آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

مرور برنامه‌هایی که رسانه های نمایشی در ایام نوروز داشتند | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

  • کد خبر: ۶۲۷۷۲
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
  • ۱
مرور برنامه‌هایی که رسانه های نمایشی در ایام نوروز داشتند | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟
تعطیلات حدودا پانزده روزه امسال پر بود از محصولات نمایشی رنگارنگ که تلویزیون، شبکه خانگی و البته اکران‌های آنلاین و حضوری به مخاطبان عرضه کردند. در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین اتفاقات مرتبط با این محصولات نمایشی در نوروزی که گذشت.
گروه فرهنگ | شهرآرانیوز - این دومین نوروز کرونایی مردم ایران بود. تحویل سال و تعطیلات سردی که بر مردم تحمیل شد و همه امیدوارند آخرین تجربه فاصله گذاری اجتماعی در تاریخ بشریت باشد. تعطیلات طولانی و محدود بودن دید و بازدیدها، نقش رسانه‌های سازنده سرگرمی را از همیشه پررنگ‌تر می‌کند و امسال هم رسانه‌های مختلف سعی کردند بخشی از اوقات فراغت مردم ایران را پر کنند تا خانواده‌ها کمتر به فکر بیرون رفتن از خانه بیفتند.
 
تعطیلات حدودا پانزده روزه امسال پر بود از محصولات نمایشی رنگارنگ که تلویزیون، شبکه خانگی و البته اکران‌های آنلاین و حضوری به مخاطبان عرضه کردند؛ تلاشی گسترده و همدلانه از سوی هنرمندان و دست اندرکارانی با رویکرد‌های مختلف که همگی به فکر مردم بودند و سعی داشتند گوشه‌ای از کار را بگیرند تا خانه نشینی نوروز ۱۴۰۰ کمتر بر مردم ایران سخت بگذرد. در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین اتفاقات مرتبط با این محصولات نمایشی در نوروزی که گذشت.


تحویل سال تکراری

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

یکی از نکات درخور توجه نوروز هر سال که رسانه ملی را از مدت‌ها قبل به تکاپو وامی دارد، تولید برنامه‌های ترکیبی و گفت وگومحور برای ساعات قبل و بعد از سال تحویل است. امسال اما، تلویزیون در این مورد نمره قبولی از مخاطبانش نگرفت و مجموعه برنامه‌های تحویل سال نکته خاصی نداشتند، جز همان جابه جایی مهران مدیری و احسان علیخانی در مصاحبه‌ای که چندان جذاب از آب درنیامد. دکور‌های اغراق شده و پرهزینه، دعوت از میهمانانی که عمدتا برای مخاطب چندان محبوب نیستند و البته ترکیب تکراری مجریانی که تقریبا هر سال همین ساعت همین جا مشغول اجرای برنامه‌هایی مشابه هستند، رمق برنامه‌های تحویل سال تلویزیون را گرفته بود. به نظر می‌رسد صداوسیما از همین حالا باید کار خودش را برای تدارک برنامه‌های کاملا متفاوت و خلاقانه برای ساعات تحویل سال ۱۴۰۱ آغاز کند؛ زیرا ضعف در این بخش امسال حسابی به چشم آمد.


تورم باورنکردی فیلیمو

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

یکی از موارد عجیب نوروز امسال افزایش نامتعارف هزینه اشتراک ماهیانه شرکت فیلیمو، یکی از دو پلتفرم عمده تولید و عرضه آثار نمایشی بود که بدون هماهنگی با رقیب همیشگی، یعنی نماوا، اتفاق افتاد. کمی قبل از پایان سال ۹۹ در مطلبی به این موضوع پرداختیم و اشاره کردیم که مردم از افزایش هماهنگ نرخ اشتراک این دو مجموعه، در آستانه تعطیلات، حسابی آزرده شده اند. با این حال، هنوز مخاطبان با افزایش قیمت قبلی کنار نیامده بودند که در ایام تعطیلی رسانه‌های مکتوب، این‌بار فیلیمو به تنهایی تصمیم گرفت حق اشتراکش را افزایش دهد؛ تصمیمی که با یک اطلاعیه توضیحی نیز همراه شد، اما کسی را قانع نکرد. دقیقا مشخص نیست این شیوه قیمت گذاری چه سازوکاری دارد، ولی در زمان نگارش این مطلب، هزینه اشتراک یک ماهه فیلیمو ۹۹ هزار تومان برآورد شده که البته فعلا، با تخفیفی موقتی، به قیمت ۶۹ هزارو ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. ۹% مالیات بر ارزش افزوده هم به این مبلغ اضافه خواهد شد.


برند‌های ادامه دار سریالی

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

بدون تردید، مجموعه محبوب «پایتخت» یکی از موفق‌ترین پروژه‌های یک دهه اخیر تلویزیون ایران بوده که فصل آخرش نوروز سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه تمام باقی ماند. سازندگان این سریال برای نوروز ۱۴۰۰ دو قسمت جدید در نظر گرفته بودند که قرار بود ادامه فصل قبلی باشد. با این حال، قسمت‌های تازه این سریال، عملا یک موضوع جداگانه را پیگیری کردند و ربطی به ماجرای رها شده نوروز ۹۹ نداشتند. «پایتخت» اما، با توجه به نقد‌هایی که به دو قسمت پایانی آن شد بازهم نشان داد که یکی از محبوب‌ترین برند‌های تلویزیون است و اگر تلاشش را ادامه دهد، هنوز هم می‎تواند لحظات مفرحی را برای مردم فراهم آورد.


دیگر سریال مهم نوروز امسال

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

«نون خ» اثر سعید آقاخانی بود؛ مجموعه‌ای که اگرچه به اندازه فصل قبلش مورد استقبال مردم قرار نگرفت، اما در شرایط فعلی آبروداری کرد و نشاط اجتماعی را به سهم خودش افزایش داد. در کنار این ها، فصل دوم سریال پرحاشیه «گاندو» هم مهم‌ترین مجموعه جدی نوروز امسال بود که با فضایی معمایی و جاسوسی مورد توجه گروهی از مخاطبان تلویزیون قرار گرفت و البته با لحن تند و کنایه‌های متفاوتش، باز هم در فضای مجازی حاشیه ساز شد.



قورباغه و یک دنیا ابهام

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

مجموعه نمایش خانگی «قورباغه» که یکی از موفق‌ترین سریال‌های خانگی تاریخ بوده، قسمت‌های پایانی و اوج گیری خودش را در ایام نوروز امسال تجربه کرد. این سریال در قسمت پانزدهم به پایان رسید و در حالی که هیچ خبر قطعی و روشنی درباره آینده اش منتشر نشده، اما همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که فصل دومی هم خواهد داشت. اتفاقاتی که در قسمت‌های چهاردهم و پانزدهم برای دو شخصیت اصلی این مجموعه رخ داد، باعث شده گروهی از مخاطبان متقاعد شوند که این مجموعه به پایان خودش رسیده؛ اما در پایان قسمت پانزدهم، چند پلان از ادامه ماجرا پیش چشم مخاطب قرار گرفت تا طرف داران این مجموعه امیدوار شوند که هومن سیدی و همکارانش باز هم آن‌ها را غافل گیر خواهند کرد.


سینما در خدمت مردم

 

درباره فیلم «یدو» مهدی جعفری | جشنواره فجر ۳۹

 

پخش تلویزیونی دو فیلم حاضر در سی ونهمین جشنواره فجر، بدون طی کردن مسیر اکران عمومی در سینما، یکی از وقایع نادر تاریخ سینمای ایران بود که در نوروز ۱۴۰۰ اتفاق افتاد. در شرایطی که وضعیت ادامه حیات سینمای ایران، در سایه ویروس کرونا، به شدت در ابهام قرار دارد، تلویزیون تصمیم گرفت دو فیلم دفاع مقدس جشنواره اخیر را بدون اکران سینمایی، روی آنتن ببرد. بدین ترتیب، مردم توانستند در ایام نوروز، به طور رایگان، تماشاگر «تک تیرانداز» و «یدو» باشند که دومی موفق‌ترین فیلم جشنواره سال ۹۹ بود.

این اتفاق به طور کلی بسیار مثبت و نشانه احترام تلویزیون به مخاطبان است، اما طبیعتا چنین اقدامی نباید به یک رویه تبدیل شود؛ زیرا به روح سینما لطمه جدی وارد خواهد کرد. به طور خاص، در مورد «یدو»، بدون در نظر گرفتن اینکه چه قراردادی با تلویزیون بسته و چقدر ممکن بود در گیشه بفروشد، تماشای فیلمی با این کیفیت تکنیکی بالا روی پرده عریض سینما می‌توانست اتفاق به مراتب بهتری نسبت به پخش تلویزیونی آن باشد؛ اما فعلا شرایط کرونا بحرانی است و تصمیم گرفته شده معقول به نظر می‌رسد.


هجوم سریال‌های خانگی

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

تا همین چند سال پیش، فرارسیدن تعطیلات نوروزی ترمز شبکه نمایش خانگی را می‌کشید و معمولا سریال‌های خانگی در این ایام پخش نمی‌شدند. نوروز ۱۴۰۰ اما، برای شبکه خانگی اتفاقی بی سابقه به شمار می‌رود؛ زیرا در همین دوران دو سریال تازه «دراکولا» اثر مهران مدیری و «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان پخش خود را آغاز کردند و به ۶ سریال دیگری اضافه شدند که در ایام نوروز پخششان با همان روال قبلی ادامه داشت. «همرفیق»، برنامه گفتگو محور شهاب حسینی، و «شب‌های مافیا» هم در ایام نوروز، طبق روال سابق، پخش شدند تا بازار تولیدات خانگی به داغ‌ترین نقطه تاریخ خود برسد.


ستاره‌های مجری

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

۳ ستاره محبوب هم در تعطیلات اخیر تجربه مجریگری را از سر گذراندند. محمدرضا گلزار، سوپراستار محبوب سینمای ایران که قبلا مسابقه «برنده باش» را در تلویزیون اجرا کرده بود، با «هفت خان» به شبکه خانگی آمده که ساختاری مشابه با مسابقه قبلی دارد. فرزاد فرزین، خواننده و بازیگر، هم با برنامه اینترنتی «منو بشناس» وارد عرصه اجرا شد که قسمت اولش با حواشی خاصی همراه بود. ضمن اینکه رضا صادقی هم در تلویزیون به عنوان مجری ظاهر شد و اجرای نسبتا گرمی در «نوروزترین نوروز» داشت.
 

خندوانه آرام

 

مرور فعالیت رسانه های نمایشی در ایام نوروز | تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

 

فصل جدید برنامه محبوب «خندوانه» چند روز قبل از سال نو آغاز شد تا رامبد جوان و تیمش برای جذب مخاطب خیز بردارند. جوان در فصل جدید «خندوانه» تلاش زیادی برای بروز خلاقیت می‌کند و سعی دارد، با طراحی آیتم‌های جدید نمایشی، به لحن تازه‌ای در برنامه سازی دست پیدا کند. با این حال، «خندوانه» جدید در نوروز ۱۴۰۰ نتوانست به نقطه اوج و تأثیرگذاری مورد انتظار برسد. می‌توان پیش بینی کرد که این برنامه در ادامه با یک ترفند جذاب از جنس «خنداننده شو»، دوباره اوج بگیرد و به ریل موفقیت بازگردد؛ هرچند در مورد کیفیت همین قسمت‌های پخش شده و امکان تغییر وضعیت فعلی هم تردید‌هایی وجود دارد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
هفت خان عاليههههه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->