تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد چه خبر؟ | راه‌اندازی گذر مفاخر با آثار فاخر

  • کد خبر: ۶۴۱۶۴
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد چه خبر؟ | راه‌اندازی گذر مفاخر با آثار فاخر
آذر سال ۱۳۹۸ بود که نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد به همت شهرداری مشهد با هدف بهبود سیما و منظر شهری با جانمایی آثار دائمی و همچنین تجلیل از مقام والای شهدا و مفاخر فرهنگی و علمی برگزار شد. اما با گذشت حدود یک‌سال‌وپنج ماه از برگزاری این سمپوزیوم تنها ۹ سردیس در سطح شهر جانمایی شدند و هنوز تکلیف ۱۱ مجسمه مشخص نیست.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - آذر سال ۱۳۹۸ بود که نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد به همت شهرداری مشهد با هدف بهبود سیما و منظر شهری با جانمایی آثار دائمی و همچنین تجلیل از مقام والای شهدا و مفاخر فرهنگی و علمی برگزار شد. رویدادی متفاوت که در آن ۲۰ هنرمند مجسمه‌ساز مطرح از سراسر کشور در سالن‌های استاد ترمه‌چی و سلطانعلی مشهدی در چارسوق هنر بوستان کوهسنگی گرد هم آمدند تا سردیس‌های ۲۰ تن از مشاهیر مشهد را بسازند.
 
ماحصل نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد ساخته شدن سردیس‌های «شهید فرامرز عباسی»، «شهید موسی نامجو»، «شهید محمود صارمی»، «شهید پرویز حبرانی»، «شهید نورعلی شوشتری»، «شهید محمود کاوه»، «شهیدعلی اندرزگو»، «شهید ابراهیم فخرایی»، «مهدی‌اخوان‌ثالث»، «محمدرضا شفیعی‌کدکنی»، «عماد خراسانی»، «علی رواقی»، «رضا سعیدی»، «حسین‌ترمه‌چی»، «منصور نریمان»، «محمدرضا حکیمی»، «محمد خادم»، «حسین زمرشیدی»، «عباس اخوین» و «انوشیروان ارجمند» بود. سردیس‌هایی که انتظار می‌رفت خیلی زود با نصب شدن در سطح شهر رنگ و بوی متفاوتی به جلوه و منظر خیابان‌ها بدهند. اما با گذشت حدود یک‌سال‌وپنج ماه از برگزاری این سمپوزیوم تنها ۹ سردیس در سطح شهر جانمایی شدند و هنوز تکلیف ۱۱ مجسمه مشخص نیست.


نصب ۹ سردیس

سردیس پهلوان محمد خادم‌ازغدی، کشتی‌گیر آزادکار و پدر رسول و امیررضا خادم از قهرمانان کشتی نخستین اثر سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشاهیر بود که در مشهد رونمایی شد. این سردیس را که مهدی وثوق ساخته است در خرداد ۹۹ در محل سکونت قدیمی محمد خادم و میدانی که قبلا به نامش نام‌گذاری شده بود نصب کردند. آن زمان صدرا یوسفی معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره چگونگی نصب دیگر آثار سمپوزیوم اعلام کرد: هدف ما در اکران این سردیس‌ها این است که میدان‌هایی به نام مشاهیر را در اولویت قرار دهیم و در همان خیابان یا میدانی که به نام آن شخص است، مجسمه را نصب کنیم. همچنین به گفته او مفاخری که میدان، بولوار یا خیابانی به نامشان وجود نداشته باشد، در قالب گذر مفاخر جانمایی می‌شوند و در خیابان یا هر جای دیگری که مشخص شود، نصب خواهند شد.

با همین رویکرد برخی از سردیس‌ها در خیابان یا میدانی که به نام این مفاخر بود در طول سال ۹۹ نصب شد. سردیس «شهید ابراهیم فخرایی» اثر فردین اسفندیاری بین میدان دانشجو و صدف در ابتدایی خیابان شهید فخرایی، سردیس «شهید محمود صارمی» اثر زهرا‌موسوی‌اصل در بولوار شهید صارمی، میدان کوثر، سردیس «شهید پرویز حبرانی» اثر محمدحسین خیرآبادی در خیابان شهید بهشتی، میدان شهید حبرانی و سردیس «شهید فرامرز عباسی» ساخته ابراهیم پاپی‌راد در ابتدای بولواری که سال‌هاست به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری شده، در هفته دفاع مقدس رونمایی شدند.
 
همچنین سردیس سردار سرلشکر پاسدار «نورعلی شوشتری» اثر علیرضا قدم‌یاری در پلیس‌راه باغچه، سردیس شهید «محمود کاوه» در میدان شهید کاوه، سردیس شهید «سیدموسی نامجو» اثر قدرت‌ا... معماریان در ابتدای بولوار نامجو (میدان جهاد) و سردیس شهید «علی اندرزگو» اثر هادی عارفی‌منش در چهارراه خسروی، از دیگر آثاری هستند که در شهر جانمایی شده‌اند.
 
به این ترتیب ۱۱ سردیس که همگی از چهره‌های فرهنگی و هنری هستند هنوز در شهر قرار نگرفته‌اند. این درحالی است که صدرا یوسفی در آذر سال گذشته در گفت‌وگوی خود با شهرآرا اعلام کرده‌بود مجسمه همه هنرمندان آماده است و تا پایان آذر نیز نصب خواهند شد. او همچنین پیش‌بینی کرده‌بود، این آثار که همگی برنز هستند در محلی به نام «گذر مفاخر» در شهر جانمایی شوند.


نصب در آینده‌ای نزدیک

اکنون نزدیک به ۵ ماه از وعده صدرا یوسفی می‌گذرد، اما همچنان خبری از راه‌اندازی گذر مفاخر در مشهد نیست. از این‌رو هم‌زمان با سالروز درگذشت استاد حسین ترمه‌چی، که سردیسش هنوز در شهر جانمایی نشده، بار دیگر از مسئولان شهری پیگیر نصب این آثار شدیم. به گفته بهزاد چوپانکاره رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد موضوع کرونا و حل کردن موارد فنی باعث شد نصب آثار با تأخیر روبه‌رو شود، اما حتما به‌زودی این سردیس‌ها در گذر مفاخر نصب خواهد شد.
 
مصطفی حسن‌زاده دبیر اجرایی سمپوزیوم نیز درباره اسامی ۱۰ سردیسی که قرار است در گذر مفاخر نصب شوند گفت: سردیس شهید محمود کاوه (برای دومین بار)، مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعی کدکنی، عماد خراسانی، علی رواقی، حسین ترمه‌چی، منصور نریمان، محمدرضا حکیمی، عباس اخوین و انوشیروان ارجمند ۱۰ آثار انتخاب شده برای گذر مفاخر در پیاده‌راه خیام هستند که برنز شده‌اند. به گفته او با انجام چیدمان پایه‌ها و جاگذاری سردیس‌های روی آن‌ها، به‌زودی این آثار نصب خواهند شد.

حسن‌زاده گفت: سردیس رضا سعیدی و حسین زمرشیدی که در میان این آثار قرار نگرفته‌اند، فایبرگلاس هستند و در نقاط دیگر شهر مثل حوالی منزلشان یا نزدیک مراکز فرهنگی و فرهنگ‌سرا‌ها جانمایی می‌شوند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->