صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
سرخط خبرها

آیا «پوتین» از قدرت کنار می رود؟

  • کد خبر: ۶۳۲۷۶
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
آیا «پوتین» از قدرت کنار می رود؟
شایعه شده ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به بیماری پارکینسون مبتلا شده است. خبری که به‌سرعت خبر دیگری را به‌دنبال داشت و آن‌هم کناره‌گیری او از مقام ریاست‌جمهوری کشورش بود.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز - ویدئویی کوتاه از قدم‌زدن او روی فرش قرمز کاخش، درحالی‌که یک دستش ثابت مانده بود و فقط یک دست دیگر خود را تکان می‌داد، کافی بود تا این خبر نقل بسیاری از رسانه‌ها و محافل مجازی شود که ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به بیماری پارکینسون مبتلا شده است. خبری که به‌سرعت خبر دیگری را به‌دنبال داشت و آن‌هم کناره‌گیری او از مقام ریاست‌جمهوری کشورش بود.
 
نکته عجیب و بعیدی که این سؤال را در ذهن بسیاری به وجود آورد که آیا واقعا رئیس‌جمهوری که همه این سال‌ها شخص اول مملکتش بوده است، حالا باید قید قدرت و مکنتش را بزند و خانه‌نشین شود؟ آن‌گونه که در برخی پایگاه‌های خبری مسکو درج شده بود، پوتین به‌دلیل ابتلایش به این بیماری باید حدود ۳ ماه پیش، یعنی در ژانویه سال ۲۰۲۱، از سمت خود کنار می‌رفت. این خبر موجی از واکنش‌ها را در فضای‌مجازی به وجود آورده بود. تقریبا از هر کنجی اظهارنظری به گوش می‌رسید.
 
برخی این خبر را دست‌به‌دست می‌چرخاندند و برخی دیگر تکذیبش می‌کردند تا اینکه مدتی بعد سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه این صحبت‌ها را به‌کل رد کرد، آن‌ها را کذب محض دانست و بی‌اساس و همچنین یک دروغ بی‌شرمانه. او همچنین از این گفت که رئیس‌جمهور روسیه در وضعیت خوبی قرار دارد و در سلامتی کامل به سر می‌برد.
 
حالا هم خبر رسیده است که او حالاحالا‌ها در سمت خود باقی خواهد ماند. اتفاقی که معدود واکنش‌هایی را هم که آمیخته با شوخی بود، در فضای‌مجازی به‌دنبال داشت. به‌عنوان مثال کاربری درباره این اتفاق نوشته بود: «کاش من هم پوتین بودم، خودم قانون بقای خودم رو امضا می‌کردم.»


قانونی برای رئیس‌جمهور و خانواده

همه این حاشیه‌ها درحالی ایجاد شده بود که مدتی قبل از این، یعنی در ماه ژوئن، روسیه به پیشواز یک رأی‌دهی زودهنگام با هدف برگزاری یک همه‌پرسی ملی درباره اصلاحات اساسی در قانون اساسی کشور رفت، مبنی بر تمدید ریاست‌جمهوری او. هرچند در ادامه خبر‌هایی از دست‌کاری و تقلب هم در این اتفاق به میان آمد. بااین‌حال، آمار‌ها می‌گفت بیشتر مردم به این اتفاق رأی مثبت دادند. حالا که در چهارمین ماه سال ۲۰۲۱ به سر می‌بریم، نه‌تن‌ها پوتین از جایگاه خود کنار نرفته است، بلکه خبر‌ها حاکی از آن است که اصلاح قانون جدید به‌دنبال برگزاری همه‌پرسی تابستان سال گذشته، جنبه رسمی پیدا کرده است.
 
پوتین به‌تازگی با امضای این قانون شرایطی را برای خودش فراهم کرده است که براساس آن می‌تواند تا سال۲۰۳۶ در قدرت بماند. به این معنا که پوتین شصت‌وهشت‌ساله می‌تواند تا هشتادوسه‌سالگی رئیس‌جمهور باشد. براساس قوانین قبلی او باید در سال۲۰۲۴ از قدرت کناره‌گیری می‌کرد.
 
او پیش از این در سال۲۰۰۸ به‌علت ممنوعیت نامزدی‌اش برای مقام ریاست‌جمهوری، پس از ۲ دوره متوالی، مقام نخست‌وزیری را برعهده گرفته بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این اصلاح قانونی که در روسیه اتفاق افتاده است، عایدی‌های دیگری هم به‌دنبال دارد.
 
به‌موجب بخشی از این اصلاحیه، رؤسای جمهور روسیه پس از ترک مقام خود از مصونیت قضایی مادام‌العمر برخوردار خواهند شد. به‌گزارش گاردین، این لایحه که روز سه‌شنبه به‌طور علنی منتشر شد، رؤسای جمهور سابق و خانواده‌های آن‌ها را از هرگونه پیگرد قانونی برای تخلفات و جرائم مرتکب‌شده در طول زندگی‌شان مصون می‌کند. بر‌اساس این قانون، افراد ذکرشده همچنین از بازجویی به‌دست پلیس و بازرسی یا دستگیری معاف خواهند بود.
 
علاوه‌براین، بد نیست بدانید که پارلمان روسیه لایحه دیگری را نیز تصویب کرد که به رؤسای جمهور روسیه اجازه می‌دهد پس از ترک مقام خود، به‌صورت مادام‌العمر به عضویت سنای این کشور (شورای فدراسیون روسیه) درآیند. علاوه‌بر‌این، رئیس‌جمهور سابق می‌تواند ۳۰‌نفر را برای عضویت در شورای فدراسیون روسیه معرفی کند. این شورا که مجلس علیای پارلمان روسیه است، ۱۷۵‌عضو دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->