واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰؛ عیدی خودروسازان به مردم

  • کد خبر: ۶۲۹۹۵
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
  • ۸
افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰؛ عیدی خودروسازان به مردم
کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت مصوب خودرو‌ها در سال ۱۴۰۰ سبب قفل شدن داد و ستد‌ها در بازار خودرو می‌شود.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر ۱۴ درصد تورم زمستان را با تورم بخشی خودرو که قرار است به زودی بانک مرکزی آن را اعلام کند جمع کنید، میزان افزایش قیمت خودرو در بهار مشخص می‌شود. این فرمول را روز گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، اعلام کرد و گفت که در سه ماه نخست سال۱۴۰۰ نرخ خودرو‌های داخلی تولیدشده در کارخانه‌ها افزایش خواهد یافت.

همان طور که می‌دانید، قرار بود هر فصل باتوجه به نرخ تورم سه ماهه، قیمت خودرو‌ها نیز افزایش یابد، اما باتوجه به افزایش ۳۰درصدی قیمت خودرو در پاییز، تورم ۱۴درصدی سه ماه پایانی سال اعمال نشد. حالا آن طور که پیداست، قرار است ثبات قیمت زمستان گذشته به بهار سال نو سرایت نکند و قیمت مصوب انواع خودرو در بازار، مطابق با خواسته خودروسازان افزایش بیابد.

البته همان موقع هم خودروسازان با وجود افزایش تولید در سال ۹۹ (بررسی آمار‌های منتشرشده سامانه کدال حاکی از تولید ۹۰۰هزارو۷۱۴دستگاه خودرو توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال۹۹ است) کاهش عرضه تولیدات خود در بازار را شروع کردند و موجب شدند که قیمت‌ها به صورت غیررسمی افزایش یابد و اسفند ناآرامی در بازار خودرو ایجاد شود، با این حال کارشناسان خودرو برای سه ماهه نخست سال جاری ثبات قیمت این محصولات را به دلیل پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و نامشخص بودن تصمیم‌های دولت در تعاملات بین المللی، پیش بینی کرده بودند.

همچنین انتشار اخباری درباره واردات و مونتاژ خودرو‌های شاسی بلند روسی و پژو۳۰۸ از یک سو و آغاز فروش فوری خودروسازان در تعطیلات سال نو از سوی دیگر حتی احتمال ریزشی بودن قیمت خودرو‌ها در بهار را مطرح کرد، اما بازار آزاد خودرو در تعطیلات نوروز درپی افزایش نرخ دلار، واکنش‌های متفاوتی را نشان داد و قیمت‌های مطرح شده در سایت‌های تبلیغاتی افزایش یافت؛ هرچند این تغییرات نیز فقط در حد همان سایت‌ها بود و به گفته فعالان بازار خودرو، در این مدت معامله‌ای صورت نگرفت.
 

جدول قیمت خودروهای داخلی (ایران‌خودرو و سایپا)

گرانی؛ عیدی خودروسازان به مردم
 

قیمت‌ خودرو  افزایش می‌یابد، اما مشتری نیست

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران اتومبیل و فروشندگان مشهد رفتیم. او درباره وضعیت بازار خودرو مشهد در بهار امسال این طور گفت: قرار بود شورای رقابت فعلا خودرو را گران نکند. اعلام خبر افزایش قیمت مصوب، بر روی بازار بسیار اثرگذار است و از لحاظ روانی خود به خود باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. همچنین فروشنده‌ها با شنیدن این خبر تا اعلام قطعی قیمت ها، دست نگه می‌دارند و عرضه کم می‌شود.

به گفته حمیدرضا حیدری اگر این اتفاق بیفتد و قیمت خودرو درصدی افزایش یابد، طبیعی است که این کالا در بازار آزاد نیز گران می‌شود، به شرط اینکه متقاضی وجود داشته باشد، وگرنه تا معامله‌ای انجام نشود، قیمت‌ها رسمی نخواهد بود.
او پیش بینی خود را از وضعیت بازار خودرو در بهار این طور مطرح کرد: در بهار امسال درظاهر افزایش قیمت خواهیم داشت، اما باتوجه به نبود مشتری و شرایط بازار، شاهد رکود شدیدتری تا انتخابات خواهیم بود، بنابراین احتمال دارد معامله‌ای انجام نشود و افزایش قیمت‌ها روی کاغذ باقی بماند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران اتومبیل و فروشندگان مشهد ادامه داد: بازار خودرو در روز‌های اخیر فوق العاده سنگین بوده و میزان معاملات تقریبا به صفر رسیده است. همچنین قیمت خودرو‌های ایرانی نسبت به ابتدای سال جاری، مقدار ناچیزی افزایش داشته، اما با وجود رکود در بازار هیچ معامله‌ای انجام نشده است.
هرچند علی رضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سال قبل وعده افزایش تولید خودرو در سال۱۴۰۰ و کاهشی بودن قیمت‌ها تا اردیبهشت این سال را داده بود، با وجود اعلام خبر افزایش قیمت ازسوی شورای رقابت، احتمالا این وعده بی نتیجه خواهد بود. همچنین باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا خودروسازان با وجود افزایش قیمت، حاضر به افزایش عرضه تولیدات خود در بازار خواهند بود.

درحالی خودروسازان به استقبال گرانی خودرو در سال جدید رفته اند که پیش از این، برخی کارشناسان با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به چین و همچنین قرارداد بیست وپنج ساله، از افزایش ورود قطعات خودرو به کشور در امسال و رشد تولید خودرو خبر می‌دادند. به نظر می‌رسد خودروسازان خود را آماده کرده اند که درصورت گشایش اقتصادی، بازهم بتوانند قیمت‌ها را براساس خواسته خود در بازار تغییر دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
آریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
20
دلیل اینهمه فشار روی مردم بدبخت که با جون کندن یه مبلغی رو جور کردن که صاحب یک خودروی بی کیفیت ایرانی بشن. ولی اون رو هم هر روز به بهانه های بنی اسراییلی دارین بالا میبرین و باعث میشین که شدت عصبانیت مردم افزایش پیدا کنه. تا کجا بی عدالتی و فشار روی طبقه بدبخت جامعه.... مسولین ما انگار فقط بر روی کرسی ریاست نشستن که هر روز به مردمشون بیشتر ظلم کنن...... حیف از اینهمه جانفشانی ها و جانبازی ها....
هموطن
United States of America
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
2
سایپا حق هیچگونه افزایش قیمتی برا دعوتنامه های فروردین ۱۴۰۰ را ندارد چرا ک ایرانخودرو هم با قیمت قبل دعوتنامه هاشو صادر کرده ....لطفا پیگیری کنید
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
4
چرا انقدر بهمون فشار میارید
چرا انقدر منه پدر و سرپرست خانواده رو جلوی خانوادم تحقیر می کنید ؟
فکر نمیکید و حرف میزنید
عمل میکنید و فکر نمیکنید
4 ساله خانوادم رو سوار موتور میکنم و در به در دنبال پول جمع کردن برای خرید ماشین بی کیفیت و بی دروپیکر شما هستم اما هر سالی که بهش نزدیک میشم یهو ازم بیشتر دور میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
2
ما چه گناهی کردیم که با ما این کارو میکنند
سعید
India
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
3
اقا مردم خودشون مقصرن تا وقتی یه ثبات نسبی تو بازار هست نمیخرن الان ببین همینکه گرانی شروع بشه چه معامله ها بالا میره دولتم از این داستان با خبره بلده چطور بازارو را بندازه!
روزبه
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
0
1
آقا اینا همشون باهم دستشون تو یه کاسس واسه اینکه پولای مردمو بکشن بیرون.مملکتو انداختن دست دلال که بازارو واسشون گرم کنه که تنور آماده باشه واسه چسبوندن. اصلا بحث وجدان نیست بحث اینه که کی زرنگ تره کی پولدار تره واسه حرف ملتی که پول نداره تره هم خورد نمیکنن ولی اونی که پول داره اول صفه حالا شما از اون ته صف هی داد بزن کو گوش شنوا.واسه همینه که ما بی پولا روز به روز داریم فقیرتر میشیم پولدارا پولدارتر.البته ناگفته نماند که باعث و بانیش خودمون بودیم که تو دراز مدت جامعه رو اینجوری نسبت به خودمون عادت دادیم.یا ناحق
mohsen
Japan
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
چقدر خبرگزاری شما ضعیف است اخبار دیشب اعلام کرد شورای رقابت قیمت خوردو عقب نشینی کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
بله....انشالله که قیمت ها بیشتر از این بشه چون ما حقمونه که سه چرخه سوار بشیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->