گل محمدی در آستانه شکایت از پرسپولیس تغییرات در پرسپولیس کلید خورد فرجی در آستانه جدایی از پرسپولیس شاید رفتن گل‌محمدی به تراکتور منتفی شود احتمال تکرار بازی جنجالی در لیگ یک بازگشت ماشاریپوف به تمرینات استقلال قرارداد طارمی و اینتر نهایی شد شکایت پلیس فراجا از دروازه‌بان استقلال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آث میلان و اینترمیلان| جنگ خونین بر سر قهرمانی ویدیو گل سردار آزمون به بولونیا برای رم جانشین دانیال اسماعیلی فر استارت زد وعده زنوزی به یحیی گل محمدی: چند ستاره می‌گیریم نعمتی و عبدی در شوک حضور گل‌محمدی قهرمانی پرسپولیس در دستان یحیی پخش زنده بازی آث‌میلان و اینتر در سری‌آ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و کویت در جام ملت‌های آسیا| قاطع‌تر از همیشه اعتراض پرسپولیس به محرومیت اسماعیلی‌فر برابر سپاهان | دانیال باید برابر آلومینیوم غایب باشد حذف غیرمنتظره ژاپن از جام ملت‌های آسیا | غیبت سامورایی‌ها در جام جهانی پخش زنده بازی ایران و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیا + تماشای آنلاین واکنش پتروشیمی خلیج‌فارس به خرید استقلال + عکس
سرخط خبرها

ترین‌های ورزش در سالی که گذشت| درخشش ایرانی‌ها از پرتغال تا چین

  • کد خبر: ۶۲۹۴۵
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
ترین‌های ورزش در سالی که گذشت| درخشش ایرانی‌ها از پرتغال تا چین
۱۰ ورزشکار برتر سال ۹۹ بیشتر به لژیونرهای ورزش کشورمان اختصاص پیدا کرد، آنهایی که در سال گذشته توانستند در رشته های مختلف در لیگ های گوناگون بدرخشند.
سعیده فتحی|شهرآرانیوز، در سالی که گذشت به دلیل وجود ویروس کرونا بسیاری از رقابت‌های بین المللی لغو شد و لیگ‌های رشته‌های مختلف هم با چالش‌هایی روبرو شد، اما در این میان ورزشکاران ایرانی بیکار نبودند و عده‌ای در آنطرف مرز‌ها از نام ایران دفاع می‌کردند، بازیکنان لژیونری که در رشته‌های مختلف به لیگ‌های معتبر رفتند و درخشیدند. از همین روز از میان ۱۰ ورزشکار برتر سال لژیونر‌ها سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند البته بودند بازیکنانی که در همین لیگ ایران هم درخشیدند.

مهدی طارمی؛ از نبرد با پرتغال تا خوشبختی در لیسبون!
اگر بوشهری‌ها تا دهه ۹۰ به رئیس علی دلواری، احمدخان تنگستانی و همه مردانی که روزگارانی مقابل استعمار پیر (انگلستان) ایستادگی کردند تا خاک وطن زیر چکمه بیگانه نرود، حالا در کنار افتخار به آن مردان بزرگ قهرمانانی دارند که آوازه‌شان از این مرز و بوم و حتی قاره پهناور هم عبور کرده است. صحبت از مهدی طارمی است. فوروارد بوشهری پیشین پرسپولیس و الغرافه قطر و گلزن فعلی پورتو پرتغال است. طارمی که در پرونده رفتن به ریزه اسپور ترکیه و بازگشتش، اتفاقات ناخوشایندی برای پرسپولیس روی داد، سرانجام از این تیم جدا شد تا با وسلی اشنایدر در قطر هم‌بازی شود. شاید زمانی که او در ورزشگاه موردوویای سارانسک روسیه مقابل پرتغال آن توپ کذایی را به جای دروازه به بیرون زد، خیلی‌ها فوتبالش را تمام شده دانستند، اما دست سرنوشت مهدی طارمی را به مهاجم اصلی پورتو، این غول فوتبال پرتغال (تن‌ها تیم پرتغالی که فاتح لیگ قهرمانان اروپا و سوپرکاپ قاره سبز شده) تبدیل کرد. حالا طارمی به بزگترین کابوس دو‌تیم لیسبون، بنفیکا و اسپورتینگ بدل شده و یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران ایران در دنیا محسوب می‌شود.

وریا غفوری؛ کاپیتان کشتی را از طوفان نجات بده!
خیلی‌ها او را سیاست‌مدار می‌دانند و به واسطه پست‌های سیاسی‌اش او را می‌شناسند، اما کاپیتان دو سال اخیر استقلال نه تنها سیاست. مدار نیست بلکه فوق‌العاده هم بی‌آلایش است. وریا در تیم منصوریان همانقدر تعیین کننده بود که در تیم‌های شفر و استراماچونی بازیکنی کلیدی محسوب می‌شد و در تیم‌های مجیدی و فکری، مهم‌ترین بازیکن بود. هرچند پیش از وریا مرحوم ناصر حجازی، مربی- بازیکن توامان بود، اما غفوری در بحرانی‌ترین اوضاع ممکن این مسئولیت بزرگ را پذیرفت. هرچند روزگار سر سازش با غفوری را نداشت و کارلوس کی‌روش هم از خیر او گذشت تا تیم ملی بدون بازیکن کرد پرطرفدار خود به جام جهانی برود، اما محبوبیت غفوری فرامرزی است! این موضوع وقتی روشن شد که او همراه استقلال برای رویارویی با الشرطه عراق به این کشور رفت و خیل کرد‌های عراقی و حتی تلویزیون‌های کزدزبان عراقی که سراغش آمدند این مدعا را ثابت می‌کرد.
استقلال، اما پس از حضور محمود فکری روز‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت تا سرانجام فکری با هم‌فکری استقلالی‌ها استعفا دهد و هدایت استقلال دوباره به فرهاد مجیدی سپرده شود. هرچند برخی هواداران تندرو آبی از کنارگذشتن وریا صحبت می‌کنند، اما تجربه ثابت کرده نه مجیدی کسی است که چشمش را بر تجربه و نقش بزرگ وریا در استقلال ببندد و او را کنار بگذارد، نه وریا کسی است که در بزنگاه‌های سخت پشت استقلال را خالی کند. اتفاقا حالا کشتی طوفان‌زده، بیش از هر زمان دیگری به کاپیتان خود نیاز دارد.

مهدی قایدی؛ بلند شو باشو، گراز به مزرعه زده!
روزنامه‌نگاران خوش ذوق پسر خوش‌تکنیک جنوبی را «باشو، غریبه کوچک» خطاب می‌کردند. او هم جثه‌ای کوچک و ریز دارد هم درست مانند باشو خوابید و بیدار شد و خود را در سرزمینی رویایی دید! همه چیز یک شبه سراغ (نیمار آسیا) آمد! شهرت، محبوبیت، ثروت و ... شاید برای همین بود که استقلالی‌های موخاکستری، آن‌ها که پیش‌تر خاطره مجاهد خذیراوی را در ذهن داشتند، می‌ترسیدند مبادا قایدی هم به همان سرنوشت شوم دچار شود! این دلنگرانی پس از تصادف مرگبار او در بوشهر به اوج خود رسید، اما پیشانی‌نوشت باشو چیز دیگری بود. سرنوشت فرصت دیگری به او داد و باشو هم قدرش را دانست. حالا اگر نگوییم او محبوب‌ترین بازیکن استقلال است، به یقین یکی از محبوب‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌آید. به ویژه وقتی که گل تساوی‌بخش استقلال را در واپسین ثانیه‌های دربی رفت به پرسپولیس زد. درست شبیه گلی که او در شهرآورد حذفی به سرخ‌پوشان زد و پایه‌گذار صعود استقلال مجیدی به فینال شد.
حالا پس از ماه‌ها، دوباره فرهاد مجیدی به استقلال برگشته است. این بار هم استقلال مانند فصل پیش اوضاع به سامانی ندارد. درست مثل سکانس پایانی فیلم باشو که گرازی وارد شالیزار شده و همه می‌کوشند بیرونش کنند، حالا مجیدی، قایدی و همه استقلالی‌ها می‌کوشند سایه‌های تیره را از استقلال دور کنند.

سردار آزمون؛ آقای گلی در روسیه
سردار آزمون فصل گذشته در کنار دزوبا، هم تیمی خود، با ۱۷ گل به مقام آقای گلی لیگ روسیه رسید و توانست یک فصل درخشان در زنیت را به ثبت رساند. درخشش او باعث شد تا بسیاری از تیم‌های اروپایی که در لیگ‌های مطرح بازی می‌کنند برای خرید ستاره ایرانی دست به کار شوند، ولی آزمون تصمیم گرفت تا در زنیت به فعالیت خود ادامه دهد. فصل برای آزمون دوباره با درخشش آغاز شد و ستاره ایرانی توانست به گلزن اصلی تیمش در کنار دزوبا بدل شود. در این فصل آزمون ۱۹ بار در لیگ روسیه برای زنیت به میدان رفت و توانست ۱۳ گل و ۵ پاس گل را به ثبت رساند. او از ابتدای دی ماه تا انتهای بهمن سال ۹۹ به علت مصدومیت از میادین دور ماند و همین عامل باعث شد تا در ۴ بازی تیمش در لیگ حضور پیدا نکند. آزمون البته بازگشتی باشکوه داشت و توانست در هفته هفدهم لیگ برتر روسیه مقابل اورال هت‌تریک کند و ۲ پاس گل در پیروزی زنیت به ثبت رساند. آزمون پس از این هت‌تریک باز هم برای زنیت درخشید و توانست در ۶ بازی بعدی لیگ ۴ گل در ۴ دیدار به ثبت رساند.
آزمون اکنون در کنار دزوبا با ۱۳ گل در صدر آقای گلی لیگ روسیه قرار دارد و در این فصل نیز سودای رسیدن به قهرمانی در روسیه و کسب آقای گلی را در سر دارد. او از سوی سویا پیشنهادی جدی دریافت کرده و باید دید آیا تابستان، روسیه را به مقصد اسپانیا یا کشوری دیگر ترک می‌کند یا خیر.

ترین‌های ورزش در سالی که گذشت| درخشش ایرانی‌ها از پرتغال تا چین
 
فرزانه فصیحی؛ پله صعودی به نام صربستان
فرزانه فصیحی رکورددار دو ۶۰ متر زنان ایران است که به «دختر باد» مشهور است در سال ۲۰۲۰ با کسب رکورد ۲۹/۷ ثانیه در مسابقه دوی ۶۰ متر در بلگراد صربستان، با ثبت رکورد جدیدی در ایران و بهبود رکورد قبلی خود، و همچنین ثبت رکورد مورد نیاز ورودی برای مسابقات جهانی، به مسابقات جهانی دو و میدانی داخل سالن راه یافت. او که در صربستان لژیونر است توانست در آخرین مسابقه داخل سالن این کشور نایب قهرمان شود. فرزانه با سه ماه تمرین خوب در شرایط پایدار و با تمرکز کامل در صربستان توانست دو بار رکورد ملی بشکند، ورودی قهرمانی آسیا را بدست آورد و مهم‌تر از آن ورودی مسابقات قهرمانی جهان را برای اولین بار از آن خود کند.
فصیحی سال گذشته یک ماه پس از رکوردشکنی در مسابقات داخل سالن بلگراد در مسابقات کاپ استانبول هم با ثبت زمان ۷ ثانیه و ۲۵ صدم ثانیه رکورد دیگری از خود به جا گذاشت و مسئولان ورزش ایران را مجاب کرد تا به دلیل رکوردشکنی فرزانه فصیحی دوومیدانی را به عنوان سومین رشته اعزامی به بازی‌های ساحلی آسیا در بخش بانوان معرفی کنند.

نجمه خدمتی؛ از قهرمانی آنلاین تا کمک به مردم بی بضاعت
نجمه خدمتی ستاره دوست داشتنی ورزش از خانواده مظلوم و کم تریبون تیراندازی می‌آید. دختری که در ابتدای جوانی به تیم ملی رسید و تا به امروز سراسر افتخار بوده است. اوج این افتخار رسیدن به طلا بازی‌های آسیایی اینچئون و فینالیست شدن بازی‌های المپیک ریو بود. پایان افتخار؟ نه. تازه اول راه است و به طلای المپیک می‌اندیشد. او گویا اولین‌ها را دوست دارد، اولین طلاآور ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون لقب گرفت و بعد هم شد اولین ورزشکار ایرانی که سهمیه المپیک توکیو را کسب کرده است و حالا هم می‌خواهد اولین بانوی طلایی المپیک لقب بگیرد.نجمه خدمتی در سالی که گذشت توانست در فینال مسابقات آزاد تفنگ بادی کشور بر سکوی نخست بایستد. او در مسابقات تیراندازی آنلاین بین‌المللی آسیا در جایگاه نخست رشته تفنگ بادی نیز قرار گرفت. اما نجمه در این سال بیش از اینکه در میدان رقابت بدرخشد در کمک به همنوعانش درخشید. او بار‌ها همراه با موسسه خیریه علی بن ابیطالب به شهر‌های مرزی رفت و در دوران کرونا به مردم بی بضاعت این منطقه کمک کرد.
 
حامدی حدادی؛ کوکای تمام نشدنی
بدون شک او یکی از موفق‌ترین ورزشکاران حرفه‌ای تاریخ ایران است. کسی که شناسنامه بسکتبال ایران است. تنها بازیکن تاریخ این مرز و بوم که در معتبرترین لیگ ورزش خود بازی کرده است. اعجوبه بسکتبال قاره کهن همین حالا در ۳۵ سالگی هم مهره کلیدی تیم سیچوان محسوب می‌شود. همان تیمی که ۵ سال پیش با هنرنمایی خود او قهرمان لیگ CBA شد.
سراسر زندگی این بازیکن فراموش نشدنی، مملو از افتخاراتی است که او برای ورزش ایران کسب کرده است. شاید تاریخ هرگز افتخارآفرینی‌های او را در NBA و در ترکیب ممفیس گریزلیز و فنیکس سانز فراموش نکند. یکی از به یادماندنی‌ترین اتفاقات ورزش ایران بی‌گمان پیک او به لبران جیمز، پادشاه NBA است. وقتی جیمز با پیراهن کلیولند کاوالیرز برابر ممفیس قرار گرفت در برخورد با حدادی نقش زمین شد. اتفاقی که لبران با تمام جلال و جبروتش شاید هرگز آن را فراموش نکند. شاید سال‌ها بعد برخی مادران جنوبی برای خواباندن کودکانشان در هرم گرمای خوزستان، اوسنه (افسانه) حدادی را برایش لالایی کنند.حدادی بازیکنی است که تمام شدنی نیست و در سال‌های اخیر مقوله جانشین او در تیم ملی ایران همواره دغدغه بسکتبال ایران محسوب می‌شده است.

سعید برخورداری؛ درخشش در لالیگا
در سالی که گذشت نه تنها شاهد حضور یک ایرانی در لیگ هندبال اسپانیا بودیم بلکه او یکی از بهترین‌های لالیگا هم به حساب آمد. سعید برخورداری، دروازه بانی که در جام جهانی قطر بار‌ها در سنگر تیم ملی ایران درخشید، این بار در اسپانیا به یک ستاره تبدیل شد و در ترکیب تیم گوادالاخارای درخشید. دروازه‌بان ایرانی تیم گوادالاخارا اسپانیا در جمع ۱۰ دروازه بان برتر لیگ هندبال اسپانیا لالیگا قرار گرفت و پس از آن راهی لیگ قطر شد تا در بین بهترین جهان خودش را باز هم ثابت کند. او این روز‌ها با العربی قطر می‌درخشد.

حسین طیبی؛ نامزد بهترین بازیکن سال فوتسال جهان
لژیونر مشهدی حالا با انتقال به قلب فوتسال پرتغال، رؤیا‌های بزرگی را در سر می‌پروراند. حسین طیبی از بازی در علم‌و‌ادب مشهد تا کسب عنوان پنجمین بازیکن برتر سال فوتسال جهان در سال‌۲۰۱۸ و حضور در لیگ پرتغال روز‌های پُر فراز‌و‌نشیب زیادی را سپری کرده است. او حالا در بالاترین سطح فوتسال باشگاهی دنیا توپ می‌زند؛ بازیکنی که سرمربی تیم بنفیکا او را «رونالدوی ایرانی» می‌داند و در فوتسال پرتغال به‌دنبال انواع‌و‌اقسام افتخاراتی است که می‌تواند او را در قله فوتسال ایران قرار بدهد. او در میان ۱۰ نامزد بهترین بازیکن مرد سال ۲۰۲۰ فوتسال جهان حضور پیدا کرد. طیبی حالا با بنفیکا به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرده و به آینده بیشتر از قبل امیدوار است.
 
میلاد عبادی پور؛ از زمین‌های خاکی ارومیه تا لیگ قهرمانان اروپا
میلاد عبادی‌پور که در شش سال گذشته بازیکن مطرح تیم ملی کشورمان بوده، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ بعد از حضور تیم ایران در لیگ جهانی به تیم ملی دعوت شد و تا کنون به عنوان یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان ایران در مسابقات مهم حضور داشته است. او در سال ۲۰۱۷ با عقد قراردادی یک‌ساله از تیم بانک سرمایه به تیم اسکرا بلچاتوف پیوست و بدین ترتیب اولین بازیکن ایرانی نام گرفت که در لیگ لهستان بازی می‌کند. در سالی که گذشت ستاره ایرانی تیم اسکرا بلچاتوف لهستان، با ۶۷.۸ درصد اسپک موفق در لیگ قهرمانان اروپا، در رده نخست بهترین اسپکر‌های این رقابت‌ها قرار گرفت. میلاد آنقدر در لهستان خوش درخشیده که مسئولان باشگاه اسکرا به او تابعیت این کشور را هدیه داده اند. میلاد از زمین‌های خاکی ارومیه تا لیگ قهرمانان اروپا درخشیده است.
 
ترین‌های ورزش در سالی که گذشت| درخشش ایرانی‌ها از پرتغال تا چین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->