علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

سرقت ۵ میلیارد تومانی از ۱۱ مشهدی به بهانه ارز‌های دیجیتال

  • کد خبر: ۶۳۱۳۹
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
سرقت ۵ میلیارد تومانی از ۱۱ مشهدی به بهانه ارز‌های دیجیتال
زنگ هشدار سرقت‌های کلان به بهانه ارز‌های دیجیتال به صدا درآمده است. دیروز ۱۱ شهروند با مراجعه به پلیس فتای خراسان‌رضوی از افرادی ناشناس برای سرقت رمزارزهایشان شکایت کردند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ دیروز ۱۱ شهروند با مراجعه به پلیس فتای خراسان‌رضوی از افرادی ناشناس برای سرقت رمزارزهایشان شکایت کردند. یکی از شاکیان برای ورود به دنیای ناشناخته ارز‌های دیجیتالی، زمینی باارزش را فروخته و تمام وجه آن را در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بود. دیگر افراد نیز با سرمایه‌های بالا که کمترین مبلغ آن ۳۵۰ میلیون تومان بود، بدون شناخت کافی و آگاهی لازم به این حوزه وارد شده بودند.
 
این افراد که عموما با اعتماد به دیگران یا کمک گرفتن از افراد ناشناس وارد این میدان پرخطر شده بودند، پس از ثبت شکایت، خواستار شناسایی و بازگرداندن سرمایه‌های به یغما رفته‌شان بودند، غافل از اینکه ممکن است رسیدگی به این پرونده‌ها تا رسیدن به نتیجه لازم، ماه‌ها زمان ببرد.

ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. رمزارز‌ها می‌توانند مانند دیگر ارز‌های فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و ... را داشته باشند. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، بایت کوین، بیت‌کوین کش، ریپل، مونرو، استلار، ورج و... از انواع رمز‌ارز‌ها هستند.

رونق گرفتن بازار ارز‌های دیجیتال و سود‌های زیادی که نصیب عده‌ای شده است، افراد زیادی را با سرمایه‌های کلان به این بازار کمتر شناخته شده، کشانده است. این اقدام به ظاهر هیچ اشکال حقوقی و فنی ندارد، اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که این افراد قاعده بازی در این زمین را نمی‌دانند و معمولا دچار یکی از آسیب‌های رایج در این بازار می‌شوند.


اعتماد به دیگران ممنوع

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی درباره جزئیات این پرونده‌ها گفت: اینکه تنها در یک روز ۱۱ پرونده مشابه در حوزه ارز‌های دیجیتال تشکیل می‌شود، نشان از ناشناخته بودن این فضا دارد به طوری که بیشتر افراد فریب کلاهبرداران و شیادان در فضای مجازی را خورده‌اند.

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به اینکه پیگیری‌ها نشان می‌دهد که از این افراد حدود ۵ میلیارد تومان سرقت شده و بیشترین میزان سرقت نیز یک میلیارد تومان از یک نفر بوده است، بیان کرد: معمولا افراد برای ورود به حوزه ارز دیجیتال، چون آگاهی لازم و علم آن را ندارند از دیگران می‌خواهند تا برایشان کیف پول دیجیتال (والت) تشکیل دهند و با در اختیار گذاشتن رمز‌های خصوصی کیف پولشان به این افراد اجازه سوء‌استفاده‌های احتمالی در آینده را می‌دهند.


مراقبت اصولی از رمز کیف پول

به گفته جهانشیری، برخی از افراد برای اینکه رمز بیست‌وچهاررقمی کیف پول خود را فراموش نکنند، اقدام به نوشتن روی کاغذ (کیف پول کاغذی)، ثبت در گوشی یا رایانه شخصی می‌کنند و این احتمال وجود دارد که فرد کاغذ را گم کند یا در اختیار غریبه قرار دهد. از سویی احتمال ویروسی شدن گوشی تلفن همراه و رایانه نیز وجود دارد که فرد دسترسی به رمزهایش را از دست می‌دهد.

وی با تأکید بر مراقبت اصولی از رمز کیف پول دیجیتال بیان کرد: در یکی از پرونده‌ها فردی در بی‌احتیاطی آشکار بر روی نرم‌افزار تشخیص هویت خود رمز نگذاشته بود که با انتقال رایانه‌اش به تعمیرگاه، از نرم‌افزارش سوءاستفاده شده بود.
جهانشیری با بیان اینکه هکر‌ها و شیادان در فضای مجازی همیشه در حال دانه پاشیدن برای کاربران هستند، بیان کرد: افراد نباید صرفا با دیدن یک آگهی اقدام به دانلود نرم‌افزار‌های مهم خود بکنند، چون امکان دارد شیادانی با ایجاد فضا‌های مشابه در انتظار آن‌ها باشند.


اجاره دادن کیف پول یک خطای آشکار

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی یکی از مشکلات اساسی در این زمینه را اجاره دادن کیف پول دیجیتالی دانست و گفت: شیادان با وعده‌های عجیب برخی از کاربران در حوزه ارز‌های دیجیتالی را ترغیب می‌کنند تا کیف پولشان را در اختیار آن‌ها بگذارند و ماهانه مبالغی را دریافت کنند. در این میان از فرد خواسته می‌شود تا دوستان و آشنایانش را هم معرفی کند و هنگامی که تعداد افراد و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها افزایش می‌یابد، فرد شیاد با سرقت تمام وجوه از دسترس خارج می‌شود.

وی درباره شناسایی شیادان در این حوزه بیان کرد: از آنجا که ارزرمز‌ها ساختاری غیرمتمرکز دارند و هیچ واسطه‌ای در این میان وجود ندارد، افراد به صورت نفر به نفر اقدام به واگذاری ارز دیجیتال می‌کنند که گاهی کلاهبرداران با واگذاری ارز‌های ناشناخته سوءاستفاده می‌کنند.
جهانشیری ادامه داد: در این شرایط کشف شیوه سرقت و همچنین شناسایی عاملان آن معمولا پیچیده و زمان‌بر است که ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->