واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

  • کد خبر: ۶۴۳۱۲
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
مرحوم مهدی آذرخرمشاهی معروف به آذریزدی جوانی بود که به عشق کتاب و شیفتگی مطالعه از روستای خود به تهران آمد و کارگر چاپخانه‌ها و مؤسسات انتشاراتی شد. او که تا پایان عمر ازدواج نکرد و خانواده‌ای تشکیل نداد، روز‌ها مشغول به کار بود و شب‌ها به مطالعه و نوشتن می‌پرداخت و، چون کودکی و نوجوانی خود را با محرومیت گذرانده بود، می‌خواست که کودکان و نوجوانان پس از خود را که مشتاق کتاب خواندن و قصه شنیدن هستند، یاری کند و کارشان را آسان سازد.

این نویسنده بی ادعا و خودآموخته بی آنکه استادی داشته باشد یا در مراکز آموزشی معتبر و معروف به تحصیل پرداخته باشد، فروتنانه و دست تنها کاری کرد که در تربیت نسل‌های پیاپی و آشنایی آنان با فرهنگ ایرانی اسلامی، اثرگذار و جریان ساز شد و پیشتازی او در این عرصه چنان بود که به پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران شهرت یافت.

او قصه‌های مختلف از متون کهن ادبی را که برای مخاطب امروز دشوار و قدری دور از دسترس بود، با نثری روان و زبانی ساده و شیرین بازنویسی کرد و با عنوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در انتشارات امیرکبیر به چاپ رساند.
جلد اول این مجموعه شامل قصه‌های کلیله ودمنه بود که در سال١٣٣٥ منتشر و با استقبال فراوان روبه رو شد.
جلد‌های بعدی به ترتیب دربرگیرنده قصه‌های مرزبان نامه، قصه‌های سندبادنامه و قابوس نامه، قصه‌های مثنوی مولوی، قصه‌های قرآن، قصه‌های شیخ عطار و قصه‌های گلستان وملستان هستند که به تدریج در سال‌های بعد منتشر شدند. وی بعد‌ها جلد هشتم این مجموعه را با عنوان قصه‌های چهارده معصوم نوشت و کار خود را به پایان رساند.

او از انگشت شمار نویسندگانی است که به دلیل نوع کارش، هم در دوران پیش از انقلاب (دریافت جایزه سلطنتی سال١٣٤٥) و هم پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت، تاجایی که آیت ا... خامنه‌ای درباره اش گفتند: «من خودم را از جهت فرزندانم، مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم.»
هرچند که او از تحسین و تشویق لازم چنان که شایسته اش بود، بهره‌مند نشد و تا پایان عمر -آن طور که در نامه‌ای شخصی برایم نوشته بود- غریبانه با سختی‌ها و مشکلات زندگی کرد، همین که در طیف‌های مختلف فکری و دیدگاه‌های متفاوت و متعارض بر سر ارزش و اهمیت کار بزرگ او اتفاق نظر وجود دارد، بسیار ارزشمند و درخورتوجه است.

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوباین کتاب به برخی زبان‌ها نیز ترجمه شده است و همچنین براساس آن یک مجموعه پویانمایی ساخته اند و متن خود کتاب نیز نزدیک به هفتادبار تجدیدچاپ شده است.
ازسوی دیگر، بسیاری از نویسندگان پس از او از این کار بزرگ و ماندگار الهام گرفته و مجموعه‌های متنوعی به همین سبک و با نام‌های شبیه به آن نوشته اند.
یکی از امتیازات کتاب نیز این بود که در زمان انتشار خود با تصویرگری‌های زیبا و جذاب هنرمندانی بزرگ، چون مرتضى ممیز، علی اکبر صادقی و فرشید مثقالی همراه شد.

چه بسا کسی که با این مجموعه آشنا نباشد، به دلیل عنوان «بچه‌های خوب» تصور کند کتاب ویژه کودکان و نوجوانان است، درحالی که مخاطب آن، همه گروه‌های سنی حتى بزرگ سالان هستند.
شاید چند دهه قبل که در مدارس، کتاب‌هایی مانند کلیله ودمنه خوانده می‌شد و جوانان متون کهن را می‌خواندند و می‌فهمیدند و به قول ابراهیم گلستان در کلاس پنجم دبستان از متن مقامات حمیدی املا می‌گفتند، این اثر آذریزدی برای بچه‌ها بود، اما امروز که به دلایل مختلف حتى دانشجویان شاید نتوانند متون کهن را به درستی بخوانند، این مجموعه برای همه گروه‌های سنی، مناسب است و می‌تواند لحظات شیرین و دلپذیری را برایشان رقم بزند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->