پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی ( ٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راز جاودانه مادرانگی با زبان روزه

  • کد خبر: ۶۴۵۰۳
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
راز جاودانه مادرانگی با زبان روزه
آن زمان به اقتضای سن، ذهنم درگیر زوایای مختلف ماجرا‌ها نبود، اما هرچه ماه‌های رمضان بیشتری می‌گذشت، بیشتر به ازخودگذشتگی مادرم مانند خیلی از مادران این سرزمین پی می‌بردم.
آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ از همان قدیم‌ندیم‌ها که سن و سالم به روزه‌داری قد نمی‌داد و سهمم از برکت ماه رمضان روزه کله‌گنجشکی بود، سفره‌های پررنگ‌و‌لعاب افطار را یادم هست، اینکه در عالم بچگی ذوق داشتم و از وقتی سفره چیده می‌شد تا اذان بگویند به این فکر می‌کردم که روزه نصفه و نیمه‌ام را با کدام‌یک از این خوراکی‌ها باز کنم و تقریبا همیشه زولبیا و بامیه در رقابت برنده می‌شدند.
 
آن زمان به اقتضای سن، ذهنم درگیر زوایای مختلف ماجرا‌ها نبود، اما هرچه ماه‌های رمضان بیشتری می‌گذشت، بیشتر به ازخودگذشتگی مادرم مانند خیلی از مادران این سرزمین پی می‌بردم. خوب که دقت می‌کنم، دورانی که مدرسه می‌رفتم و ظهر‌ها با لبی تشنه و شکم گرسنه به خانه می‌آمدم و از سر بی‌صبری دائم می‌گفتم: «پس کی اذان را می‌گویند؟ چرا وقت نمی‌گذرد؟»، مادرم همیشه می‌گفت: «با این حرف‌ها ثواب روزه‌ات را کم نکن. قدری بخوابی برای افطار بیدارت می‌کنم.» نمی‌دانم چه راز جاودانه‌ای در وجود مادران هست که از هیچ کاری برای بچه‌ها و خانواده‌شان دریغ نمی‌کنند. شاید بعضی‌هایمان کار خانه و زنان خانه‌دار را نادیده بگیریم، اما حقیقت این است که کار زنان خانه‌دار در ماه رمضان ۲ برابر می‌شود. از گذشته تاکنون، مادرم هر صبح رمضان به فکر این است که افطاری چه درست کند و از بین چند مدل غذایی که انتخاب می‌کند چندتایی را در ذهنش خط می‌زند، چون بچه‌هایش دوست ندارند. دمدمای ظهر که می‌شود سوپ بار می‌گذارد و بعد از نماز، جزء قرآن همان روز را تمام می‌کند. چند ساعت مانده به افطار هم مشغول درست کردن افطاری می‌شود.
 
نمی‌دانم چه‌طور می‌شود که مادران حتی با زبان روزه هم تزیین غذا از یادشان نمی‌رود، در حالی که به قول معروف، ضعف روزه بچه‌ها را احاطه می‌کند. دقایق آخر مانده به اذان هم چشمشان روی عقربه‌های ساعت می‌چرخد نه برای اینکه زودتر افطار کنند بلکه برای اینکه زمان را طوری تنظیم کنند و چای بریزند که چای نه آن‌قدر داغ باشد که دهان روزه‌داران خانه را بسوزاند نه آن‌قدر سرد که اشتهایشان را کور کند. وقتی اذان می‌گویند، زیر لب دعا می‌خواند و بعد از اینکه مطمئن شد همه روزه‌شان را باز کرده‌اند، دلش بار می‌دهد که چیزی بخورد. بعد از افطار همه با شکم پر به فکر استراحت هستند، اما این کار تنها از مادران برمی‌آید که برنج را خیس کنند و خورش سحر را بار بگذارند.
 
انگار قانون نوشته‌ای وجود دارد که همه این مراقبت، دلواپسی و زحمات جزئی از مادرانگی است. خوب که فکر می‌کنم، متوجه می‌شوم مادرم در همه این سال‌ها برنامه‌های سلامت تلویزیون را تماشا می‌کند و هرروز در این ماه در فاصله افطار تا سحر به ما یادآوری می‌کند که آب و میوه زیاد بخوریم تا فردا دیرتر تشنه شویم یا اینکه همیشه سبزی، چاشنی سفره‌مان است و نمک غذا را کم می‌کند تا روزه‌داری برایمان کمتر سخت بگذرد. شاید نیرویی را که در درون مادران است و موجب می‌شود بدون هیچ توقع و گله‌ای زحمت بکشند و دم برنیاورند تا زمانی که خودم مادر نشوم درک نکنم، اما می‌دانم که باید قدرشان را زیاد دانست و تا جایی که می‌شود به آن‌ها در روز‌های ماه رمضان کمک کرد تا کار‌ها ساده‌تر انجام شود و هیچ‌وقت یادمان نرود خانه‌ای که مادر دارد هیچ فرقی با بهشت نمی‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->