نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

نگاهی به تلاش‌ها برای ائتلاف و گروه‌ها در اردوگاه راست

  • کد خبر: ۶۳۲۶۴
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
نگاهی به تلاش‌ها برای ائتلاف و گروه‌ها در اردوگاه راست
در آستانه برگزاری مهم‌ترین رویداد سیاسی در سال‌۱۴۰۰، صحنه سیاست ایران نشان می‌دهد که نگرانی اصلی این روز‌های اصولگرایان، رقابت با هم قطاران و همکاران خودی است.
به گزارش شهرآرانیوز، در آستانه برگزاری مهم‌ترین رویداد سیاسی در سال‌۱۴۰۰، صحنه سیاست ایران نشان می‌دهد که نگرانی اصلی این روز‌های اصولگرایان، رقابت با هم قطاران و همکاران خودی است؛ اینکه چگونه بتوانند اعضای ارشد و مؤثر جریان خود را قانع کنند که گزینه اصلح برای ریاست جمهوری چه کسی است. به همین‌دلیل پیش بینی می‌شود که روزبه‌روز رایزنی‌ها در این جریان برای تعیین نامزد نهایی فشرده‌تر و داغ‌تر شود؛ باید منتظر ماند و دید که چه کسی از این جریان برای انتخابات‌۱۴۰۰ انتخاب خواهد شد.
 
با‌این‌حال ناگفته پیداست که اجماع اصولگرایان در انتخابات‌۱۴۰۰ بیش از هر چیز به نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان بستگی دارد؛ زیرا اگر اصلاح‌طلبان نامزد خود را در انتخابات‌۱۴۰۰ معرفی کنند، اصولگرایان به‌سمت چهره‌های شاخص می‌روند، اما اگر اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات حاضر نشوند، طیف اصولگرا با خالی دیدن صحنه، حاضر به اجماع روی فرد مشخصی نمی‌شوند. همچنین زمزمه‌های احتمال توافق میان ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها در روز‌های منتهی به انتخابات، بدون شک بر شرایط اقتصادی کشور و میزان مشارکت مردم و قشر خاکستری در پای صندوق‌های رأی اثرگذار خواهد بود. در همین راستا، محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به «نامه‌نیوز» گفت: «احیای برجام تنها برگ برنده اصلاح طلبان در انتخابات است.
 
آن‌ها باورشان این است که اگر برجام احیا شود، مردم بار دیگر جذب آن‌ها می‌شوند. درحقیقت جبهه اصلاحات برای بار سوم با تمسک به سیاست مذاکره غرب وارد انتخابات می‌شود.» همچنین اصرار اصلاح‌طلبان و نیرو‌های اعتدالگرا بر معرفی یک نامزد با حداکثر اجماع نیرو‌های این دو جریان سیاسی همانند انتخابات‌۹۲ و ۹۶، سبب شده است اخبار ضدونقیضی از حرکت اصولگرایان به سمت اجماع بر یک نامزد نهایی علی‌رغم دشواری‌های پیش رو برای تضمین پیروزی در انتخابات به گوش برسد؛ زیرا آنان نمی‌خواهند تجربه تلخ انتخابات‌۹۲، تکثر نامزد‌ها و پخش‌شدن آرا در میان نامزدهایشان را تجربه کنند. در همین راستا شایعاتی درباره ادغام سازوکار‌های انتخاباتی اصولگرایان شنیده می‌شود.
 
روز گذشته حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، درباره ادغام شورای عالی وحدت و شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و تشکیل شورایی با عنوان شورای وحدت ملی، به «مهر» گفت: «این خبر را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنم. بحث‌های زیاد در این مورد صورت گرفته است و ان‌شاء‌ا... عمل مشترکی با یکدیگر خواهیم داشت. هنوز برای این موضوع قالب تشکیلاتی مشخص نشده و تصمیمات نهایی هم اتخاذ نشده است.» همچنین حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با «عصر ایران» درباره تکثر نامزد‌های انتخاباتی جریان اصولگرا در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و تنها شانس این جریان برای انسجام گفت: «تکثری که الان وجود دارد، برای جریان اصولگرا خطرناک است.
 
اجماع‌نداشتن روی فردی جز آقای رئیسی هم واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است و همین مسئولیت آقای رئیسی را سنگین می‌کند. نهایتا به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد تکثر از بین برود و از همه نیرو‌ها در دولت آینده استفاده شود و تا جایی‌که ممکن است، وحدت و انسجام نیرو‌های اصولگرا هم حفظ شود، بهترین گزینه آقای رئیسی است. اگر آقای رئیسی نامزد نشود، شرایط خیلی متفاوت خواهد شد و اجماع روی یک نامزد دشوار خواهد بود و ممکن است انتخابات به دور دوم بکشد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->