واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان
سرخط خبرها

نگاهی به واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به حادثه «نیروگاه نطنز»| خشم تل آویو از دیپلماسی

  • کد خبر: ۶۳۸۸۱
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
نگاهی به واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به حادثه «نیروگاه نطنز»| خشم تل آویو از دیپلماسی
بامداد روز یکشنبه ۲۱ فروردین، حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی زیست محیطی به دنبال نداشت، اما این اقدام موجب قطع برق در بخشی از این مجتمع شد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بامداد روز یکشنبه ۲۱ فروردین، حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی زیست محیطی به دنبال نداشت، اما این اقدام موجب قطع برق در بخشی از این مجتمع شد.
 
پس از این حادثه، سرپرست گروه فنی بررسی حادثه، بامداد در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در نطنز گفت: اخباری که ازسوی برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز در مجتمع غنی سازی نطنز منتشر شده فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد. گروه فنی بررسی سانحه از ابتدای وقوع حادثه در مجتمع نطنز در محل حاضر شده و در حال بررسی علت رخداد بامداد امروز است. مجموعه احتمالات ممکن در خصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات نیز درباره هویت عامل خراب کار حادثه نطنز گفت: «هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز باعث قطع برق رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است. اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.»


رژیم صهیونیستی، متهم شماره یک

شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی درباره حمله اخیر به تأسیسات نطنز گفت که اظهارات روز گذشته مقامات و گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که احتمالا رژیم صهیونیستی در این حادثه نقش داشته است. این شبکه خبری با تکیه بر اظهارات اخیر آویو کوخاوی، رئیس ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی، نقش احتمالی این رژیم در حادثه نطنز را تأیید کرده است.
 
کوخاوی تنها چند ساعت پس از آنکه مقامات ایران این حادثه را گزارش دادند در یک مراسم یادبود برای سربازان صهیونیستی گفت: «عملیات‌ها در سراسر خاورمیانه از چشم دشمنان پنهان نمی‌ماند. آن‌ها ما را زیر نظر دارند، توانایی‌های ما را می‌بینند و با دقت گام‌های خود را بررسی می‌کنند.» «سی ان ان» افزود: «گزارش‌های روز یکشنبه در چندین رسانه رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات اطلاعاتی اعلام کرد که آژانس جاسوسی اسرائیل، یعنی موساد مسئول این حادثه است. اگرچه جزئیات دقیقی از نام و مشخصات این مقامات ارائه نشده است، برخی از رسانه‌ها آن‌ها را «منابع اطلاعاتی غربی» توصیف کردند.
 
هرچند باز هم مشخص نیست که «غربی» منابعی از رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود یا خیر.» همچنین صفحه نخست وزیری رژیم صهیونیستی در توئیتر با نقل قول از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم که در مراسمی برای مقامات امنیتی، اطلاعاتی و نظامی سخنرانی می‌کرد، نوشت: «مبارزه با ایران، با هسته‌ای شدن آن، با نیرو‌های نیابتی آن و مسلح شدن آن یک مأموریت بسیار بزرگ است. هیچ اطمینانی نیست که وضعیت فردا مانند امروز باشد.»
این اظهارات نتانیاهو در پی ابراز نگرانی او و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی از موضع دولت جو بایدن درباره بازگشت دوجانبه تهران-واشینگتن به پایبندی به توافق هسته‌ای مطرح می‌شود.


پاسخ ایران: ارتقای قدرت هسته ای، ادامه مذاکرات و انتقام در زمان و جای مناسب

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره حادثه نطنز گفت: «اتفاق ناگواری در نطنز رخ داد و رژیم صهیونیستی از قبل بار‌ها درباره این مسائل صحبت می‌کرد و این روز‌ها نیز از منابع متعدد شنیده می‌شود که تأیید می‌کنند این رژیم پشت این داستان بوده است.
 
خوشبختانه در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی به وجود نیامده است، ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی از ذات گردن کش رژیم صهیونیستی به دور نیست.» وی افزود: «اگر هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود، برعکس باید بگویم تمام سانتریفیوژ‌ها که روز گذشته از مدار خارج شدند، از نوع IR ۱ بودند و سانتریفیوژ‌های پیشرفته جایگزین آن‌ها خواهند شد. اگر هدف آن‌ها این بوده که در مسیر تلاش‌ها برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران خللی ایجاد کنند، باز هم آن‌ها به هدفشان نمی‌رسند. پاسخ ایران انتقام از این رژیم خواهد بود در زمان و جای خودش. پاسخ حادثه نطنز انتقام از رژیم صهیونیستی است.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، نیز با اشاره به حادثه نطنز بر ضرورت حفاظت مناسب از تأسیسات و دانشمندان هسته‌ای در این شرایط حساس تأکید کرد و گفت: «مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. اما صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت. نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تا کنون با تأسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژ‌های پیشرفته با چند برابر توان غنی سازی باشد.»
 
همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در توضیح چرایی وقوع حادثه نطنز گفت: «دشمن می‌خواهد ناامیدی را در دل ملت ما بکارد، اما کورخوانده است. آن‌ها در گزارش‌های خود گفته اند که فعالیت‌های هسته ای، ما را در نطنز ۹ماه عقب انداخته اند. اما تأکید می‌کنم بخش شایان توجهی از خراب کاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد. امروز بخش شایان توجهی از سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را که سری قبل از بین رفت، سرپا کرده ایم. ضمن اینکه در دل کوه، سالن‌های بسیار پیشرفته‌ای را به بهره برداری رساندیم. این حادثه، خراب کاری بوده است و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه یابی اتفاق اخیر رسیده اند.»


حاشیه‌های جناحی یک حادثه ملی

در این شرایط برخی چهره‌های اصولگرا راهکار مناسب برای پاسخ به رژیم صهیونیستی را متوقف ساختن مذاکرات هسته‌ای وین می‌دانند و در مقابل اصلاح طلبان بر ضرورت استمرار مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه حکم می‌دهند. در همین راستا، عبدا... گنجی، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توئیتی نوشت: «‏اگر بنده کاره‌ای در تصمیمات نظام بودم، بعد از خراب کاری اخیر در ‎نطنز دستور لغو مذاکرات وین را صادر می‌کردم. چه معنا دارد هنگامی که متعهد می‌شویم به عقب برگردیم و تعطیل کنیم خراب کاری می‌کنند؟ نباید هم چوب را خورد و هم پیاز را. این تقسیم کار هویج و چماق آمریکا با صهیونیست هاست.»

در پاسخ به توئیت گنجی، یاشار سلطانی، روزنامه نگار، در توئیتی نوشت: «خدا را شکر که کاره‌ای نیستید! رژیم صهیونیستی وقتی رفقای شما درگیر گاندوسازی بودند، یک سیلی به ایران زد. ‏با توان بالای نیرو‌های مسلح، سیلی را به رژیم صهیونیستی بزنید نه توقف مذاکره و سیلی به معیشت مردم ایران.»
 
آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت، نیز در توئیتی در واکنش به حادثه نطنز نوشت: «ترقه زن‌ها همه جا هستند و هر گاه حس کنند توفیقاتی در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه در شرف انجام است، دست به کار می‌شوند. باید هوشیار بود و این اجازه را به آن‌ها نداد. در چنین شرایطی اولویت باید رفع تحریم‌ها باشد. نباید در زمین مخالفان ایران و صهیونیست‌ها بازی کرد.»

در این فضای جدال توئیتری درباره حادثه نطنز، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توئیتی آسیب شناسانه در واکنش به حادثه نطنز نوشت: «وقوع مجدد آتش سوزی در تأسیسات هسته‌ای نطنز، آن هم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ کشور نیاز به سالم سازی امنیتی دارد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->