سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی (ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

وضعیت نارنجی عیدی کرونا به مشهد

  • کد خبر: ۶۲۷۴۲
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
وضعیت نارنجی عیدی کرونا به مشهد
معاون درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد: نشانه‌هایی از آغاز موج چهارم کرونا در استان وجود دارد
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ عواقب سهل‌گیری در سفر‌های نوروزی امسال، خیلی زود آشکار شد و بر‌اساس آخرین به‌روز‌رسانی سامانه ماسک وزارت بهداشت، اکنون ۴۶ شهر کشور در شرایط قرمز و ۱۱۹ شهر نیز به وضعیت نارنجی کرونایی رسیده‌اند.
 
در این‌میان مشهد نیز پس از دوره‌ای نسبتا طولانی، از رنگ زرد کرونایی به نارنجی تغییر وضعیت داد؛ وضعیتی که با وجود تداوم آمار بستری‌های کرونایی در این‌شهر، بعید نیست در صورت چاره‌اندیشی نکردن برای محدودیت‌های جدی، در هفته‌های آینده حتی به سمت قرمز شدن نیز پیش برود.

با وجود تصمیمات مسئولان و صرفا اکتفا به توصیه برای سفر نکردن، مشهد باز هم همانند دیگرسال‌ها، یکی از مقاصد اصلی گردشگری زائران در نوروز بود و به گفته متولیان راهداری استان بیش از یک میلیون خودروسواری در این‌ایام از داخل و خارج استان به این‌کلان شهر وارد شد تا نتیجه این‌آمدوشد‌ها این شود که پس از ماه‌ها ثبات در وضعیت مبتلایان و بستریان، هم‌اکنون مشهد در شرایط پرخطر کرونایی قرار بگیرد و در کنار تبریز، سمنان، قم، سنندج، گرگان و ساری دوباره وضعیت نارنجی را در میان کلان‌شهر‌ها و شهر‌های بزرگ کشور تجربه کند.

اکنون با اعلام سرهنگ حسین میش مست، رئیس پلیس راه خراسان رضوی، مسافران نوروزی از دیروز ۷۲ ساعت برای خروج از مشهد زمان دارند و در صورت خارج نشدن از این شهر به ازای هر روز ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.


احتمال جهش بیشتر در آمار مبتلایان

با‌این‌حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه بیش از ۱۵ هزار نفر با تست مثبت کرونا در ایام نوروز به مسافرت رفته‌اند، جهش بیشتر در تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ را در یک هفته تا ۱۰ روز پس از تعطیلات نوروز محتمل دانست. به گفته علیرضا رئیسی، به دلیل سفر‌های نوروزی شاهد بیشتر شدن مناطق قرمز و نارنجی هستیم و با این‌شرایط وضعیت کشور در روز‌های آینده بدتر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز در توضیح افزایش آمار بستریان کرونا در مناطق زیر پوشش این‌دانشگاه گفت که تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در استان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است و تعداد کل بستری‌شدگان در مراکز درمانی استان از ۴۸۰ نفر در روز‌های انتهایی سال گذشته به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است. محمدحسین بحرینی تأکید کرد که بی‌شک با مشارکت و همراهی مردم، مشهد می‌تواند به طور مجدد در وضعیت زرد و آبی قرار گیرد.


بستری روزانه ۱۶۰ بیمار کرونایی

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در تشریح آخرین وضعیت درگیری این‌کلان‌شهر با کووید ۱۹ در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه مشهد، بینالود، سبزوار و نیشابور نارنجی هستند و دیگر شهر‌های استان همچنان در وضعیت زرد و آبی قرار دارند، گفت: با توجه محدودیت‌های تعیین‌شده در گذشته برای شهر‌های نارنجی، گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در شهر‌های نارنجی ممنوعیت فعالیت دارند.

مهدی قلیان افزود: این‌مشاغل شامل تالار‌های پذیرایی، استخر‌های سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان، موزه‌ها، سینماها، مهدکودک‌ها، گیم‌نت‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود. وی ادامه داد: براساس این‌محدودیت‌ها، ورود خودرو‌های شخصی با پلاک بومی شهر‌های نارنجی به سایر شهر‌ها و ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیربومی به شهر‌های نارنجی ممنوع خواهد بود.
وی درباره آغاز موج چهارم کرونا در استان نیز تصریح کرد: با وجود افزایش آمار مبتلایان به کرونا هنوز موج جدی کرونا در استان ایجاد نشده است و پاسخگوی نیاز درمانی شهروندان هستیم، ولی با تداوم این‌شرایط، نشانه‌هایی از آغاز موج چهارم کرونا وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در هفته‌های آینده شاهد تأثیر بیشتر سفر‌های نوروزی بر افزایش تعداد مبتلایان خواهیم بود، گفت: متأسفانه بسیاری از افراد دارای علامت، به دستورالعمل‌ها و هشدار‌های متعدد در زمینه قرنطینه خانگی و خودداری از حضور در اجتماعات گوناگون بی‌توجه بوده‌اند و در خرید‌های پیش از سال جدید، دید و بازدید‌های سال نو و سفر‌های نوروزی شرکت کرده‌اند. همه این‌موارد شرایط بحرانی را برای مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است. وی بیان کرد: میانگین بستری‌های روزانه استان از ابتدای فروردین‌ماه حدود ۱۱۰ نفر بوده است و هم‌اکنون به ۱۶۰ بستری در روز افزایش یافته است. این‌آمار نشان از خیز تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان است.


تعطیلی برای مشاغل گروه‌های ۳ و ۴

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز درباره محدودیت‌های ناشی از تغییر رنگ شهر مشهد به نارنجی گفت: در شرایط نارنجی، یک‌سوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به‌صورت دورکاری کار‌های محوله را انجام دهند و سایر ادارات با نیمی از کارمندان خود به صورت دورکاری فعالیت کنند.
حمیدرضا رحیمی با بیان اینکه مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ به‌طور کامل و به‌مدت ۲ هفته تعطیل خواهد بود، افزود: این‌شرایط با نظر و تشخیص وزارت بهداشت قابل تسهیل و تشدید است. همچنین همه فعالیت‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسات و آموزشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و نیز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد و مراسم آیینی و مذهبی نیز باید به‌طور کامل تعطیل شود.

همچنین محمد موسوی رئیس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد با اعلام خبر تکمیل ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو کرونای این‌بیمارستان خبر داد و گفت: در هفته اخیر بیش از ۱۰۰ نفر به اورژانس حاد تنفسی این‌مرکز مراجعه کرده‌اند که این‌میزان نیز نسبت به هفته قبل رشد داشته است.
ازسوی دیگر براساس اعلام وزارت بهداشت آمار فوتی‌های کرونایی کشور دوباره سه‌رقمی شد و به عدد ۱۱۷ نفر رسید و شمار جان باختگان نیز به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->