پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

زمزمه احیای برجام چرا سبب نزولی شدن بازار سرمایه شد؟

  • کد خبر: ۶۲۸۸۸
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
زمزمه احیای برجام چرا سبب نزولی شدن بازار سرمایه شد؟
دیروز شاخص کل بازار سرمایه با افت ۱۱ هزارو ۶۴۸ واحدی به رقم یک‌میلیون‌و ۲۸۲ هزارو ۸۷۴ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱۵۳۳ واحد سقوط کرد و در سطح ۴۴۱ هزارو ۱۱۴ واحدی ایستاد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ دیروز شاخص کل بازار سرمایه با افت ۱۱ هزارو ۶۴۸ واحدی به رقم یک‌میلیون‌و ۲۸۲ هزارو ۸۷۴ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱۵۳۳ واحد سقوط کرد و در سطح ۴۴۱ هزارو ۱۱۴ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۱۹ واحد افت کرد و به رقم ۱۸ هزارو ۳ واحد رسید.

به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل افت شدید شاخص بورس، کاهش قیمت دلار تحت‌تأثیر اخبار مثبت درباره احتمال بازگشت ایران و ایالات‌متحده به برجام است. این مسئله را باید درنظر گرفت که اخبار منتشرشده درباره احتمال توافق ایران و آمریکا بر سر احیای برجام از منظر کاهش نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی، در کوتاه‌مدت به بورس، شوک منفی وارد می‌کند و باید منتظر قرمزپوش شدن بازار در روز‌های آینده باشیم. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در توئیتی درباره وضعیت این روز‌های بورس نوشت: «بازار سرمایه به‌طور اخص در تله انتظارات برجام افتاده است. دادن وعده توافق در کوتاه‌مدت، اعلام ارقام پایین برای دلار، خوش‌بینی مفرط در تنظیم بودجه و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی برای ماه‌های آینده، مهم‌ترین مشکلات امروز کشور است.»

باتوجه‌به نوسان‌های اخیر بازار سرمایه این سوال برای بسیاری از سهام‌داران پیش می‌آید که برای حفظ ارزش دارایی‌هایمان چه راهبردی را باید در بورس در پیش بگیریم؟ ابتدا باید درنظر داشت که بازدهی بورس در سال۱۴۰۰ بسیار کمتر از بازدهی این بازار در سال۹۹ خواهد بود و خروج سرمایه‌های حقیقی از این بازار و افت قیمت سهام از پیامد‌های این امر است. در سال ۹۸ و پنج‌ماهه اول سال ۹۹، راهبرد خرید و نگهداری سهام در بورس توسط سهام‌داران جواب می‌داد، اما اکنون این راهبرد دیگر جوابگو نیست.
 
بر این اساس، در سال ۱۴۰۰ برای به‌دست آوردن بازدهی بیشتر از حد انتظار بازار، باید به راهبرد نوسان‌گیری در بازار متوسل شد، زیرا به‌طور سنتی ثابت شده است که حرکت نرخ ارز، تعیین‌کننده حرکت بازار سرمایه است. اکنون در شرایطی هستیم که دلار در یک محدوده ثابت است، بنابراین برای دستیابی به بازدهی بیشتر از بازدهی کل بازار، باید به یک راهبرد فعال متوسل شویم. در شرایط فعلی، وضعیت نقدینگی در بورس چندان جالب نیست و افراد زیادی از بازار خارج می‌شوند. البته در برخی نماد‌ها که سود سرشاری دارند یا نماد‌هایی که می‌توانند از رشد بازار جهانی بهره‌مند شوند، همچنان می‌توان از راهبرد خرید و نگهداری استفاده کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->