دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو
سرخط خبرها

آیا بن بست برجام باز می‌شود؟

  • کد خبر: ۶۲۷۵۵
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
آیا بن بست برجام باز می‌شود؟
بازخوانی آخرین تحولات، تلاش‌ها و اظهار نظر‌ها درباره احیای توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱
به گزارش شهرآرانیوز؛ به نظر می‌رسد که طرف‌های اروپایی برجام در همکاری متقابل با روسیه و چین در نظر دارند با مجموعه اقداماتی، برجام را از بن بست خارج کنند. یکی از این اقدامات، گفتگو‌های فشرده با طرف‌های ایرانی و آمریکایی و ارائه پیشنهاد‌ها به آنان برای ایجاد گشایشی مقدماتی در روند احیای برجام و بازگرداندن دو کشور به تعهدات برجامی شان است. در همین راستا نشریه «پالیتیکو» در گزارشی به نقل از دو منبع مطلع نوشت که دولت بایدن طی هفته جاری قصد دارد پیشنهاد جدیدی برای آغاز مذاکرات با ایران ارائه کند. یکی از این منابع مدعی شده است که این پیشنهاد از ایران می‌خواهد که در قبال رفع برخی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود نظیر کار روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را متوقف کند.
 
این منبع مطلع همچنین مدعی شده است که جزئیات نهایی این طرح در حال تنظیم است. یک مقام ارشد دولت بایدن ضمن خودداری از اظهارنظر درباره جزئیات گفتگو‌های دیپلماتیک ادعا کرد: «ما کاملا شفاف بوده ایم که آماده بازگشت متقابل به توافق با ایران هستیم. ما همچنین گفته بودیم که در حال گفتگو با شرکای بین المللی مان برای رسیدن به این دستاورد از جمله از طریق مجموعه‌ای از گام‌های ابتدایی و متقابل هستیم. ما به دنبال گزینه‌هایی برای انجام این کار همچون مذاکرات غیرمستقیم از طریق شرکای اروپایی مان هستیم.»
 
به دنبال انتشار همین اخبار، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی اش در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه ایران هرگونه تغییر و بازگردانی در تعهدات هسته‌ای کاهش یافته اش را مشروط به لغو همه تحریم‌ها کرده است، از نظر او مطرح کردن پیشنهاد لغو برخی تحریم‌ها فایده‌ای خواهد داشت یا خیر، گفت: «ما به پیگیری روندی دیپلماتیک برای مشخص کردن مسیری رو به جلو متعهد هستیم. این امر گاهی زمان می‌برد. ما برای مشارکت در یک دیپلماسی هدفمند در راستای دست یافتن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به تعهدات برجامی آماده ایم و آن پیشنهاد برای مذاکره و تعامل روی میز است.» در ادامه این روند، در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها اخباری را منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه دولت آمریکا به ایران پیشنهاد کرده است تا درازای آزادسازی ۱۵میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان در اروپا، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم متوقف شود. در مقابل، ایران خبر پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا را تکذیب و اعلام کرده است که چنین پیشنهادی نداده است و این موضوع صحت ندارد. اما این به معنای توقف روند تلاش‌ها برای احیای برجام نیست.


نشست کمیسیون برجام و پیام امید غربی‌ها

همچنین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک به صورت مجازی دیروز برگزار شد. انریکه مورا، معاون مدیرکل و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا به نمایندگی از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشست کمیسیون مشترک را ریاست کرد. نمایندگانی از ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در این نشست شرکت کردند. به نوشته سرویس اقدامات خارجی اروپا، مشارکت کنندگان در این نشست درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان یافتن از اجرای کامل و مؤثر توافق ازسوی طرفین گفتگو کردند.
 
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام گفت: «ما از این مسئله استقبال و آن را گامی مثبت تلقی می‌کنیم. ما آماده ایم که بازگشت به پایبندی به تعهدات برجامی مان را دنبال کنیم به شرط آنکه ایران نیز همین کار را انجام بدهد.» دراین زمینه، روزنامه گاردین، در گزارشی از مجموع اظهارنظر‌ها در روز‌های اخیر از سوی طرف‌های برجام یعنی دستور تشکیل کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه و استقبال آمریکا، نتیجه گرفته که امید‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی افزایش یافته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->