مشهدالرضا (ع) آماده استقبال از ماه میهمانی خدا | برنامه های مذهبی ماه رمضان در مشهد

  • کد خبر: ۶۴۰۱۸
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
مشهدالرضا (ع) آماده استقبال از ماه میهمانی خدا | برنامه های مذهبی ماه رمضان در مشهد
هم زمان با آغاز ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای نیز در گوشه و کنار شهر مشهد به اجرا درخواهد آمد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ ماه میهمانی خدا دوباره از راه رسید و مشتاقان تقریب بارگاه الهی، دوباره میهمان خوان بی انتهای رزق معنوی معبود شدند. از امروز سفره دعا، زیارت و انس، یک ماه دیگر مقابل رویمان گشوده شد تا فارغ از تمام منیت ها، به زلال دل و جان، دل بدهیم و از برکات لحظه لحظه این ماه خوب خدا بهره ببریم.

هم زمان با آغاز ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای نیز در گوشه و کنار شهر به اجرا درخواهد آمد. با توجه به اوج گیری موج چهارم کرونا در کشور، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی این ماه پربرکت نیز تحت الشعاع دستورالعمل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است، اما بناست مراسم این ماه با هدف بهره مندی از فیوضات ماه مهمانی خدا از یک سو و حفظ سلامت روزه داران از سوی دیگر اجرا شود.


نورافشانی رمضانی در ۱۰۰ نقطه از شهر

طبق اعلام قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد، با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اقدامات ویژه‌ای در شهر تدارک دیده شده است تا خدمت رسانی مطلوبی به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی صورت گیرد.

مهدی یعقوبی در توضیح فضاآرایی ویژه ماه رمضان در شهر این را افزود که اکران طرح‌های ویژه ماه مبارک رمضان با استفاده از چراغ‌های گوبو در ۱۰۰ نقطه شهر، اکران ۶ المان گل و نور در مناطق یک، ۸ و ثامن، تغییر فضای شهر در شب‌های قدر و اکران آذین بندی به رنگ قرمز در معابر منتهی به حرم رضوی با استفاده از ۶۰ هزار لامپ، بخش‌هایی از برنامه مدیریت شهری برای گرامیداشت این ماه پربرکت است.
وی افزود: همچنین شهرداری در حوزه فضای سبز شهری گل آرایی‌های ویژه سطوح فضای سبز و همچنین نصب گل نوشته و استیکر بر روی المان‌های گل ویژه عید فطر را در دستور کار دارد.


پویش کریمانه برای حمایت از اقشار محروم

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی مدیریت شهری در این ماه مبارک بیان کرد که در حوزه فرهنگی نیز علاوه بر برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، مذهبی و هنری با موضوعات قرآنی و نهج البلاغه به صورت مجازی، پویش «کریمانه» با همراهی خیران، تشکل‌های محلی و شورا‌های اجتماعی محلات با تأکید بر حمایت از اقشار آسیب دیده یا در معرض آسیب و برگزاری ایستگاه سلامت و انجام غربالگری در مساجد منتخب شهر با حضور پزشکان داوطلب و همراهی مراکز بهداشت اجرا می‌شود.


جزءخوانی قرآن در بوستان‌های شهر

با توجه به فضیلت ترتیل و جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان، متولیان امور مساجد در استان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته اند تا با وجود محدودیت‌های موجود در برگزاری مراسم مذهبی در شرایط فعلی کرونا، این برنامه‌ها در بهترین شکل ممکن اجرا شود.
مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان نیز در این باره اعلام کرد که قرار است برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن در بوستان‌های حاشیه‌ای مساجد با همکاری آستان قدس رضوی و شهرداری از جمله برنامه‌هایی است که در شرایط بهبود وضعیت کرونا در ماه رمضان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمد اسماعیلی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع کرونا، برنامه افطاری ساده مساجد به صورت بسته بندی شده بین نیازمندان هر محله توزیع می‌شود، به این نکته اشاره کرد که در شب‌های قدر هم همانند پارسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا مراسم در فضای باز برگزار شود، اما این را هم گفت که امسال تعداد فضا‌های بیشتری برای این منظور در نظر گرفته شده است تا تراکم جمعیت زیاد نشود.


۳۹۶ کانون فرهنگی و هنری مساجد میزبان برنامه‌های قرآنی

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی نیز در تشریح برنامه‌های این کانون‌ها در ماه مبارک رمضان با بیان اینکه ۳۹۶ کانون فرهنگی و هنری در ماه بهار قرآن میزبان قرآن دوستان در محافل و جلسات قرآنی هستند، در تشریح برنامه‌های این کانون‌ها در مساجد گفت که مراسم جزءخوانی قرآن، محفل انس با قرآن، مسابقات قرآنی، آموزش عمومی قرآن، حفظ قرآن، طرح تلاوت نور، تفسیر قرآن، تصحیح قرائت نماز، مسابقات اذان و مکبری و دوره آموزشی هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی، بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری در ماه رمضان است. محمد ابدالی تکلو به برنامه محفل انس با قرآن، قصه‌های قرآنی و آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان اشاره و اعلام کرد که تقریبا ۵۰ استاد قرآن در ماه ضیافت پروردگار در جلسات آموزشی، ترتیل خوانی و محافل انس با قرآن فعال هستند.


ویژه برنامه‌های مجازی حرم مطهر

آستان‌قدس‌رضوی نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در این‌راستا تدارک دیده است تا همه ارادتمندان به اهل بیت (ع) بتوانند از راه دور زائر حضرت باشند. به گفته مدیر رسانه‌های صوتی و تصویری آستان‌قدس‌رضوی هم‌زمان با ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی با همکاری ۲۸ شبکه ملی و بین‌المللی و پخش روزانه ۵۷ ساعت برنامه زنده از بارگاه منور رضوی تولید و پخش خواهد شد. محمدرضا موسوی‌کیا این را هم افزود که مجموع برنامه‌های زنده حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان ۹۹ هزار دقیقه خواهد بود که شامل ۲۳ هزار دقیقه برنامه‌های سحرگاهی، ۹ هزار دقیقه برنامه ویژه افطار، بیش از ۱۴ هزار دقیقه ترتیل‌خوانی، بیش از ۷ هزار دقیقه مناجات خوانی و شرح و تفسیر دعا و حدود ۱۲ هزار دقیقه برنامه شب‌های ماه رمضان برای شبکه‌های مختلف صدا‌و‌سیما و شبکه‌های عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->