نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

اشتراک «فیلیمو» از مشهورترین VOD آمریکایی گران‌تر است؟

  • کد خبر: ۶۲۸۵۴
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
اشتراک «فیلیمو» از مشهورترین VOD آمریکایی گران‌تر است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت اشتراک فیلیمو ۳ برابر گران‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است. افزایش هزینه بیش از ۳۰۰ درصدی فیلیمو در کمتر از یک ماه، اظهار نظر‌های گوناگونی را در فضای مجازی به همراه داشت و باعث اعتراض و نارضایتی خیلی از کاربران آن شد. به گونه‌ای که مشاور رئیس جمهور نیز در توییتی نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان داد
به گزارش شهرآرانیوز، در اسفندماه فیلیمو و نماوا هزینه‌ی اشتراک خود را به دلیل تولیدات اختصاصی دوبرابر کردند و اشتراک ماهانه آن‌ها از ۲۵ هزارتومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافت. اما قیمت اشتراک فیلیمو در ابتدای فروردین ماه با افزایش مجدد همراه شد و به ۹۹ هزار تومان برای یک ماه رسید که با تخفیف ۳۰ درصدی کاربران می‌توانستند آن را با قیمت ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کنند.

این افزایش قیمت‌ها فیلیمو را به گران‌ترین سرویس VOD تبدیل و موجی از اعتراض را در میان کاربران این VOD ایجاد کرد به گونه‌ای که روابط عمومی فیلیمو، مجبور به صدور بیانیه‌ای در این زمینه شد. در این بیانیه افزایش تولیدات اختصاصی در سال جاری دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها اعلام شد.
اما آیا این افزایش قیمت‌ها منطقی به نظر می‌رسد؟

فیلیمو چند کاربر فعال دارد؟
اجازه دهید در ابتدا نگاهی به کاربران فعال بیندازیم و ببینیم این سرویس VOD در سالیان اخیر چه مقدار کاربر فعال داشته است.

محمدجواد شکوری مقدم در مصاحبه‌ای با دیجیاتو در خردادماه ۱۳۹۷ تعداد مشترکین فیلیمو که در سال قبل به صورت ماهانه حق اشتراک پرداخت می‌کردند را ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرد. با توجه به گزارش فیلیمو در خصوص رشد ۵۸۱ درصدی کاربران در سال ۱۳۹۶، به حدود ۵۹ هزار کاربر برای سال ۹۵ می‌رسیم. همچنین با توجه به گزارش یکساله فیلیمو (از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸) «تعداد مشترک‌هایمان در مقایسه با سال ۹۶، رشدی نزدیک به ۱۲۰ درصد داشته»، می‌توان تعداد مشترکین فیلیمو در سال ۹۷ را حدود ۸۸۰ هزار نفر در نظر گرفت.

براساس آخرین گزارشی که فیلمو در اواخر سال ۹۹ منتشر کرد (این گزارش بازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ را در نظر می‌گیرد)، تعداد کاربران فعال خود را ۱.۱ میلیون عنوان کرده است؛ بنابراین در حال حاضر این VOD بیش از یک میلیون کاربر فعال در اختیار دارد.

اشتراک «فیلیمو» از مشهورترین VOD آمریکایی گران‌تر است؟

درآمد فیلیمو در سال ۹۹
همان طور که در بالا عنوان کردیم، فیلیمو در آخرین گزارش خود عنوان کرده است که ۱.۱ میلیون کاربر فعال دارد که اشتراک این مجموعه را خریداری کرده اند. با در نظر گرفتن هزینه اشتراک ماهانه ۲۰ هزار تومان در سال ۹۹، فیلیمو در سال ۹۹ ماهانه ۲۲ میلیارد تومان از حق اشتراک درآمد داشته است؛ بنابراین می‌توان برآورد کرد که فیلیمو در سال ۹۹ درآمدی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان داشته باشد. (جالب است که بدانید بودجه صدا و سیما در این سال ۱۷۴۵ میلیارد تومان بوده است.)

آیا قیمت حق اشتراک فیلیمو منطقی است؟
محاسبه بهای تمام شده و هم چنین مقایسه قیمت رقبا از جمله مهم‌ترین روش‌ها برای قیمت گذاری محصولات و خدمات است؛ بنابراین در این بخش ما سعی می‌کنیم که قیمت اشتراک فیلیمو را با سایر نمونه‌های داخلی و خارجی آن مقایسه کنیم.

نماوا

مهم‌ترین رقیب فیلیمو در حوزه VOD،  نماوا است. براساس نظرسنجی که توسط تیم راستا انجام شد، این دو پلتفرم حدود ۹۰% از سهم بازار را در اختیار دارند. (برای دانلود گزارش بررسی صنعت VOD در ایران کلیک کنید.) همان طور که در ابتدا عنوان شد نماوا نیز به همراه فیلیمو هزینه حق اشتراک خود را در اسفندماه افزایش داد و هزینه اشتراک ماهانه خود را از ۲۵ هزار تومان به ۵۹ هزارتومان رساند. (البته در حال حاضر تولیدات اختصاصی نماوا کمتر از فیلیمو است.)

نوع اشتراک نماوا ماهانه سه ماهه شش ماهه
هزینه اشتراک (هزار تومان) 56 149 259


 
نت فلیکس (Netflix)
به جرئت می‌توان گفت اصلی‌ترین بازیگر VOD در جهان نت فلیکس است که با ۲۰۳ میلیون کاربر در سراسر جهان این رتبه را از آن خود کرده است. هزینه حق اشتراک در نت فیلیکس در قالب سه پلن مختلف محاسبه می‌شود که تفاوت این پلن‌ها در کیفیت محصولات و تعداد دستگاه‌های متصل است. قیمت اشتراک یک ماه استاندارد در نت فیلیکس ۱۲.۹۹ یورو است که معادل ۳۷۷ هزار تومان در ماه است. (با یورو ۲۹ هزارتومان)

در جدول زیر قیمت سه پلن نت فیلیکس بر حسب تومان را مشاهده می‌کنید:


نوع اشتراک نت فلیکس Basic Standard Premium
هزینه اشتراک (هزار تومان) 232 377 522
تفاوت نوع اشتراک 480p, 1 device 1080, 2 device 4k, 4 device



اچ بی اُ مکس (HBO Max)
HBO max نیز یکی از بزرگترین پخش کننده‌های شبکه‌های تلویزیونی کابلی و نیز قدیمی‌ترین آن‌ها می‌باشد که در ایران با پخش سریال Game of Thrones آن را می‌شناسیم. قیمت هزینه اشتراک ماهانه در این سرویس ۱۴.۹۹ یورو معادل ۳۷۴ هزار تومان در ماه است.

جدول مقایسه هزینه اشتراک VOD‌های داخلی و خارجی 
 
 
VOD Netflix HBO Max نماوا فیلیمو
هزینه اشتراک (ماهیانه) 377 374 52.69 64.350
 

مقایسه‌ی هزینه‌ی اشتراک با حداقل درآمد در ایران و آمریکا

هرچند با توجه به ساختار هزینه و درآمد، قوانین و مقررات و … نمی‌توان به طور دقیق فیلیمو را با نمونه‌های خارجی آن بررسی کرد، ولی برای بهتر کردن این مقایسه، از نسبت هزینه اشتراک ماهانه این سرویس‌ها به حداقل دستمزد استفاده می‌کنیم. همان طور که مشاهده کردید هزینه اشتراک ماهانه در نت فیلیکس ۱۲.۹۹ یورو معادل ۳۷۴ هزار تومان است.

اگر بخواهیم حداقل دستمزد روزانه افراد را با هزینه‌های اشتراک ماهیانه نت فلیکس مقایسه کنیم، در آمریکا حداقل دستمزد به گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا هر ساعت ۷.۲۵ دلار می‌باشد که با حساب کار روزانه ۸ ساعت این مبلغ به ۱۷۴۰ دلار در ماه می‌رسد. درواقع حداقل حقوق و دستمزد در آمریکا ۱۱۴ برابر هزینه حق اشتراک ماهانه نت فیلیکس است.

در ایران نیز با توجه به بخش نامه وزارت کار و رفاه اجتماعی حداقل دستمزد ساعتی حدود ۱۱ هزارتومان‌ می‌باشد که با حساب روزانه ۸ ساعت این مبلغ به ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان در ماه‌ می‌رسد. با در نظر گرفتن تخفیف‌های فعلی فیلیمو، حداقل حقوق و دستمزد در ایران ۴۱ برابر هزینه حق اشتراک در فیلیمو است. (با در نظر گرفتن قیمت اشتراک ماهانه ۹۹ هزار تومان این عدد به ۲۷ خواهد رسید.)

در واقع با توجه به استاندارسازی هزینه قیمت اشتراک فیلیمو و نت فیلیکس براساس حداقل حقوق و دستمزد در هر کشور می‌توان این طور عنوان کرد که قیمت‌های فعلی فیلیمو سه برابر گران‌تر از نمونه خارجی آن است. درست است که اگر بیشتر کالا‌های داخلی را به این روش با نمونه خارجی آن مقایسه کنیم به نتایج مشابهی برای آن کالا‌ها نیز دست خواهیم یافت. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که فیلیمو تنها برای بخشی از محصولات خود هزینه می‌کند و بسیاری از فیلم و سریال‌های خارجی در این vod بدون پرداخت کردن هزینه به مالکان اثر پخش می‌شود درحالیکه که این امکان برای نت فلیکس وجود ندارد.
 

تعداد کاربران هزینه اشتراک ماهانه حداقل درآمد ماهانه در ایران

نسبت هزینه اشتراک

به حداقل درآمد 

1.1 میلیون 64.350 هزار تومان 2.640 میلیون 2.43 درصد
 

تعداد کاربران  هزینه اشتراک ماهانه حداقل درآمد ماهانه در آمریکا نسبت هزینه اشتراک به درآمد
هزینه اشتراک (هزار تومان) 15.15 دلار 1740 دلار 0.87 درصد
 
 
منبع: راستا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->