پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!

  • کد خبر: ۶۳۸۷۳
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
آیا تعطیلی مراکز فروش خودرو آن‌هم به بهانه محدودیت‌های کرونایی ممکن است دلیلی برای غیرواقعی دانستن قیمت خودرو باشد و آنچه فروشندگان در سایت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند، نشانه حباب در بازار خودرو است؟ با پایان تعطیلات نوروزی و شروع فعالیت بازار‌ها هم‌زمان با موج جدید شیوع کرونا، بدیهی است کشف قیمت در بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های دارایی‌محور مانند خودرو به چالشی بین خریداران و فروشندگان تبدیل می‌شود و اشتباه نخست همان تلاش برای حذف قیمت در سایت‌های اینترنتی یا اصرار بر عرضه خودرو با قیمت‌های دستوری است. ادامه این روند به‌معنای حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود و لغزنده‌ای است که هر لحظه امکان برخورد با قیمت‌های غیرواقعی و خطای رفتاری خریداران و فروشندگان را تشدید می‌کند.

مشکلات صنعت خودرو خود پدیده و معادله چندمجهولی است و تدابیر برای مهار قیمت خودرو ازجمله منع سایت‌های اینترنتی از اعلام قیمت یا اجبار خودروسازان به عرصه محصولاتشان به روش لاتاری و بخت‌آزمایی، نه‌فقط باعث سرپوش‌گذاشتن بر جعبه سیاه صنعت خودرو می‌شود که به شکل‌گیری قیمت‌های خودساخته و رانت سیاه در مسیر رفت‌وآمد خریداران و فروشندگان واقعی خودرو کمک می‌کند.

اکنون فرصت خوبی است که تأمل کنیم این اندازه دخالت نهاد‌ها و دستور‌ها برای کنترل قیمت خودرو به کجا می‌انجامد و آیا این اطمینان وجود دارد که ادامه همین روند وضعیت را به سمت مطلوب سوق دهد؟ منظور از این پرسش حمایت یا دفاع از صنعت خودرو برای زیست تصنعی آن در بازار انحصاری و قیمت‌های سرکوب‌شده نیست، البته که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بازار خودرو از این وضعیت خارج شود و رقابت واقعی است که نفع مصرف‌کننده را به‌همراه دارد. این پرسش را باید در سال ۱۴۰۰ بار‌ها مطرح کنیم که در کجای دنیا بازار خودرو مثل ایران است؟

از منظر اقتصادی نه فقط بازار خودرو که همه بازار‌های ایران متأثر از نرخ تورم آینده هستند. بدیهی است که وقتی پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ نیز روندی افزایشی را تجربه کند، انتظار برای کاهش قیمت‌ها چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. پس باید دقت کرد که هم هزینه تمام‌شده محصولات و کالا‌های تولید داخل ازجمله خودرو افزایش می‌یابد و هم در برخی بازار‌ها ازجمله بازار خودرو که دارای ویژگی مطلوبیت سرمایه‌گذاری هم هست، تعادل و ثبات بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود.
 
نکته مهم اینجاست که ما در بازار خودرو با کمبود عرضه یا افزایش تقاضای مصرفی شدید مواجه نیستیم، بلکه عرضه خودرو با قیمت‌های سیاه دولتی باعث شکل‌گیری رانت می‌شود و همین موضوع به‌طبع تقاضا را افزایش می‌دهد. در نتیجه انتظار می‌رود بخشی از خودرو‌های عرضه‌شده با قیمت‌های دولتی، با وجود محدودیت‌های تعیین‌شده مبنی بر منع انتقال در سال نخست، به‌تدریج وارد چرخه عرضه شود. دراین‌میان، انتظار این است و پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان، به حرکت بازار خودرو در جاده‌ای با کمترین دست‌انداز ایمان بیاورند و نخواهند با ایجاد موانع دست‌ساز، جلو شفافیت عرضه و تقاضای خودرو را بگیرند. سرکوب بازار و قیمت‌های دستوری هرگز جواب نمی‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->