٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رژه طلایی فراعنه مصر به خانه جدیدشان

  • کد خبر: ۶۳۲۸۶
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
رژه طلایی فراعنه مصر به خانه جدیدشان
در رژه‌ای تماشایی، سفر ۲۲ مومیایی باستانی به خانه جدیدشان در موزه ملی تمدن مصر، به جشنواره‌ای باشکوه تبدیل شد
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ اوایل هفته بود که خیابان‌های قاهره مسدود شدند و جمعیت گسترده‌ای گردهم آمدند تا سفر هفت کیلومتری ۱۸ پادشاه و ۴ ملکه چندمیلیون دلاری را تماشا کنند. تحت تدابیر امنیتی شدید، بقایای مومیایی شده فراعنه و سایر سلاطین مصر در جعبه‌های عایق هوا و آب، درون وسایل نقلیه‌ای که با بال و طرح‌های فرعونی تزئین شده بود، حمل شدند. این وسایل نقلیه به گونه‌ای طراحی شده بودند که گویی قایق‌های باستانی فراعنه متوفی را به مقبره خود می‌بردند.

«رژه طلایی فراعنه» به طور مستقیم از تلویزیون دولتی مصر و دیگر ایستگاه‌های ماهواره‌ای و همچنین از چندین رسانه اجتماعی پوشش داده شد. سلیما اکرم، رئیس واحد مصرشناسی دانشگاه آمریکایی قاهره، این نمایش را «بسیار مهیج» توصیف می‌کند. وی می‌گوید: «اگرچه این انتقال بسیار هزینه بر بوده است، فکر می‌کنم بازده آن در درازمدت بسیار خوب باشد.»

نایجل هترینگتون، باستان شناسی دیگر که این رژه را به صورت آنلاین در انگلیس تماشا می‌کرد، می‌گوید: «عجب شبی! آدم واقعا می‌خواهد در مصر باشد.» هترینگتون با اشاره به ارزش این مومیایی‌ها می‌گوید: «این کار شبیه به یک نمایش بود، اما امنیت آن به خوبی تأمین شده بود. بدیهی است که این اجداد سلطنتی بی بدیل هستند، بنابراین باید تدابیر امنیتی فوق العاده‌ای به کار گرفته می‌شد.»

براساس داده‌های وزارت آثار باستانی مصر، بیشتر این مومیایی‌ها به پادشاهی نوین باستان تعلق دارند که بین سال‌های ۱۰۷۵ تا ۱۵۳۹ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کردند. دربین این مومیایی ها، بقایای رامسس دوم، یکی از فرعون‌های معروف مصر و ملکه حتشپسوت، تنها زنی که به مقام فرعونی در مصر رسیده است، حضور داشتند.
ملکه حتشپسوت همان زنی است که برای غلبه بر سنت نقش فرعی زنان در سلسله مراتب سلطنتی مصر باستان، ریش ساختگی به صورت می‌گذاشت. دوران حکومت وی، یکی از دوران‌های طلایی قدرت و شکوفایی مصر بود.

این مومیایی‌ها دراصل حدود ۳ هزارسال پیش در مقبره‌های مخفی «دره پادشاهان» و منطقه «دیرالبحری» در زیر صخره‌های کوه «تبس» دفن شده بودند. هر دو منطقه، نزدیک شهر جنوبی اقصر (لوکسور) هستند. این مقبره‌ها اولین بار در قرن نوزدهم کشف شدند. پس از حفاری، مومیایی‌ها را با قایق‌هایی از راه رود نیل به قاهره بردند.
در طول این مسیر، برخی از آن‌ها در جعبه‌های شیشه‌ای به نمایش گذاشته شدند و برخی پوشیده شده بودند. پس از آن، بقایای رامسس دوم در سال ۱۹۷۶ به پاریس برده شد تا دانشمندان فرانسوی، مرمت این مومیایی را آغاز کنند.
رژه طلایی فراعنه مصر به خانه جدیدشان
«رژه طلایی فراعنه» بخشی از تلاش مصر در جذب گردشگران خارجی با تبلیغ آثار باستانی آن بود. صنعت گردشگری مصر به دنبال اعتراض‌های مردمی در سال ۲۰۱۱ که منجر به سرنگونی حسنی مبارک، خودکامه دیرینه مصر، شد و به تازگی و درپی همه گیری کرونا بسیار کم رونق شده است. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، پیش از آغاز رژه در صفحه توئیتر خود نوشت: «با افتخار بسیار، مشتاقانه پذیرای پادشاهان و ملکه‌های مصر پس از سفر آن‌ها هستم.»

وی افزود: «این نمایش باشکوه، گواه دیگری بر عظمت تمدن بی نظیری است که تا ژرفای تاریخ گسترش یافته است.» به گفته وزارتخانه آثار باستانی مصر، در موزه جدید، ۲۰ مومیایی تنها یک بار به نمایش درمی آیند و ۲ مومیایی دیگر در انبار این موزه نگهداری خواهند شد.
منبع: الجزیره
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->