرخ یک جشن خاص است که به مناسبت روییدن گل‌های سرخ و آغاز بهار بر پا می‌شود. مردم زیادی از نقاط مختلف افغانستان، کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌ها برای دیدن این جشن به مزارشریف می‌آیند.

 

گل سرخ، گل‌های خود رو و قرمز (شقایق) است که با آغاز بهار دشت‌های شمال افغانستان را پر می‌کند و گویی فرشی سرخ بر زمین پهن شده است. براساس روایت تاریخی و فلکلور در افغانستان، هزاران سال قبل آریایی‌ها هم این میله را برگزارمی‌کردند.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

جَنده‌برداری آغازگر نوروز

بلند کردن «جَنده» در شهرهایی، چون کابل و مزارشریف از جمله مهمترین آیین‌های مردم افغانستان در روز اول بهاراست. جَنده عَلمی بلند است که با پارچه‌های رنگی تزیین می‌شود. در شهر مزارشریف این مراسم با حضور مقامات دولتی، میهمانان خارجی و مردم با شکوه خاصی در محل زیارت سخی برگزار می‌شود. مردم افغانستان اعتقاد دارند که اگر جَنده در هنگام برافراشته شدن بدون کجی بالا رود، سال پیش‌رو سالی خوش برای مردم افغانستان است و اگر به سمت چپ از زمین بلند شود سال جدید با اتفاقات خوبی همراه نخواهد بود.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

جشن دهقان

برگزاری جشن دهقان از دیگر آیین‌ها و فرهنگ نوروزی در افغانستان است. در این مراسم که در روز اول سال اجرا می‌شود کشاورزان به شهر‌ها می‌آیند و تولیدات خود را به نمایش می‌گذارند. در سال‌های اخیر این مراسم تنها در کابل و برخی شهر‌های بزرگ اجرا می‌شود و حتی شخصیت‌های بلند پایه حکومتی نیز در تماشای آن شرکت دارند.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

بازی‌های مردم افغانستان در ایام نوروز

بازی‌ها و سرگرمی‌های نوروزی یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های روز‌های اول سال و جشن نوروز در افغانستان می‌باشد.

 

بزکشی، کشتی پهلوانی، تخم مرغ جنگی، گودی پران بازی، چهارمغز بازی، کبک جنگی و خروس جنگی از بازی‌ها و سرگرمی‌های نوروزی در میان مردم افغانستان است.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

روز اول بهار نباید در خانه ماند

روز اول نوروز در افغانستان تعطیل رسمی است، آنان بر این اعتقاد هستند که نباید روز اول نوروز را در خانه ماند، به همین خاطر آن‌ها زیباترین و پاکترین لباس‌های خود را در اولین روز بهار به تن می‌کنند و علاوه بر اینکه به دیدار بزرگان فامیل و زیارت اموات از دست رفته می‌روند، سعی می‌کنند تا پایان روز در بیرون از خانه‌های خود باشند.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

نوروز در شهر‌های مختلف افغانستان

در بسیاری از نقاط افغانستان جشن نوروز با شکوه خاصی برگزار می‌شود، در مزارشریف این مراسم تجلی خاصی دارد، در شهر کابل پایتخت افغانستان نیز جَنده‌های نوروزی درمحلاتی همچون خواجه صفا، شاه شهید، دامنه سخی، کاریز میر، تپه زیبای استالف بر افراشته می‌شود. همچنین در تپه‌ی گلغندی در شهر چاریکار استان پروان در اولین روز‌های بهار مردم از شهر‌های مختلف برای بادبادک بازی به آنجا می‌آیند.

 

در شهر هرات در غرب افغانستان نیز مردم در روز‌های اول، چهارشنبه اول سال و نیز در سیزدهمین روز از نوروز در تفریحگاه‌های داخل و خارج شهر گردهمم می‌آیند و جشن نوروز را گرامی می‌دارند.

 

هرچند که انفجار‌های پی در پی در سال‌های اخیر بسیاری از افغان‌ها را رنجانده، اما مردم افغانستان به بهانه‌هایی، چون نوروز، عیدفطرو عیدقربان سعی می‌کنند، غم‌های زندگی را فراموش کنند.

 

نگاهی به جایگاه نوروز در میان مردم افغانستان+ عکس

 

نوروز در کابل

شهروندان کابل مانند دیگر هموطنان خود البته آن‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، در اولین روز بهار از خانه بیرون می‌آیند و به مکان‌های تفریحی شهر همچون پغمان، بادام باغ، زیارت سخی، باغ بابر، تپه وزیر اکبرخان و جا‌های تفریحی دیگر می‌روند. در نزدیکی مکان‌های تفریحی دوره گردان و فروشندگان خوراکی بازار گرمی دارند. تپه وزیرمحمداکبرخان از صبح میزبان جوانان و نوجوانان است. کابلی‌ها رسم دارند که در روز‌های عید وتعطیل بادبادک یا گودی پرانی برای خود مهیا کنند و آن را به آسمان بفرستند. آسمان کابل در روز‌های بهار پر می‌شود از بادباک‌های رنگی که فضای شهر را عوض می‌کند.

 

عکس: سیدمحمدرضا هاشمی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->