راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

آماده‌باش کرونایی در بیمارستان‌های مشهد

  • کد خبر: ۶۳۲۶۱
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
آماده‌باش کرونایی در بیمارستان‌های مشهد
از سیزدهم دی سال گذشته که مشهد چهره زردرنگ به خود گرفت تا دوهفته پس از شروع سال جدید، فقط سه ماه را در شرایط آرام‌تر گذراندیم؛
تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ از سیزدهم دی سال گذشته که مشهد چهره زردرنگ به خود گرفت تا دوهفته پس از شروع سال جدید، فقط سه ماه را در شرایط آرام‌تر گذراندیم؛ زیرا اخبار تازه حامل پیام‌هایی گاه نگران کننده و گاه مبهم از سوی مسئولان است. دلهره آورترین آن انتشار گفت وگوی سیدمحمد موسوی، رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد، با خبرگزاری فارس در روز ۱۳ فروردین بود. وی با اعلام اینکه «هفت تخت آی سی یوی حاد تنفسی بیمارستان تکمیل شده است» اضافه کرده بود: در هفته دوم فروردین، بیش از ۱۰۰ نفر به اورژانس حاد تنفسی این مرکز مراجعه کردند و تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا نیز از ۵۰ نفر در هفته نخست به ۶۶ نفر افزایش یافته است. درعین حال خبری دیگر که از قول رئیس بیمارستان فوق تخصصی شریعتی منتشر شد، از افزایش تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید۱۹ حکایت می‌کرد.
 
دکتر محمدرضا حسینعلی زاده با یادآوری این نکته که این بیمارستان، نخستین مرکز ارجاع بیماران مبتلا به کرونا از ابتدای همه گیری بوده است، اضافه کرده بود: هم اکنون ۳۲ بیمار کرونایی در بخش بستری و شش بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه این مرکز تحت مراقبت قرار دارند و نسبت به هفته نخست فروردین با افزایش میزان مبتلایان روبه رو بوده ایم. شاهد این ادعا‌ها تغییر رنگ مشهد در نرم افزار «ماسک» وزارت بهداشت است که مشهد را به رنگ نارنجی نشان می‌دهد و باعث شد از روز ۱۶ فروردین براساس شیوه نامه مدیریت کنترل هوشمند کرونا، بار دیگر فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار در شهر‌های مشهد، سبزوار، بینالود و نیشابور محدود شود.


چنین گزارشی وجود ندارد!

همه این گفته‌ها و شنیده‌ها در حالی ادامه یافته است که دکتر علی اصغر انجیدنی، دبیر کمیته مراقبت و درمان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تکمیل تخت‌های آی سی یو را رد می‌کند و می‌گوید: چنین گزارشی وجود ندارد و خواهش می‌کنم این طور منعکس نشود.

او البته افزایش نسبی بیماران را در یکی دوهفته اخیر تأیید می‌کند و می‌افزاید: ما نیز باتوجه به آمار‌ها متوجه افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری در مراکز درمانی شدیم، اما ابتدا علت آن را تعطیلی مطب‌ها دانستیم و سپس سفر زائران و مسافران به مشهد. به هر دلیل، تمام شدن تعطیلات نوروزی نشان داد بی توجهی‌ها در نوروز و این افزایش به اندازه‌ای بوده است که باعث تغییر رنگ مشهد به نارنجی شود.

آنچه ضرورت دارد، تجهیز امکانات برای مقابله با پیک چهارم شیوع کروناست که مسئولان از آن یاد می‌کنند. دکتر انجیدنی به ۱۳ بیمارستانی اشاره می‌کند که یا در لیست درمان بیماران کرونایی هستند یا در حال آماده باش د رصورت افزایش بیماران: بیمارستان‌های مختلفی از جمله شریعتی، فارابی، رضوی، کودکان اکبر، امام رضا (ع)، قائم (عج)، امام حسین (ع)، هاشمی نژاد، موسی بن جعفر (ع)، ثامن الائمه (ع) ناجا و ۵۵۰ ارتش را از نظر امکانات، در وضعیت آماده باش قرار داده ایم و پیش بینی‌های لازم برای آماده کردن تخت‌های آی سی یو و بستری‌های عادی صورت گرفته است تا مانند وضعیتی که در پیک سوم شیوع داشتیم، بیماران به صورت مناسب در همه بیمارستان‌ها پذیرش شوند.

به گفته او علاوه بر این‌ها دیگر بیمارستان‌ها هم در حال آماده باش هستند که در صورت نیاز از آن‌ها بهره برداری خواهد شد.

در خبر‌ها آمده بود که با توجه به وضعیت فعلی، جراحی‌های غیرضروری برای مدتی لغو خواهند شد. دبیر کمیته مراقبت و درمان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم دراین باره به دستورالعملی اشاره می‌کند که از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است: در این نامه گفته شده است که جراحی‌های الکتیو یا غیرضروری به تعویق بیفتد. ما نیز در دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کردیم که این عمل‌های جراحی به نحوی مدیریت شود که هم بیماران دچار مشکل نشوند و هم از ظرفیت تخت‌ها به نحو صحیح استفاده شود.


در حال جان دادن هستیم

اگرچه میان صحبت‌های مسئولان تناقض‌هایی هست و همین هم باعث شده است مردم میان رعایت‌های سفت و سخت و رفت و آمد‌ها حیران بمانند سوی دیگر این دردسر طولانی، آدم‌هایی هستند که در میان آتش کرونا گرفتار شده اند و مدت هاست امانشان بریده؛ کادر درمان؛ آن‌هایی که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بر بالین بیماران قرار گرفته اند که به واسطه آن از خانه و خانواده خود دور بمانند. غم انگیزترین آن‌ها وضعیت پرستاران بخش‌های کرونایی و به خصوص بخش مراقبت‌های ویژه است. زهرا که پرستار یکی از همین بیمارستان هاست، از شیفت‌های بسیار و مراقبت شبانه روزی در یک سال گذشته آن قدر خسته است که گفته هایش بیشتر به التماس کردن شباهت دارد: اگر برای سلامتی خود ارزشی قائل نیستید، به ما که در بیمارستان‌ها کار می‌کنیم، رحم کنید. باورکنید درحال جان دادن هستیم. از بین همکاران پرستارم عده زیادی به کووید ۱۹ مبتلا شدند و برخی هم جان دادند، اما هنوز برای خیلی‌ها مهم نیست.

حرفش این است که باز هم فاصله گذاری را رعایت کرده و از تجمع دوری کنید، شاید این بهترین راه کنترل باشد: به خدا دورهمی و مهمانی خطرناک است؛ فقط همین را می‌توانم بگویم. ربیعی پرستار دیگری است که یک بار تیرماه سال گذشته گرفتار بیماری کرونای سخت شد و به قول خودش «جان سالم به در برد» و به محل کارش برگشت، درحالی که از بی توجهی مردم در عجب است: من در تمام سال گذشته فقط دو بار پدر و مادرم را آن هم مقابل در خانه شان و از فاصله دور دیدم و تعجب می‌کنم چطور رستوران، گیم نت و کافی شاپ‌ها باز هستند و با مشتریان بدون ماسک، شلوغ. متأسفانه مردم نه از خستگی کادر درمان خبر دارند نه از مرگ و میر آن ها.


امداد بیش از ۲۰ هزار نیروی بسیجی به بیماران کرونایی

شیوع ناگهانی ویروس کووید ۱۹ و آمار روزافزون مبتلایان به آن در اسفند ۹۸ کادر درمان را که پیش از این هم از کمبود نیروی متخصص رنج می‌برد، غافلگیر کرد. در این شرایط بود که بسیج جامعه پزشکی کشور و به دنبال آن بسیج استان، وارد گود کمک رسانی شدند و با آموزش شهروندان بسیجی علاقه مند، امدادرسانی به مبتلایان را در عرصه‌های مختلف آغاز کردند.
حالا پس از گذشت بیش از یک سال و عبور از سه دوره اوج شیوع بیماری، تعداد این کمک‌ها کاهش یافته است، اما نیرو‌ها در حال آماده باش هستند که درصورت شیوع مجدد، کار خود را آغاز کنند.
دکتر محسن ذاکریان، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، در جریان چند و، چون این اقدامات است.

اوفعالیت‌های نیرو‌های بسیجی را به دوبخش دوران اوج بیماری و از آذرماه تاکنون تقسیم می‌کند و می‌گوید: در زمان افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و افزایش بستری‌های بیمارستانی، طرح داخلی استان به نام «مردم یاران سلامت» را با حضور ۳۰۰ نیروی مردمی آموزش دیده درمراکز درمانی و به منظور کمک به کادر درمان اجرا کردیم. وی می‌گوید اتمام این طرح با دستور ریاست دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است و ادامه می‌دهد: از آذرماه که میزان بستری‌های کرونایی کاهش پیدا کرد و بیمارستان‌ها خلوت شد، نیرو‌های خود را از مراکز خارج کردیم، اما همچنان برای خدمت در شرایط بحرانی آماده هستند. ذاکریان با بیان اینکه از کمک مجموعه‌هایی همچون هلال احمر نیز بی بهره نبوده اند، تأکید می‌کند: اگرچه تعداد افراد حاضر در این طرح بنا به شرایط شیوع بیماری کاهش یا افزایش داشت، در مجموع از ابتدای طرح تاکنون بیش ۲۰ هزار نیروی بسیجی در استان با ما همکاری کردند.

پایان حضور مردم یاران در مراکز درمانی با آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی همراه شد که خدمات دیگری را به شهروندان کرونایی و خانواده‌های آنان ارائه می‌داد. افراد بسیجی در قالب این طرح و در چند بخش نظارتی، حمایتی و مراقبتی درحال فعالیت هستند. در بخش رهگیری ۹۵ تیم در استان فعال اند که از افرادی که تماس نزدیکی با شخص مبتلا داشته اند، تست رپید می‌گیرند.

تیم‌های نظارتی مسئول کنترل پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی، خصوصی و مراکز دولتی هستند و تیم‌های حمایتی به روش‌های مختلف همچون خرید مایحتاج خانه یا تهیه بسته‌های معیشتی به شهروندان خدمت می‌کنند. در نهایت بخش مراقبتی هم موظف به انجام خدمات مراقبتی شبیه خدمات معاونت بهداشتی است. شهروندان می‌توانند به دو روش مراجعه به پایگاه بسیج مساجد، مراکز جامع سلامت و تماس با تلفن‌های ۱۹۱ یا ۴۰۳۰ معاونت بهداشتی از خدمات رایگان نیرو‌های بسیج جامعه پزشکان کمک بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->