تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس
سرخط خبرها

گودبرداری غیر اصولی در مشهد ساختمان مسکونی را ویران کرد

  • کد خبر: ۶۳۲۷۷
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
گودبرداری غیر اصولی در مشهد ساختمان مسکونی را ویران کرد
غرش وحشتناک تیر آهن، رگه‌های دنباله‌دار سقف و دیوار‌ها و خرد شدن خشت و آجر و درهم شکستن در و پنجره‌ها به یک‌باره و فروریختن آن‌ها روی هم عناصر تشکیل دهنده به خاک نشستن یک یا چند زندگی با درون‌مایه سهل‌انگاری، غفلت و بی‌احتیاطی یک شخص به‌ظاهر کارشناس است.
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ غرش وحشتناک تیر آهن، رگه‌های دنباله‌دار سقف و دیوار‌ها و خرد شدن خشت و آجر و درهم شکستن در و پنجره‌ها به یک‌باره و فروریختن آن‌ها روی هم عناصر تشکیل دهنده به خاک نشستن یک یا چند زندگی با درون‌مایه سهل‌انگاری، غفلت و بی‌احتیاطی یک شخص به‌ظاهر کارشناس است.
 
تخریب ساختمان‌های مجاور برخی از پروژه‌های ساختمانی در دست ساخت که در مرحله گودبرداری هستند، داستان ادامه‌داری است که در سال‌های گذشته تاکنون در شهر مشهد اتفاق افتاده و علاوه بر به بار آوردن خسارات مالی بسیار بالا و مصدومیت تعدادی از همشهریانمان رخت سیاه بر تن اعضای یک یا چند خانواده کرده است.

سحرگاه دیروز یک خانه مسکونی به یک‌باره در منطقه عبدالمطلب مشهد فرو ریخت و اولین حادثه سهل‌انگاری ساخت‌و‌ساز‌های غیر اصولی در هفدهمین روز از اولین ماه سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داد. ساعت، روز، ماه و سالی که هیچ‌گاه از یاد ساکنان خانه خسارت دیده، نمی‌رود.

به محض اعلام این خبر از سوی چند نفر از همسایگان بلافاصله تیم‌هایی متشکل از عوامل امداد و نجات و پیشگیری حوادث سازمان آتش‌نشانی به همراه نیرو‌های انتظامی و اورژانس در محل حادثه حضور یافتند. کانون حادثه ساختمان مسکونی دو‌طبقه‌ای بود که در مجاورت یک پروژه ساختمان در دست ساخت که در مرحله گودبرداری بود، قرار داشت. بخش زیادی از این ساختمان فروریخته بود و آتش‌نشانان در گام اول عملیات خود ابتدا به قطع جریان برق و گاز برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی پرداختند.

حجم زیاد آوار و بی‌اطلاعی از افراد گرفتار در خانه حساسیت این عملیات امدادی را تا حد زیادی بالا برده بود از همین رو آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات مربوط اقدام به آواربرداری کردند. در همان ابتدای تحقیقات مشخص شد که ساکنان طبقه همکف در زمان حادثه داخل خانه بوده‌اند، اما خوشبختانه هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده و این افراد موفق به ترک محل شده‌اند.
انگشت اتهام به سوی «مالک» یا «مهندس ناظر»؟

حادثه‌ای که به‌خیر گذشت

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد که از ابتدای اعلام خبر به سازمان تحت مدیریتش در جریان کم‌وکیف این عملیات قرار داشت ظهر دیروز در تشریح دیگر جزئیات این حادثه گفت: به محض اعلام این حادثه به سامانه فوریت‌های ۱۲۵ بلافاصله نیرو‌های امداد و نجات از ایستگاه‌های سوم، دهم و دوازدهم این سازمان به همراه تجهیزات مربوط به محل حادثه اعزام شدند.

آتشپاد مسعود ظهوریان بیان کرد: باحضور نیرو‌های امدادی در محل مشخص شد ساختمان حادثه‌دیده در مجاورت قطعه زمینی با مساحت تقریبی ۲۰۰ مترمربع قرار داشته که در آن گودبرداری صورت گرفته بود. در بررسی‌های بعدی کارشناسان آتش‌نشانی هم مشخص شد که این ساختمان مسکونی به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی در عملیات گودبرداری و مهار مناسب دیوار مشترک زمین مجاور به یک‌باره فرو ریخته است.
این مقام ارشد ایمنی شهر مشهد افزود: خوشبختانه هنگام تخریب ساختمان مسکونی حادثه دیده در طبقه دوم کسی داخل آن نبوده و به هیچ یک از ساکنان طبقه همکف نیز آسیبی وارد نشده است. البته گرچه این حادثه خسارت جانی در پی نداشت، اما بخش زیادی از ساختمان مسکونی مورد نظر خراب شده و فروریخته است.
آتشپاد ظهوریان ادامه داد: محل حادثه پس از انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمن‌سازی محیطی در اختیار عوامل انتظامی و پلیس ساختمان قرار گرفت.
انگشت اتهام به سوی «مالک» یا «مهندس ناظر»؟

فرو ریختن ۳ خانه

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر مشهد در ادامه این گزارش به حوادث فروریختن چند خانه مسکونی ناشی از گودبرداری غیر اصولی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان اسفند، ۳ حادثه فروریختن خانه به دلیل گودبرداری اصولی در مناطق طبرسی، مجد و کوی امیرالمومنین (ع) اتفاق افتاده است. خوشبختانه این حوادث فوتی نداشته، اما ۳ نفر از شهروندان مشهدی در پی وقوع آن‌ها مصدوم و راهی بیمارستان شدند.
ظهوریان با اشاره به اینکه علت وقوع حوادث سال گذشته بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری در ساخت‌وساز پروژه‌های ساختمانی بوده است، تأکید کرد: سازندگان ساختمان‌های مسکونی باید به این نکته توجه داشته باشند که در زمان گودبرداری موارد ایمنی و پیشگیرانه را رعایت کنند تا شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.
انگشت اتهام به سوی «مالک» یا «مهندس ناظر»؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->