ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دستگیری متهم به کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال جعلی در مشهد

  • کد خبر: ۶۳۶۵۸
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
دستگیری متهم به کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال جعلی در مشهد
خرید پول دیجیتال ناشناخته، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به شهروند مشهدی خسارت زد.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ به دنبال بازاری پرسود و کم‌خطر می‌گشت تا بتواند سرمایه‌اش را وارد آنجا کند. از بورس چشم ترسیده بود و دیگر بازار‌های مالی هم چنگی به دلش نمی‌زدند. او با دریافت مشاوره از یکی از دوستانش با حوزه ارز‌های دیجیتال آشنا شد. اما هیچ شناختی درباره این بازار جدید نداشت و نمی‌دانست چه باید بکند. همان دوست دست یاری به سمت او دراز کرد و قول داد تا مدتی او را کمک کند، این فرد غافل از آن بود که دست خارج شده از آستین، دست یک کلاهبردار است و به‌زودی ضربه‌های شدیدی به او خواهد زد.

مرد جوان با دریافت آموزش‌های ابتدایی در حوزه رمزارز‌ها و پول‌های دیجیتال، کم‌کم روش‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را آموزش دید. او با ایجاد یک کیف پول دیجیتال (والت) در گام نخست ۳۰۰ میلیون تومان وارد این بازار کمتر شناخته شده کرد.

او که نمی‌خواست پولی که به سختی به دست آورده را از دست بدهد، شروع به تحقیق در این حوزه کرد. با مشاهده ایجاد کیف پول دیجیتالی که به نام خودش بود، کمی دلگرم شده بود. در این میان همان دوستش هر روز با او گفتگو می‌کرد و او را نسبت به سرمایه‌گذاری‌اش دلگرم می‌کرد.


وارد کردن سرمایه کلان به بازاری ناشناخته

مرد جوان که دید ۳۰۰ میلیون تومانش در کمترین زمان ممکن رشد خوبی داشته است، وسوسه شد تا میزان سرمایه‌گذاری‌اش را بیشتر کند. راهنمایی‌های به ظاهر دوستانه فردی که راهنمای او بود، او را وادار کرد تا با سرمایه بالاتری به این دنیای نوظهور وارد شود و این‌گونه بود که او مبلغ دو میلیارد تومان دیگر به کیف پولش تزریق کرد و ارز دیجیتالی که دوستش معرفی کرده بود را خریداری کرد.

پس از این سرمایه‌گذاری کلان، کم‌کم ارتباطش با دوستش کم‌رنگ شد؛ تا جایی که او تصمیم گرفت با دانشی که خودش کسب کرده بود و طریقه خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را فراگرفته بود، مقداری از ارزهایش را بفروشد.


رونمایی از یک شیادی کلان

مرد جوان چند روزی به هر دری زد تا بلکه بتواند مقداری پول به دست بیاورد، اما هیچ فردی حاضر به خرید ارز‌های دیجیتالش نبود. او ابتدا با خودش فکر کرد که، چون بازار کمی سنگین است و وضعیت اقتصادی مردم چندان روبه‌راه نیست، نبود خریدار طبیعی است. اما با گذشت زمان متوجه شد که مشکلی این وسط وجود دارد. تا اینکه فردی به او اعلام کرد ارز‌های خریداری شده از سوی او غیرشناخته و شاید جعلی باشد و برای همین هیچ فردی حاضر به خرید این ارز‌ها نیست.

مرد جوان که خود را در آستانه یک بحران می‌دید به سراغ همان دوستش که راهنمایش بود رفت، اما هیچ راهی برای دسترسی وجود نداشت و او ماند و یک راه حل نهایی که مراجعه به پلیس فتا و شکایت بود.


آغاز ماجرای یک شکایت

این فرد با مراجعه به پلیس فتا، از فردی که اقدام به فروش ارز دیجیتال غیرمجاز به او کرده بود، شکایت کرد.

کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی با دریافت این شکوائیه که شاکی از دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای به آن‌ها معرفی شده بود، تحقیقات خود را آغاز کردند و متوجه شدند که فردی اقدام به واگذاری ارز‌های دیجیتال ناشناخته به او کرده است.

در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که این پول‌های دیجیتال جزو ارز‌های نام‌آشنا در بازار نیستند و نه تنها هیچ ارزشی ندارند، بلکه جعلی‌اند. با مشخص شدن جنبه‌های کلاهبرداری در این ماجرا کارشناسان پلیس فتا با یک پرونده کلاهبرداری روبه‌رو شدند.


در جست‌و‌جوی یک کلاهبردار

مأموران با دریافت سرنخ‌های موجود و اطلاعاتی که شاکی در اختیارشان گذاشته بود، تحقیقاتشان را برای شناسایی متهم آغاز کردند.

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، پس از چند روز کار اطلاعاتی در فضای مجازی، کارشناسان موفق به شناسایی هویت این فرد شدند و توانستند محل اختفای او را در مشهد شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی متهم را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کنند.

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به تحقیقات و بازجویی‌های تخصصی از متهم بیان کرد: بازجویی‌های تخصصی با توجه به اظهارات شاکی و همچنین شواهد فنی که نشان از کلاهبرداری داشت، منجر به اعتراف متهم و پذیرفتن جرمش شد.
به گفته این مسئول، متهم در نهایت به همراه مستندات موجود در پرونده برای تعیین‌تکلیف قضایی به دادسرای جرائم رایانه‌ای معرفی شد.


فروش ارز‌های جعلی به شهروندان

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی در هشداری به کاربران فضای سایبری بیان کرد: ساده‌ترین راه برای کلاهبرداری، ایجاد و بازاریابی پروژه‌ای جعلی برای فروش یک ارز دیجیتال (توکن) بی‌ارزش به افراد ناآگاه است؛ بنابراین کاربران فضای سایبری فریب تبلیغات و لفاظی‌های برخی افراد سودجو را در این باره نخورند و قبل از دارا بودن دانش و آگاهی لازم در حوزه رمزارز وارد این حوزه نشوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->