تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت
سرخط خبرها

پرونده انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی همچنان روی میز!

  • کد خبر: ۶۳۲۵۱
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
پرونده انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی همچنان روی میز!
مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان: نیاز آبی شرق کشور ۸۵۰ میلیون متر مکعب است، اما از خلیج‌فارس فقط ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب می‌رسد.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ با وجود اینکه اعلام شده است مشهد و خراسان رضوی نیز در فهرست انتقال آب از خلیج فارس قرار دارد، به گفته مدیرپروژه شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان، انتقال آب از این دریا به خراسان رضوی نیز منتفی نشده است.

شهریورماه سال ۱۳۹۸ و پس از ۱۰ سال مطالعه، تفاهم نامه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان در مشهد امضا و عملیات اجرایی آن آغاز شد. تقریبا یک سال پس از این ماجرا و درست در زمانی که عملیات عمرانی ساخت تصفیه خانه در چابهار باید آغاز می‌شد، وزیرصمت اعلام کرد که انتقال آب از دریای عمان به خراسان منتفی است و خلیج فارس جایگزین آن خواهد شد.
 
این انتقال جدید روز ۲۴ اسفندماه و پس از تأیید و تکذیب‌های فراوان با دستور رئیس جمهور سر و شکل رسمی به خود گرفت. در حالی که گمان می‌شد ماجرای انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی به طور کلی به دست فراموشی سپرده شده است مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان اعلام کرد که این طرح همچنان آماده است و درصورت وجود و اعلام آمادگی سرمایه گذار و بخش خصوصی، انتقال آب از دریای عمان اجرایی خواهد
شد.
 
 

انتقال آب از خلیج فارس طی ۶۰ ماه

۱۶ بهمن ماه سال گذشته بود که علیرضا رزم حسینی، وزیرصمت، در دیدار با فعالان و تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی گفت که دولت قصد دارد هدیه ویژه‌ای به مردم خراسان بدهد و آن هدیه انتقال آب از خلیج فارس به این استان است که ۶۰ ماهه اجرایی می‌شود؛ مسئله‌ای که حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، هم در همان روز و در جلسه‌ای دیگر درباره آن صحبت کرد.
 
تقریبا یک ماه پس از این اظهارنظر‌ها و در حالی که مدیران آب استان از صادر نشدن مجوز از سوی وزارت نیرو برای این کار صحبت می‌کردند، ۲ فاز دیگر از انتقال آب خلیج فارس به شرق کشور در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته، به صورت رسمی و توسط رئیس جمهور افتتاح شد. آن طور که وزیر صمت در مراسم افتتاح این خط لوله اعلام کرد، انتقال آب از خلیج فارس چیزی نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط نخست)، هم زمان خط دوم از همین مسیر و از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت و قرار است که آبِ خلیج فارس ۶۰ ماهه به خراسان رضوی و شهر مشهد برسد.
 
 

قرار نیست دریای عمان فراموش شود

علی عبداللهی، مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان، در پاسخ به این سؤال که سرنوشت این طرح که برایش بودجه ۳/۹ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده بود، چه خواهد شد گفت: ظرفیت انتقال آب از دریای عمان همچنان وجود دارد و قرار نیست این طرح کلان به دست فراموشی سپرده شود. طبق برآورد‌هایی که انجام شده است، شرق کشور در سال‌های آینده با خشک سالی‌های متعددی روبه رو خواهد شد که همین مسئله نیاز انتقال آب از یک مسیر دیگر را به خراسان رضوی و سایر استان‌های شرق کشور نشان می‌دهد.

عبداللهی ادامه داد: براساس برآوردها، شرق کشور به ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که خط انتقال از بندرعباس، تنها ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم را تأمین خواهد کرد و بقیه باید از منابع دیگر به این استان‌ها برسد.
 
 

صرفه بیشتر بخش خصوصی از آب خلیج فارس

وی با تأکید بر اینکه انتقال آب از خلیج فارس، چون تخصیص صنعتی دارد برای بخش خصوصی به صرفه‌تر است، تصریح کرد: از آنجایی که اجرای این طرح در دست بخش خصوصی است، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که آب از چه مسیری به مشهد و خراسان رضوی برسد. طبیعی است مسیر انتقال از کرمان، هزینه کمتر و از نظر آن‌ها توجیه اقتصادی دارد. چیزی نزدیک به ۵ سال است که عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس آغاز شده است و در این مدت علاوه بر پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی، ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیومتر از خط لوله آن و همه ظرفیت‌هایی که برای احداث ادامه خط نیاز است، نیز آماده شده است. علاوه بر همه این‌ها پروژه انتقال آب از خلیج فارس در مقایسه با دریای عمان، ۲ سال زودتر به استان‌های شرقی خواهد رسید و صنایع در مسیر بسیار زودتر از تاریخ‌های تعیین شده به راه خواهند افتاد.
 

هیچ تغییری در میزان انتقال آب رخ نخواهد داد

مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان با اعلام اینکه سهم خراسان رضوی از آب دریا هیچ تغییری نخواهد کرد، گفت: در انتقال آب از دریای عمان در مجموع امکان برداشت یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم می‌شود که سهم خراسان رضوی از این مقدار ۱۱۰ میلیون مترمکعب بود که در طرح جدید هم همین مقدار آب به استان خواهد رسید، البته با صرف هزینه کمتر. از آنجا که این مقام مسئول اعلام کرده است انتقال آب از خلیج فارس از نظر پیشرفت فیزیکی بسیار جلوتر از پروژه انتقال آب از دریای عمان است و از سویی نیز بخش صنعت به انتقال از خلیج فارس بیشتر روی خوش نشان داده است، معلوم نیست چه زمانی سرمایه گذاران پای کار خواهند آمد و پرونده انتقال آب از دریای عمان عملیاتی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->