سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟ گوشی Samsung Galaxy C55 خودنمایی کرد | میان‌رده‌ای که ادای پرچمدارها را درمی‌آورد تیک‌تاک: ممنوعیت فعالیت ما در آمریکا ناقض قوانین این کشور است هوش مصنوعی اپل کاملا روی دستگاه اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد نقش هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ | فناورانه‌ترین دوره مسابقات المپیک ابزار VASA-1 تصاویر را سخنگو می‌کند | خوب و بد هوش مصنوعی جدید مایکروسافت اختراع دوربینی که شعر می‌سراید | Poetry Camera، عکاس و شاعر بیش از ۱۰۰ شرکت تسهیلات تولید موبایل گرفته‌اند | اعتبارات درست هزینه شده‌اند؟
سرخط خبرها

درباره یوری گاگارین، اولین انسانی که به فضا سفر کرد | ۱۰۸ دقیقه در فضا

  • کد خبر: ۶۳۷۹۳
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
درباره یوری گاگارین، اولین انسانی که به فضا سفر کرد |  ۱۰۸ دقیقه در فضا
در ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱، یوری الکسیویچ گاگارین، فضانورد اهل شوروی، سوار بر فضاپیمای وستوک یک تبدیل به اولین انسانی شد که به فضا سفر کرد.
ریحانه صادقی | شهرآرانیوز - در ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱، یوری الکسیویچ گاگارین، فضانورد اهل شوروی، سوار بر فضاپیمای وستوک یک تبدیل به اولین انسانی شد که به فضا سفر کرد.

گاگارین در سال ۱۹۵۵ به مدرسه نظامی خلبانی اورنبرگ وارد شد. او دوبار در آزمون فرود جت میگ ۱۵ ناموفق عمل کرد و تقریبا نزدیک بود مردود شود، اما فرمانده اش با دادن پشتی کوچکی به او، یک شانس دوباره به وی داد. نشستن روی این پشتی به او این امکان را داد که از داخل اتاقک خلبان، دید بهتری به بیرون داشته باشد و بتواند فرود را با موفقیت به اتمام برساند. او پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۵۷ به نیروی هوایی اتحاد جماهیرشوروی پیوست.

در سال ۱۹۶۰، فرایند محرمانه گزینش برای فرستادن اولین انسان به فضا در سرتاسر شوروی آغاز شد. از بین ۱۵۴ خلبانی که توانستند از مرحله ابتدایی گزینش بگذرند، ۲۰ نفرشان را کمیته تأییدصلاحیت اتحاد جماهیرشوروی پذیرفت. گفته می‌شود وقتی که از داوطلبان خواسته شد به طور محرمانه نام یک نفر به جز خودشان را به عنوان اولین کسی که ترجیح می‌دهند این پرواز را انجام دهد انتخاب کنند، به جز سه نفر همه گاگارین را انتخاب کردند. درنهایت، گاگارین برای پیوستن به Sochi Six»» یا گروه آموزشی ممتاز (اولین فضانوردان طرح وستوک) انتخاب شد. در آنجا، پس از انجام تست‌های استقامت فیزیکی و روانی، گاگارین به عنوان بهترین خلبان گروه انتخاب شد. او به همراه گرمان تیتوف، فضانوردی که بیشترین امتیاز را پس از او دریافت کرده بود، برای گذراندن دوره آموزشی «فضاپیمای آماده پرواز» فرستاده شد.

شایعاتی درباره بی تأثیر نبودن پس زمینه خانوادگی گاگارین در انتخابش برای این پروژه وجود دارد. برخلاف خانواده تیتوف که به طبقه متوسط تعلق داشتند، والدین گاگارین کارگرانی ساده بودند. گفته می‌شود این امر از آن عواملی بود که رهبران شوروی را به انتخاب او ترغیب کرد. آن‌ها می‌توانستند از این طریق نشان دهند که در یک حکومت کومونیستی حتی کسانی که به پایین‌ترین رده‌های اجتماعی تعلق دارند، هم می‌توانند به موفقیت دست یابند، با این حال بسیاری باور دارند که عملکرد گاگارین در فرایند گزینش، عاملی بود که بیشترین تأثیر را بر انتخاب او گذاشت.
 
۱۰۸ دقیقه در فضا
 
سرانجام، در روز ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱، در ساعت ۹:۷، گاگارین بیست وهفت ساله سوار بر موشکی ۳۰ متری، پروازش به فضا را آغاز کرد. گردش او به دور زمین در ارتفاع حداکثر ۱۴۰ کیلومتری از سطح زمین ۱۰۸ دقیقه به طول انجامید. ازآنجایی که در آن زمان هیچ کس نمی‌دانست قرار گرفتن در شرایط بی وزنی ممکن است چه تأثیری بر انسان بگذارد، تصمیم گرفته شد فضاپیما به طور کامل بر روی سیستم کنترل اتوماتیک قرار داده شود و پاکتی دربسته حاوی کد‌های لازم به گاگارین داده شده بود که بتواند درصورت نیاز کنترل فضاپیما را به دست گیرد.
 
۱۰۸ دقیقه در فضا
 

گاگارین پس از بازگشت به زمین، لقب قهرمان ملی را در اتحاد جماهیرشوروی دریافت کرد و نشان افتخار لنین به او داده شد. تندیس‌هایی از او در سرتاسر شوروی قرار داده شد و خیابان‌های بسیاری به افتخار او نام گذاری شدند. از سال ۱۹۶۱ تاکنون، سالروز پرواز افسانه‌ای گاگارین به فضا در ۱۲ آوریل، هر ساله با عنوان روز فضانوردی در روسیه جشن گرفته می‌شود.

منبع: هیستوری هیت
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->