«هفت شهر» در دل مشهد

  • کد خبر: ۶۳۱۷
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
«هفت شهر» در دل مشهد
دومین مرحله از جشنواره امسال «وب و موبایل ایران» در مشهد برگزار شد

وفایی‌نیا| جشنواره وب و موبایل ایران، بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وب‌سایت‌ها و نرم‌افزار‌های موبایل ایرانی و توسعه فضای کسب‌و‌کارهای آنلاین است. هدف از برگزاری این رویداد، کمک به استارت‌آپ‌های نوپا برای بیشتر شناخته‌شدن، کمک به استارت‌آپ‌هایی که چند‌سالی از عمرشان گذشته است و نیاز به جلب اعتماد عمومی دارند و در‌نهایت آشنایی بیشتر مردم با ابزار‌های جدید وب و موبایل ایرانی در‌راستای کمک به زندگی بهتر است.
از‌آنجا‌که 11دوره قبلی این جشنواره در تهران برگزار شده بود، امسال برگزارکنندگان تصمیم گرفتند رویدادی جانبی با نام «هفت‌شهر» را به آن اضافه و با برگزاری این جشنواره در دیگر شهرهای کشور، به رشد و توسعه اکوسیستم استارت‌آپی این شهرها کمک کنند. در همین راستا مشهد، دومین قطب استارت‌آپی کشور، پنجشنبه گذشته، میزبان رویداد «هفت‌شهر» و برگزار‌کنندگان جشنواره وب و موبایل ایران بود.

 

چوب حواشی لای چرخ استارت‌آپ‌ها
رضا الفت‌نسب، عضو هیئـــت‌مدیره اتحــــــادیه کسـب‌و‌کارهای مجازی کشور، با بیان اینکه مشهد پس‌از تهران دومین اکوسیستم فناور بزرگ کشور است، گفت: تا‌به‌حال بیش‌از 300 استارت‌آپ در مشهد شکل گرفته است و استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک و گردشگری در این شهر بسیار فعال هستند. هدف از برگزاری رویداد هفت‌شهر در این شهر، کمک به شناخته‌شدن بیشتر کسب‌و‌کارهای نوپای مشهدی در سطح کشور و
کمک به رشد سریع‌تر آن‌هاست.
الفت‌نسب در ادامه به حواشی این روزهای اکوسیستم استارت‌آپی کشور هم پرداخت و در‌این‌باره بیان کرد: اتفاقاتی در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین درحال رخ‌دادن است که تمام استارت‌آپ‌های کشور را با نگرانی روبه‌رو کرده است. به‌تازگی شاهد ابلاغ دستورالعملی از‌طرف وزارت کشور در‌زمینه تاکسی‌های آنلاین بودیم. حدود 3‌سال است که در این زمینه در‌حال گفت‌وگو با وزارت کشور هستیم. ما با بخش زیادی از موارد مطرح‌شده در این دستورالعمل مانند نظارت بر کار این استارت‌آپ‌ها مشکلی نداریم، اما بعضی موارد مانند پرداخت عوارض از اختلاف‌نظرهای ماست. تاکسی‌های آنلاین مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و به همین دلیل بر‌اساس قوانین مالیاتی کشور، از پرداخت عوارض معاف هستند، اما در دستورالعمل ابلاغ‌شده از‌طرف وزارت کشور، بدعتی در قانون گذاشته شده است و این کسب‌وکارها ملزم به پرداخت عوارض شده‌اند.
او با اشاره‌به اینکه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در همین زمینه جلساتی با دولت خواهد داشت، گفت: این موضوع اتفاقی است که اگر الان با آن مقابله نکنیم، احتمالا به‌زودی شاهد تسری‌یافتن آن به دیگر حوزه‌های استارت‌آپی هم خواهیم بود. به‌همین‌دلیل باید همه اکوسیستم استارت‌آپی کشور در این موضوع مطالبه‌گر باشند. با‌وجوداین ما به نتایج جلسات با دولت خوش‌بین هستیم و امیدواریم این مشکلات برطرف شود.


سیطره شبکه‌های اجتماعی بر اقتصاد دنیا
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ، در این نشست با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استارت‌آپ‌ها تأمین هزینه بازاریابی و تبلیغات است، گفت: بر‌اساس گزارش‌های سازمان تجارت جهانی، در چند دهه گذشته، هزینه تبلیغات بیشترین رشد را در میان هزینه‌های مختلف کسب‌و‌کارها داشته است. یکی از مهم‌ترین عوامل شکست استارت‌آپ‌ها هم نداشتن سرمایه کافی برای بازاریابی است.
انجیدنی نوع جدید تبلیغات بر‌پایه شبکه‌های اجتماعی را راه‌حل این مسئله عنوان کرد و افزود: از حدود 15سال پیش با گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، کسب‌و‌کارها در دنیا توانستند به کمک ارتباط مستقیم با مشتریان خود در این فضاها، خلأ نداشتن تبلیغات سنتی را پر کنند. در‌واقع خیلی از استارت‌آپ‌ها تصمیم گرفتند کسب و کار خود را به داخل شبکه‌های اجتماعی انتقال دهند تا علاوه‌بر کم‌شدن هزینه تبلیغات، بتوانند ارتباط مؤثرتری هم با مشتریان خود داشته باشند.
او با اشاره‌به اینکه کسب‌و‌کارها با حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از ظرفیت مشتریان خود برای معرفی کارشان به دیگران استفاده کنند، گفت: حدود 10‌سال قبل در کنفرانس اقتصاد جهانی اعلام شد که آینده اقتصاد جهان تا 20‌سال آینده بر‌پایه شبکه‌های اجتماعی بزرگ بنا خواهد شد. پس استارت‌آپ‌های کشور ما هم برای پیشرفت و موفقیت در کارشان باید بیشتر از قبل از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده
کنند.


باید و نبایدهای حقوقی برای کارآفرینان
در ادامه رویداد، محمد رحمانی، مدیر حقوقی اسنپ، به موضوع باید‌ها و نبایدهای حقوقی در کسب‌وکارهای استارت آپی پرداخت و گفت: فضای حقوقی استارت‌آپی با فضای کسب‌وکارهای سنتی کاملا متفاوت است. اولین و مهم‌ترین توصیه‌ای که در این زمینه به مدیران استارت‌آپ‌ها می‌کنم، این است که ماهیت حقوقی کسب‌‌و‌‌کار خود را بشناسند تا به مشکل برنخورند. استارت‌آپ‌هایی داشته‌ایم که به خیال خودشان برای اینکه به مشکلی در کار برنخورند، از نهادها و سازمان‌های فراوان مجوز می‌گرفتند. اما این نگاه خوبی نیست و گرفتن این مجوزها با تعهدات و الزامات قانونی همراه است. شما باید قوانین حاکم بر کسب‌وکار خود را بدانید و مطلع باشید که از چه نهادهایی باید مجوز بگیرید.
رحمانی به تازه‌بودن کسب‌وکارهای استارت‌آپی و خلأهای قانونی موجود در کشور درباره این مشاغل هم اشاره کرد و گفت: این مسئله می‌تواند کمی استارت‌آپ‌ها را در شناخت ماهیت حقوقی کسب‌و‌کارشان با مشکل روبه‌رو کند. به همین دلیل باید در گام اول نوع کسب‌و‌کار خود را از نظر حقوقی بشناسید و بدانید در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرد، سپس قوانین حاکم بر کشور را بررسی کنید تا بفهمید باید برای گرفتن مجوزها به چه نهادی مراجعه کنید.
مدیر حقوقی اسنپ در ادامه به قوانین حمایتی موجود مانند قانون حمایت از کسب‌و‌کار و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های نهادهایی مانند معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حمایت از کسب‌وکارهای استارت‌آپی پرداخت و در‌این‌باره گفت: مدیران استارت‌آپ‌ها باید با این موارد هم آشنا باشند و بدانند که بر‌اساس قانون چه حمایت‌هایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اطلاع از این موارد و استفاده از آن‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در موفقیت یک کسب‌و‌کار استارت‌آپی داشته باشد.


دوری از پایتخت، فرصت‌ها و تهدیدها
جواد عامل، مدیرعامل نرم‌افزار نقشه «نشان»، در این رویـداد به مــــوضـوع فرصت‌ها و تهدیدهای دوری اکوسیستم استارت‌آپی مشهد از پایتخت پرداخت و در‌این‌باره گفت: یکی از مزیت‌های کار استارت‌آپی در مشهد، این است که این شهر، هم به‌اندازه کافی بزرگ است و هم به‌اندازه لازم کوچک. به این معنی که این شهر نه آن‌قدر کوچک است که استارت‌آپ‌ها نتوانند در آن رشد کنند و به میزان مناسبی از مشتری برسند و نه آن‌قدر بزرگ است که کسب‌وکارهای نوپا برای رشد و توسعه در آن با مشکلات مختلف مثل رقیبان فراوان روبه‌رو باشند. فرهنگ مردم مشهد در‌زمینه پرورش افراد در کسب‌و‌کارها از دیگر ویژگی‌های مثبت برای ایجاد استارت‌آپ در این شهر است؛ فرهنگی که باعث می‌شود افراد بتوانند وارد استارت‌آپ‌ها شوند و کم‌کم رشد کنند و تبدیل به نیروهای متخصص شوند.
عامل در ادامه به چالش‌های حاصل از دور‌بودن اکوسیستم استارت‌آپی مشهد از پایتخت هم پرداخت و گفت: خیلی وقت‌ها استارت‌آپ‌های مشهدی با اینکه از توانمندی مناسبی برخوردارند، به‌دلیل دوری از پایتخت فراموش می‌شوند و نمی‌توانند در سطح کشور مشتری داشته باشند. دور بودن از بخش بزرگی از سرمایه گذاران و شبکه استارت‌آپی کشور، از دیگر چالش‌های کار در اکوسیستم استارت‌آپی مشهد است.
او در پایان با بیان اینکه در دنیا بازار استارت‌آپ‌ها بین‌المللی است، گفت: استارت‌آپ‌های ما هم باید برای پیشرفت خود به فکر حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشند. اگر بخواهیم به‌سمت این هدف برویم، نباید اجازه دهیم حضور ما در مشهد یا تهران در روند توسعه کارمان تفاوتی ایجاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->