پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

قیمت مصوب مرغ در بازار چند است؟ | مرغداران چشم انتظار اصلاح قیمت مصوب

  • کد خبر: ۶۲۳۰۳
  • ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
قیمت مصوب مرغ در بازار چند است؟ | مرغداران چشم انتظار اصلاح قیمت مصوب
 با وجود وعده مسئولان برای افزایش عرضه مرغ، همچنان شاهد صف‌های طولانی دریافت مرغ دولتی هستیم که در برخی موارد این کالا با نرخ بالاتر هم عرضه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، چندماهی است که بازار مرغ تحت تاثیر عوامل مختلف دچار التهاب شده است به طوریکه خانوار‌ها برای خرید مرغ با نرخ مصوب ناگزیرند ساعت‌ها در صف‌های طولانی در شرایط فعلی کرونا بایستند چرا که اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد گا‌ها به ۲ برابر هم می‌رسد.

 

طی روز‌های اخیر برخی مغازه داران که اقدام به عرضه مرغ دولتی می‌کنند، چراغ خاموش قیمت مصوب را افزایش داده اند که هر یک از مسئولان و فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند، اما به رغم این افزایش قیمت، همچنان صف‌های دریافت مرغ طولانی است یا در برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در بعضی از ساعات روز مرغی وجود ندارد.

 

گرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بار‌ها اعلام کرده اند که با وجود جوجه ریزی مناسب، کمبودی در عرضه وجود ندارد و مشکلات سیستم توزیع منجر به التهابات و انحراف در عرضه شده است، اما این سوال مطرح است که علت کمبود مرغ در برخی فروشگاه‌ها یا عرضه با تناژ مشخص به مغازه داران دارای جواز کسب چیست؟ اگر تولید مرغ با گذشته تفاوتی نداشته است به چه علت شاهد آشفتگی بازار و عرضه با نرخ‌های غیرمنطقی هستیم؟ هر چند در این میان بسیاری از تشکل‌ها و مرغداران اذعان می‌کنند تا زمانیکه قیمت مصوب مرغ متناسب با هزینه‌های تولید اعلام نشود، نمی‌توان انتظار برچیده شدن صف‌ها و رسیدن بازار به آرامش را داشت.

 

در ایام‌پایانی سال مسئولان ستاد تنظیم بازار برای تعادل قیمت مرغ تصمیماتی مبنی بر واردات مرغ گرفتند که این امر با واکنش تولیدکنندگان و دست اندرکاران بخش کشاورزی روبرو شد چرا که به رغم پتانسیل صادرات، تصمیم واردات، ضربه مهلکی به تولید وارد می‌کند و در سالی که مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است انتظار می‌رود تصمیمات منطقی تری از سوی ۲ وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت گرفته شود تا بازار به آرامش قبل بازگردد.

 

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات تغییر قیمت مصوب و صف‌های طولانی دریافت مرغ با خبر شویم:

عظیم‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تغییر رسمی در قیمت مصوب مرغ نداشتیم، اظهار کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، برخی استانداران بنابر اختیارات قانونی به منظور تداوم تولید ممکن است مجوز‌های کوتاه مدتی برای افزایش قیمت در نظر بگیرند تا تولیدکنندگان بتوانند به امر تولید ادامه دهند.

 

وی افزود: ۴ ماهی است که قیمت نهاده‌های دامی از جمله ذرت و کنجاله در کنار سایر مولفه‌های تولید همچون دارو، واکسن، ریزمغذی در بازار افزایش داشته است که با این وجود قیمت مصوب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان مرغ زنده جوابگو نیست.

 

حجت ادامه داد: بنابر آمار در اسفند بالای ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، اما علت تفاوت قیمت در بازار ناشی از برخی عوامل تاثیر گذار در هزینه تمام شده تولید است چرا که نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ زنده و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ گرم برای تولیدکننده نه تنها سود ندارد، بلکه زیان هم می‌کند و اصرار مسئولان بر نرخ مصوب فعلی تنها با پرداخت برخی مجوز‌های تشویقی امکان پذیر است، در غیراین صورت این نرخ حتی برای واحد‌های بزرگ که صفر تا ۱۰۰ تولید هم در اختیار دارند، توجیه اقتصادی ندارد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر رفع مانع زدایی تولید بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید باید انجام شود و هر چه سریع‌تر نماینده تولیدکنندگان و اعضای ستاد تنظیم بازار باید جلسه‌ای تشکیل دهند.

 

عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به واردات مرغ گفت: در شرایطی که پتانسیل صادرات مرغ وجود دارد، با برخی سخت گیری‌ها و عدم تصمیم گیری‌های به موقع، کشور صادرکننده مرغ را به واردکننده نباید تبدیل کنیم.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ توجیه اقتصادی ندارد، افزود: بنابر آنالیز هزینه تمام شده قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تومان است.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در شرایط فعلی که تولید مرغ در حال انجام است و کمبودی در عرضه وجود ندارد، صف‌های طولانی خرید مرغ بیانگر مشکلات توزیع و عدم اعلام نرخ منطقی و اقتصادی کالاست.

 

وی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ ۳۷ هزار تومان و حتی ۴۰ هزار تومان در بازار بیان کرد: عرضه با نرخ‌های های بالا سودش بدست تولیدکننده نمی‌رسد و عرضه با نرخ‌های غیرمنطقی واسطه گری در بازار را نشان می‌دهد که برخی افراد برای عرضه مرغ با نرخ‌های گزاف و کسب سود‌های غیرمنطقی اقدام به قطعه بندی و فروش با نرخ‌های دلخواه در بازار می‌کنند.

 

عرضه با نرخ ۳۸ هزار تومان به هیچ عنوان منطقی نیست

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی، با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ تغییری نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه علت عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی مغازه داران‌مشخص نیست، افزود: کارگروه تنظیم بازار تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت مرغ نداشته است.

 

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد، مرغداران جوحه ریزی را انجام می‌دهند، اما تا قیمت اصلاح نشود، بازار به ثبات نمی‌رسد و متاسفانه این صف ها، مصرف را تحریک می‌کند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ همچنان چند نرخی است، بیان کرد: با توجه به چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار، اعلام نرخ منطقی تنها راهکار ثبات بازار و برچیده شدن صف هاست.

 

وی افزود: زمانیکه قیمت مصوب غیرواقعی است، مرغ به هر طریقی سر از بازار آزاد در می‌آورد، درحالیکه با اصلاح قیمت و افزایش تولید نسبت به تقاضا، بازار به تعادل می‌رسد.

 

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه مرغ با نرخ‌های ۳۰ هزار، ۳۵ هزار و ۳۸ هزار تومان به هیچ عنوان منطقی نیست.

 

کمالی سروستانی درباره آخرین وضعیت تامین و تخصیص نهاده دامی بیان کرد: سامانه بازارگاه سهمیه مرغداران را به موقع اعلام کرده، حتی هفته گذشته یک نوبت نهاده ذرت و کنجاله از طریق پشتیبانی امور دام اعلام کرد که امیدواریم بازار هر چه سریع‌تر به ثبات برسد.

 

عرضه مرغ زنده یک هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل طی چند سال اخیر و شعار امسال مبنی بر حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، اما رویکرد دولت حمایت از تولید نیست که این موضوع اجحاف در حق تولیدکننده است.

 

وی افزود: علی رغم افزایش شدید مولفه‌های تولید، تغییری در قیمت مصوب ایجاد نشده که این موضوع منجر به نارضایتی تولیدکنندگان شده است.

 

اسداله نژاد ادامه داد: با وجود افزایش قیمت جوجه، حمل و نقل و حقوق و دستمزد از کارگروه تنظیم بازار انتظار داریم که بر مبنای قولی که دادند، قیمت مصوب را اصلاح کنند.

 

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اصلاح قیمت مصوب و کاهش دخالت دولت در بازار را راهکار اصلی به حداقل رساندن التهابات قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: سیاست دستوری دولت منجر به التهابات و برهم ریختگی بازار شده است.

 

وی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ‌های فعلی در بازار بیان کرد: اگر بنابر آمار جوجه ریزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه محقق شده باشد، قیمت مرغ نباید نرخ‌های فعلی بازار باشد که به هیچ عنوان منطقی نیست.

 

اسداله نژاد با بیان اینکه مرغدار حداکثر هزار تومان مرغ تولیدی را بالاتر از نرخ مصوب به کشتارگاه عرضه می‌کند، گفت: با وجود آنکه کنترل و نظارتی بعد از کشتار در بازار نیست، فشار‌ها توسط دولت بر مرغداران وارد می‌شود، درحالیکه به اعتقاد ما نرخ‌های فعلی بازار غیر منطقی است.

 

این‌مقام مسئول درباره اینکه عرضه مرغ مصوب با نرخ ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان سودجویی است، بیان کرد: بنابر آخرین آنالیز قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر مرغدار یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب عرصه کند، سودجویی نکرده بلکه ایراد از تنظیم بازار بوده که قیمت مصلحتی را بصورت دستوری ابلاغ کرده است.

 

اسداله نژاد در پایان با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ بر مبنای هزینه تمام شده تولید گفت: عرضه مرغ با نرخ‌های ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان در بازار به هیچ عنوان منطقی نیست، از این رو ستاد تنظیم بازار هرچه سریع‌تر باید قیمت‌ها را اصلاح کند چرا که قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۳ هزار تومان است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->