نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

«کرونا» کارنامه ورزش ایران را درخشان می‌کند؟| از توکیو تا توکیو بعد از ۵۶ ‌سال!

  • کد خبر: ۶۲۸۹۷
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
«کرونا» کارنامه ورزش ایران را درخشان می‌کند؟| از توکیو تا توکیو بعد از ۵۶ ‌سال!
نگاهی به سهمیه‌های ایران در المپیک توکیو که به خاطر شیوع بیماری کرونا، بارها زمان و حتی شکل برگزاری آن تغییر کرده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ کاروان ورزشی ایران در المپیک‌۱۹۶۴ توکیو موفق به کسب ۶۳ سهمیه المپیک شد و باید دید با میزبانی دوباره توکیو رکورد سهمیه‌های ایران شکسته می‌شود یا خیر. توکیو به‌عنوان نخستین شهر آسیایی در سال‌۱۹۶۴ میزبان بازی‌های المپیک بود که ۹۳ کشور در آن شرکت کردند. در آن دوره از بازی‌ها ۵‌هزار‌و‌۱۵۱ ورزشکار حضور داشتند که ۴‌هزار و‌۴۷۳ ورزشکار مرد و ۶۷۸ ورزشکار زن بودند.

رقابت ۶۳ ورزشکار و کسب ۲ مدال برنز برای ایران

کاروان ورزشی ایران نیز در این دوره از بازی‌ها شرکت داشت که با ۶۳ ورزشکار (۵۹ مرد و ۴‌زن) در ۱۰ رشته ورزشی به رقابت پرداخت. شنا و شیرجه، دوومیدانی، بوکس، فوتبال، وزنه‌برداری، کشتی، ژیمناستیک، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و شمشیربازی، رشته‌هایی بودند که کاروان ورزشی کشورمان در آن شرکت داشت. حاصل کار ایران در این دوره از بازی‌ها ۲ مدال بود که در کشتی به دست آمد. علی‌اکبر حیدری و محمدعلی صنعتکاران، ۲ کشتی‌گیر کشورمان بودند که کاروان ایران را صاحب مدال کردند.

میزبانی توکیو بعد از ۵۶ ‌سال برای دومین‌بار

توکیو بار دیگر بعد از ۵۶‌سال در سال‌۲۰۲۰ موفق شد میزبانی بازی‌های المپیک را بر‌عهده بگیرد تا تنها‌شهری باشد که ۲ دوره المپیک تابستانی را برگزار می‌کند. البته این شهر برای این دوره از بازی‌ها مشکلات زیادی را پیش‌رو داشت؛ به طوری‌که شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بازی‌های المپیک به‌مدت یک‌سال به تعویق بیفتد. افزایش هزینه‌های برگزاری به بیش از ۱۵‌میلیارد دلار، نارضایتی مردم از برگزاری بازی‌ها، اعلام شرایط اضطراری در شهر میزبان و استان‌های همجوار و‌... از مشکلاتی است که سامورایی‌ها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

کسب ۵۲ سهمیه المپیک برای ایران در سال‌۹۹

به‌دلیل همه‌گیری کووید‌۱۹ در جهان، تعدادی از رویداد‌های کسب سهمیه المپیک به حالت تعلیق درآمد؛ به‌طوری‌که ورزشکاران کشورمان نتوانستند در برخی رویداد‌ها شرکت کنند، اما تا زمان برگزاری مسابقات کاروان ایران توانست در ۱۲ رشته ورزشی ۵۲ سهمیه کسب کند. نیما عالمیان، ملی‌پوش تنیس‌روی‌میز کشورمان، موفق شد در تاریخ ۳۰‌اسفند آخرین سهمیه ایران را در سال‌۱۳۹۹ کسب کند تا ایران با ۵۲ سهمیه به استقبال سال‌۱۴۰۰ برود. با توجه به اینکه برخی از رویداد‌های کسب سهمیه هنوز باقی مانده است، این امیدواری وجود دارد تا تعداد المپیکی‌های ایران افزایش یابد. قایقرانی (روئینگ و کانوئینگ)، ژیمناستیک، صخره‌نوردی، کشتی، وزنه‌برداری، تیراندازی‌با‌کمان، کاراته و‌... همه از رشته‌هایی هستند که امید به کسب سهمیه در آن‌ها وجود دارد.

رکورد کسب سهمیه در ایران شکسته می‌شود؟

از اواخر فروردین تا خرداد رقابت‌های مختلف کسب سهمیه برگزار خواهد شد. مقامات ورزشی کشور این پیش‌بینی را کرده‌اند تا ایران برای بازی‌های توکیو ۶۰ تا ۶۵ سهمیه المپیک کسب کند؛ اما باید دید با توجه به شیوع ویروس کرونا مسابقات کسب سهمیه طبق برنامه برگزار خواهد شد و ایران به سهمیه‌های مد‌نظر دست پیدا خواهد کرد یا خیر. بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان ایران در تاریخ بازی‌های المپیک بعد از انقلاب، مربوط به المپیک‌۲۰۱۶ ریو است. کاروان ورزشی ایران در بازی‌های ریو، ۶۳ سهمیه کسب کرد که حاصل کار ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز بود. کاروان کشورمان در بازی‌های‌۲۰۱۲ لندن ۵۳ ورزشکار داشت که با کسب ۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز رکوردی تاریخی را به‌جای گذاشت.
 
البته ایران در بازی‌های ۱۹۶۴ توکیو هم ۶۳ سهمیه داشت و حالا با برگزاری رقابت‌های کسب سهمیه باید منتظر بود و دید ایران می‌تواند رکورد کسب سهمیه ریو و توکیو را بشکند یا خیر؛ اتفاقی که درصورت محقق‌شدن می‌تواند یک کارنامه قابل‌قبول را برای ورزش ایران بعد از چند دوره به ثبت برساند. البته باتوجه به شیوع ویروس کرونا به نظر می‌رسد کشور‌های حاضر در این رقابت‌ها با حداکثر توان خود حاضر نخواهند شد. ورزشکاران هم به‌طور‌قطع تمرینات ایده‌آل خود را انجام نداده‌اند و همه این شرایط دست به دست هم می‌دهد تا یک موقعیت مناسب برای ورزش ایران رقم بخورد تا یک عملکرد درخشان برای ورزشکاران کشورمان رقم بخورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->