«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

هشدار پلیس فتا: لینک‌های ناشناس را به امید دریافت جایزه بازنشر نکنید

  • کد خبر: ۶۲۱۶۹
  • ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
هشدار پلیس فتا: لینک‌های ناشناس را به امید دریافت جایزه بازنشر نکنید
از بازکردن لینک‌های ناشناس و بازنشر آن برای دیگران به امید دریافت جایزه خودداری کنید.

طنین همتی| شهرآرانیوز، شگرد جدیدی از کلاهبرداری در فضای سایبری درحال شکل‌گرفتن است که لینک‌هایی به امید دریافت جایزه بازنشر می‌شود و نتیجه آن کلاهبرداری از حساب بانکی و قبض‌های تلفنی چندمیلیونی است.

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی دراین‌باره گفت: متأسفانه معضل دیگری که باعث سوءاستفاده از ساده‌انگاری شهروندان می‌شود، لینک‌های هدیه است که بین شهروندان دست‌به‌دست می‌شود و فرد با واردشدن به آن لینک و به امید دریافت جایزه، هر درخواستی از جمله تماس با شماره بین‌المللی را انجام می‌دهد که در آخر قبض چندین میلیونی برای او باقی می‌ماند.


سرهنگ جهانشیری افزود: در وهله اول، ما نباید وارد لینک‌های ناشناسی شویم که افراد مختلف برای ما می‌فرستند و نکته مهم‌تر اینکه از فرستادن این لینک‌ها برای دیگران خودداری کنیم.


به‌گفته وی، در گذر از ایام سنتی به مدرنیته، باید نحوه استفاده درست از فضای مجازی را یاد بگیرم و معایب و مزایای آن را بدانیم. در این ایام تعطیل نیز شهروندان باید وقتی را هم صرف یادگیری کارهایی برای امنیت بیشتر خود در فضاهای مجازی کنند.

 

مجرمان در انتظار ایام فراغت شهروندان‌اند

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، تعطیلات نوروز به‌دلیل دسترسی کمتر شهروندان به مراکز رسیدگی به شکایات فضای سایبری، فرصت بهتری برای افراد کلاهبردار است. در ایام فراغت ۲ اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه شهروندان فرصت بیشتری برای وقت‌گذاشتن در فضای مجازی دارند و اطلاعات شخصی خود را به نمایش می‌گذارند و دیگر اینکه دسترسی به مراکز رسیدگی به شکایت، کمتر است و این فرصتی به مجرمان می‌دهد که از اطلاعات افراد در فضای مجازی سوءاستفاده کنند.


به‌گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، سایت‌های واسطه‌ای در کشورهای دیگر در ایجاد فضای امن موفق‌تر عمل کردند و به اندازه سایت‌های واسطه‌ای ما قربانی ندارند و میزان جرائمشان بسیار کم است.
جهانشیری افزود: پرونده‌های کلاهبرداری اقتصادی در اسفندماه افزایش چشمگیری داشته است که این افزایش آمار ناشی از افزایش گردش‌های مالی در این ماه است.


وی اضافه کرد: به‌ویژه سایت واسطه‌ای مثل دیوار، که مبادلات کالایی و مالی انجام می‌دهد و از طرفی ممکن است هویت واقعی افراد نشان داده نشود و گستره فعالیتشان مرز جغرافیایی ندارد و همچنین محدودیت زمانی برای کلاهبرداری هم ندارد، زمینه را برای افزایش این‌دسته کلاهبرداری‌ها بیشتر کرده است.


رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: در پرونده‌های سایت واسطه‌ای دیوار، بیشتر مشکل ما ساده‌انگاری مردم است؛ بارها به مردم گفته شده است که معامله‌ای را غیرحضوری انجام ندهند و حتما کالا را رؤیت کنند و با اهمال‌کاری و فقط با دیدن یک تصویر، بیعانه‌ای برای معامله پرداخت نکنند، زیرا این‌ها زمینه‌ای برای کلاهبرداری‌های این‌چنینی است. اگر فردی قصد خرید کالا از سایت‌های واسطه‌ای مثل دیوار را دارد، باید دقت کند که با هر فردی که تماس می‌گیرد، اطلاعات هویتی‌اش را مشاهده کند و با همان شخص معامله کند و مطمئن شود شماره‌حساب برای واریز مربوط به همان شخص است. فضای مجازی به وجود آمده است تا کار ما را آسان کند و درنهایت مبادله‌ای راحت‌تر انجام دهیم، نه اینکه زمینه را برای کلاهبرداری افراد با سهل‌انگاری‌هایشان به وجود بیاوریم.


وی تصریح کرد: باتوجه‌به شیوع کرونا، امسال در ایام نوروز دیدوبازدیدها محدود شده است و مردم بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند. در این بین ممکن است به‌نمایش‌گذاشتن روزمرگی در فضای مجازی، زمینه کلاهبرداری از افراد یا حتی سرقت را فراهم کند. این بخش به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، به‌عنوان مثال اگر فردی تماس ویدئویی برقرار کرد، مردم باید محتاطانه به آن جواب بدهند، چون ممکن است شخصی قصد سوءاستفاده داشته باشد.

به گفته پلیس فتا خراسان رضوی، شهروندان در صورت مشاهده هر گونه کلاهبرداری سایبری با تماس ۰۹۶۳۸۰ و آدرس الکترونیکی پلیس فتا مراتب را اطلاع دهند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->