سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۵۰هزار نفر از خدمات ایستگاه‌های استقبال از زائر در مشهد
سرخط خبرها

مجوز تخریب «خانه کوزه‌کنانی» مشهد صادر نشده است

  • کد خبر: ۶۳۲۸۴
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
مجوز تخریب «خانه کوزه‌کنانی» مشهد صادر نشده است
دیروز ۱۷ فروردین، خبر تخریب بخش بزرگی از خانه کوزه‌کنانی که جزو اندک میراث تاریخی و هویتی باقی‌مانده مشهد است، چاپ و منتشر شد.
دیروز ۱۷ فروردین، خبر تخریب بخش بزرگی از خانه کوزه‌کنانی که جزو اندک میراث تاریخی و هویتی باقی‌مانده مشهد است، چاپ و منتشر شد. خانه‌ای که از دهه ۸۰ تا همین حالا در کش‌وقوس اختلاف نظر میان مالکان و سازمان میراث فرهنگی روز‌به‌روز فرسود‌تر می‌شد و از دو سال پیش که زمزمه‌های بازسازی و احیای آن به شعار‌های رنگارنگ میراث‌دوستانه تبدیل شد، هیچ تغییری در وضعیت آن رخ نداد و همه ادعا‌ها برای حفظ این میراث تاریخی در حد چند طرح و مصوبه کاغذی باقی ماند. روز دوشنبه (۱۶ فروردین) رئیس هیئت امنای این خانه تاریخی که سال‌هاست کاربری آن به زائرسرا تغییر کرده، ادعا کرد برای بخش‌های تخریب شده، مجوز داشته، اما معاون میراث فرهنگی در تازه‌ترین اظهار نظر خود، این ادعا را رد کرده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره اتفاق رخ داده، گفت: طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه خانه کوزه‌کنانی در شورای فنی استان بررسی و مصوب شده است، اما هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی صادر نشده است.

مرجان اکبری دیروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تخریب خانه کوزه‌کنانی با بیان این مطلب افزود: دو جلسه شورای فنی در ۲۵ اسفند ۹۹ با موضوع بررسی طرح اثر فرهنگی، تاریخی موسوم به خانه کوزه‌کنانی مشهد و ۲۸ اسفند ۹۹ با موضوع طرح بازسازی و توسعه خانه کوزه‌کنانی برگزار شده و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه این اثر بررسی شده است. او ادامه داد: این طرح‌ها از سوی مشاور ذی‌صلاح در شهر اصفهان با همکاری مشاور محلی دارای تخصص مرمت آثار میراث فرهنگی در مشهد ارائه شده است.

اکبری با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده برای این اثر تاریخی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در جلسه‌ای با حضور دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت مقرر شد که دکتر جبل‌عاملی پیشکسوت میراث فرهنگی از این اثر بازدید کنند و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه با نظر این صاحب‌نظر تهیه شود، از محل بازدید و نظر این کارشناس پیشکسوت صاحب‌نظر میراث فرهنگی در قالب سه صفحه گزارش ارائه شد. او ادامه داد: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته از سوی معاون میراث فرهنگی وزارت، طرح تهیه شده برای این اثر تاریخی فرهنگی نیز براساس نظرات دکتر جبل‌عاملی پیشکسوت و صاحب‌نظر میراث فرهنگی تهیه شده است.
 
اکبری تصریح کرد: پیش طرح (فاز صفر پروژه) علاوه بر اخذ تأیید از شورای فنی میراث فرهنگی استان، در شورای فنی کشور نیز ارائه و تأیید شده است. او با بیان اینکه پروژه شامل بخش حفاظت و مرمت و بخش بازسازی و توسعه است، گفت: در قسمت اول که طرح با موضوع مرمت ارائه شده است، طرح‌های عملیاتی تأیید و مقرر شده است که آلبوم نقشه به اداره کل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای ممهور شدن به مهر شورای فنی از سوی مشاور آماده و از سوی کارفرما ارائه شود که تاکنون نرسیده است.
 
اکبری ادامه داد: در قسمت دوم که بازسازی و توسعه بنا قرار دارد نیز فاز اول طرح‌های معماری مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد ضمن اعمال اصلاحات اعلام شده از سوی شورای فنی، نقشه‌های فاز ۲ از سوی مشاور در شهر اصفهان بلافاصله تهیه و برای طی روند تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان ارائه شود.
او تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پس از دریافت طرح‌ها برای انجام اقدام قانونی لازم آمادگی دارد.
 
او درباره انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه تاریخی کوزه‌کنانی خاطرنشان کرد: بخش فرو ریخته شده از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی مورد بازدید قرار گرفته و اخطار لازم نیز داده شده است، البته این بخش در جبهه شمالی و محدوده طرح بازسازی قرار دارد که بر حفاظت عناصر واجد ارزش تأکید شده است. اکبری گفت: همچنین ابنیه دارای ارزش معماری در جبهه جنوبی و شرقی به صورت کامل در برنامه حفاظت و مرمت قرار دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->